نمی‌توان گفت هر دانش‌آموزی که تجربه سیگار کشیدن داشته، پس حتما پایش می‌لغزد و به دام اعتیاد می‌افتد؛ اما تجربه استعمال سیگار می‌تواند دروازه ورود نوجوانان به دنیای اعتیاد باشد.
کد خبر: ۹۷۸۰۴۴

براساس آمارهای رسمی که وزارت بهداشت اعلام کرده 2/51‌ درصد دانش‌آموزان تهرانی قلیان و 31 ‌درصد آنها سیگار می‌کشند. همچنین 90‌ درصد کسانی که به سیگار معتاد شده‌اند، مصرف آن را از سنین کمتر از 18‌سال آغاز کرده‌اند.

این که 90 درصد افرادی که به سیگار آلوده هستند، از همان دوران 18 سالگی به مصرف سیگار روی آورده‌اند، زنگ خطر جدی برای دانش‌آموزانی است که احساس می‌کنند مصرف تفننی سیگار، آنها را سیگاری نمی‌کند.

حس استقلال، مشکلات خانوادگی، سختی درس‌ها بخصوص در مرحله آماده شدن برای کنکور، تقلید از بزرگسالان و داشتن رفقایی که دلشان برای سیگار کشیدن غنج می‌رود، همه در زمره عوامل اعتیاد به دخانیات میان دانش‌آموزان است.

وقتی دانش‌آموز فکر کند با کشیدن سیگار، دیگران او را به عنوان یک فرد بالغ می‌شناسند و به اصطلاح، بیشتر او را تحویل می‌گیرند، آن وقت است که همین برداشت غلط، سیگار کشیدن را میان بسیاری از دانش‌آموزان ترویج می‌دهد؛ بخصوص بچه‌هایی که خانواده سیگاری دارند و در محیط خانواده هم کسی به رای و نظر آنها اهمیت نمی‌دهد، بیشتر در معرض سیگاری شدن هستند.

خانواده‌های قلیانی؛ دانش‌آموزان قلیانی

براساس آمارهای رسمی، نیمی از جمعیت یک میلیون و صد هزار نفری دانش‌آموزان تهرانی قلیان می‌کشند. با یک تقسیم ساده می‌بینیم فقط بیش از نیم میلیون دانش‌آموز قلیانی در تهران داریم.

این روزها حتی بسیاری از بچه‌ها در حضور پدر و مادرشان قلیان می‌کشند. والدین هم واکنش تندی نسبت به این مساله ندارند و نسبت به این قضیه خنثی هستند. از دید بسیاری از والدین، قلیان کشیدن دانش‌آموز در جمع‌های خانوادگی ایراد چندانی ندارد. فقط باید مراقب بود این بچه‌ها به سیگار و مواد مخدر، اعتیاد پیدا نکنند.

همین آسان گرفتن مصرف قلیان در افکار دانش‌آموزان نهادینه می‌شود، تا جایی که در بزرگسالی هم ریختن قبح استعمال قلیان به نسل‌های بعدی تسری پیدا می‌کند. در حالی که بارها رسانه‌ها به نقل از متخصصان اعلام کرده‌اند زیان مصرف قلیان، 70 برابر مصرف سیگار است؛ اما هنوز هم خانواده‌ها این هشدارها را جدی نمی‌گیرند، طوری که زغال، توتون و قلیان به پای ثابت تفریح دسته‌جمعی در بسیاری از خانواده‌های ایرانی بدل شده است.

سیگاری‌های غیرفعال قربانی می‌شوند

زمانی که پدر یا مادر خانواده، بی‌توجه به سلامت بچه‌هایش در محیط خانه سیگار می‌کشد یا وقتی کودکی در جمع‌های دوستانه و خانوادگی مجبور است دود سیگار اطرافیان را تحمل کند، این بچه‌ها هم به نوعی در معرض ترکیبات سمی سیگار قرار می‌گیرند.

وقتی این شرایط به شکل مستمر برای کودک اتفاق بیفتد، آن وقت آن کودک هم به نوعی یک سیگاری غیرفعال محسوب خواهد شد. دود سیگار بسیار خطرناک‌تر از آلودگی هواست و حاوی بیش از 4000 ماده سمی است که هم سلامت فرد مصرف‌کننده و سلامت سیگاری‌های غیرفعال را مختل می‌کند.

براساس آمارهای رسمی، هم‌اکنون بیش از پنج میلیون و 300 هزار نفر در کشور ما سیگار می‌کشند که قطعا دود سیگار آنها به کام اعضای خانواده و اطرافیان می‌رود. با یک حساب و کتاب ساده می‌بینیم جمعیت سیگاری‌های غیرفعال ما باید خیلی بیشتر از سیگاری‌های فعال باشد.

آمارهای هولناک از سیگار و سیگاری ها

آن طور که وزارت بهداشت خبر داده، در کشور ما 50 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم بر اثر مصرف سیگار از دنیا می‌روند و سالانه بیش از ده هزار میلیارد تومان از توان اقتصادی کشور صرف کشیدن سیگار می‌شود. البته براساس آمارهای رسمی، دو تا سه برابر همین مبلغ هم صرف درمان عوارض مصرف سیگار در کشور می‌شود؛ سیگاری‌هایی که 20 تا 30 سال از عمر مفیدشان را به دلیل مصرف سیگار هدر می‌دهند. احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری 30 برابر و احتمال بروز سکته قلبی هم میان سیگاری‌ها، دو تا چهار برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است. همچنین احتمال مبتلا شدن به سرطان‌های دهان، حلق، حنجره، مری، کلیه، پانکراس و پوست هم در افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد گزارش شده است.

علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت هم پیشتر اعلام کرده بود 90 درصد علت ابتلا به سرطان ریه در مردان به دلیل مصرف سیگار است و کسانی که سیگار مصرف می‌کنند 13 برابر بیشتر از افراد عادی مبتلا به سرطان ریه می‌شوند.

براساس آمارهای فعلی، مالیات سیگار برای واردکنندگان و تولیدکنندگان سیگار حدود 11 درصد تعیین شده است، در حالی که به اعتقاد کارشناسان، اگر میزان این مالیات‌ها 10 درصد بیشتر شود، آن وقت می‌توان انتظار داشت مصرف سیگار در کشور ما 8 درصد کمتر از میزان فعلی شود.

بی‌شک کاهش مصرف سیگار در کل کشور می‌تواند تاثیر چشمگیری در ارتقای سلامت نوزادان، کودکان، دانش‌آموزان و سیگاری‌های غیر‌فعال داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها