مقاوم‌سازی اقتصاد (چهارگوشه جهان)

برنامه اقتصادی تایلند برای کاهش وابستگی به انرژی

گرچه تایلند به نوعی خود تولیدکننده سوخت در جهان شناخته می‌شود، اما پس از سونامی سال 2004 که خسارت‌های قابل توجهی را به زیرساخت‌های اقتصادی، بخصوص منابع تامین انرژی این کشور تحمیل کرد؛ به نوعی وابستگی تایلند به واردات مواد هیدرو کربنی جهت تامین انرژی مورد نیاز کشور متناسب با افزایش تقاضا بیشتر از قبل شد.
کد خبر: ۹۷۴۱۱۰

این درحالی است که طی سال‌های پس از آن با افزایش رکود اقتصادی در جهان اقتصاد تایلند نیز درگیر مشکلاتی شد، به صورتی که در سال 2012 میلادی این کشور رکودی قابل توجه را تجربه کرد تا جایی که دولت دست به اصلاحات اقتصادی و اجرای سیاست‌های نوین اقتصادی برای کاهش اثرات این رکود زد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، مسئولان دولتی با بررسی شرایط اقتصادی و نوع تولیدات صنعتی این کشور به این نتیجه رسیدند که می‌توانند قبل از هرگونه برنامه‌ریزی به نوعی از هزینه‌های خود بکاهند تا پس از ذخیره شدن بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی تایلند برای آینده‌ای درخشان در صنایع دارای مزیت برنامه‌ریزی هدفمندی داشته باشند.

جیمز آ. نوگنت، مدیرعامل دپارتمان بخش جنوب شرقی آسیا در بانک توسعه آسیایی می‌گوید: پس از بررسی‌های انجام‌شده مسئولان به این نتیجه رسیدند که کاهش هزینه‌های واردات انرژی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه‌ای است که می‌توانند برای آن برنامه‌ریزی کنند و با این روش سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر را افزایش دهند، چون براساس اطلاعات تقریبا معادل 12 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور سالانه برای واردات انرژی هزینه می‌شد.

نوگنت در ادامه می‌افزاید: نکته مهم برای دولت تایلند این بود که اگر در سال 2012 میلادی معادل 12 درصد از تولید ناخالص را برای واردات انرژی هزینه می‌کرد، به دلیل روند افزایشی نیاز به انرژی در این منطقه هزینه‌های این دولت نیز روبه فزونی می‌رفت، چون بانک جهانی پیش‌بینی کرده است در این کشور تا سال 2030 میلادی سالانه 3/2 درصد بر تقاضای انرژی افزوده خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: گرچه اکنون تایلند خود تولیدکننده نفت و گاز است، اما هنوز بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیازش برای تولید الکتریسیته را از طریق واردات گاز مایع تامین می‌کند و اگر به دنبال کاهش هزینه‌های خود بود، باید نیروگاه‌هایش را با استفاده از سوخت‌های جایگزین به کار می‌انداخت که اولین گزینه استفاده از زغال‌سنگ و سوخت‌های دیگر بود.

وی با اشاره به سیاست جدید کشورهای جهان مبنی بر کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌گوید: این تصمیم هم با چالشی جدی به نام قوانین جدید برای کاهش گازهای گلخانه‌ای روبه‌رو بود و به همین دلیل باعث شد تا دولت تایلند به سمت انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر حرکت کند که با تدوین سه برنامه هدفمند و مرتبط با یکدیگر گام موثری برای استقلال این کشور در تامین انرژی مورد نیاز توسعه اقتصاد برداشته است.

منبع: بلومبرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها