مقاوم‌سازی اقتصاد در چهارگوشه جهان

حمایت از صنایع داخلی به شیوه آمریکایی

سیاست جذب سرمایه‌گذار خارجی در سراسر جهان به عنوان یکی از اصول مدیریت اقتصادی برای پیشبرد اهداف اقتصادی دولت‌ها انتخاب شده است. به این ترتیب اغلب دولت‌ها برای افزایش جذب سرمایه‌های خارجی دست به ارائه تسهیلات و همچنین حمایت‌های قابل توجهی از سرمایه‌گذاران خارجی می‌زنند.
کد خبر: ۹۷۲۵۴۶

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا در این زمینه اگرچه برخی تسهیلات را برای سرمایه‌گذاران خارجی مدنظر دارد؛ اما تمام سیاستگذاری‌های خود را در جهت منافع تولیدکنندگان داخلی این کشور تنظیم کرده است تا جایی که یک شرکت خارجی اگر قصد سرمایه‌گذاری و ایجاد شعبه در خاک ایالت متحده آمریکا داشته باشد، باید به دولت تعهدهایی مبنی بر استفاده از تولیدات آمریکایی بدهد. به این ترتیب تولیدکنندگان خارجی در خاک آمریکا باید فقط از مواد اولیه آمریکایی و همچنین تجهیزات آمریکا استفاده کنند.

جورج سانتوس، مدیر بخش تجارت بین‌الملل شرکت فلورس والس، در این زمینه می‌گوید: در آمریکا هنوز قانون محصول آمریکایی بخر بشدت پیگیری و اجرا می‌شود، چون دولت آمریکا تصمیم دارد به هر روش ممکن نسبت به ایجاد رونق در اقتصاد خود اقدام کرده و سیاستگذاری نماید.

سانتوس، در ادامه افزود: اگرچه آمریکا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که در سراسر جهان کشوری با اقتصاد آزاد شناخته شده است، اما در عمل تمام سیاست‌های خود را صرفا در جهت منافع ملی خود تنظیم می‌کند و خارجی‌ها اگر قصد حضور در این بازار را داشته باشند باید در این جهت فعالیت کنند. به عنوان مثال اگر شرکتی قصد سرمایه‌گذاری در کشور آمریکا داشته باشد، تجهیزات یا کارگران خود را نمی‌تواند به آن کشور بفرستد بلکه باید صرفا از نیروها و تجهیزات آمریکایی برای فعالیت اقتصادی در این کشور استفاده کند.

مدیر بخش تجارت بین‌المللی فلورس والس که دفتر مرکزی آن در اسپانیاست می‌گوید: شرکت ما در زمینه تولید تجهیزات و هود آشپزخانه فعالیت می‌کند و با توجه به دریافت یک سفارش عمده سال 2014 میلادی تصمیم گرفتیم در ایالات متحده یک دفتر دایر کرده تا سفارش‌های خود را مستقیما در این کشور تولید و به سفارش‌دهنده تحویل دهیم، اما در طول پروسه دریافت مجوزهای موردنظر آنقدر سخت‌گیری در این زمینه وجود داشت که کلا از حضور مستقیم در آمریکا منصرف شدیم.

وی تاکید کرد: سفارش یادشده مربوط به تجهیز و ساخت 50 رستوران برای قطارهای سریع‌السیر آمریکا بود بنابراین با توجه به قوانین موجود ایالات متحده آمریکا و البته منافع اقتصادی خودمان تصمیم گرفتیم برای از دست ندادن این قرارداد و همچنین دستیابی به بازار این کشور با یک شرکت تولیدکننده آمریکایی قرارداد همکاری امضا کنیم تا با انتقال تکنولوژی تولید به این شرکت آمریکایی بتوانیم سفارشات را در موعد تعیین شده تحویل متقاضی دهیم.

سانتوس معتقد است این شیوه آمریکا برای حمایت از صنایع داخلی نه تنها می‌تواند زمینه افزایش تقاضا را در مرزهای آمریکا ایجاد کند بلکه در نهایت به انتقال برخی فناوری‌های خارجی به داخل مرزهای این کشور نیز منجر می‌شود، به صورتی که طی چند سال به‌طور کلی شرکت‌های آمریکا در زمینه‌های مختلف خودکفا خواهند شد.

این کارشناس بازرگانی خارجی در ادامه با اشاره به سیاست‌های مشابه در کشورهای دیگر می‌گوید: شاید بسیاری از کشورها درباره جذب سرمایه‌های خارجی برنامه‌هایی داشته باشند، اما در بسیاری موارد این نکته که شرکت‌های خارجی لازم است از داخل کشور موردنظر خود مواد اولیه و نیروی متخصص تأمین کنند نادیده گرفته می‌شود. به همین دلیل به‌نوعی زمینه انتقال تکنولوژی در آن کشور نادیده گرفته می‌شده و فقط مقدار کمی ارزش افزوده به صورت مقطعی در کشور ایجاد می‌شود.

وی می‌افزاید: آمریکا با استفاده از این شیوه در واقع سنگ بنای خودکفایی خود در اغلب صنایع را ایجاد کرده است چون وقتی شرکت‌های خارجی مجبور به استفاده از مواد اولیه و همچنین متخصصان یا کارگران آمریکایی باشند ناخواسته زمینه انتقال تکنولوژی به مرزهای آمریکا ایجاد شده و هیچ راهی برای گریز از آن نیست. البته این جذابیت بازار آمریکاست که شرکت‌های خارجی را مجاب به حضور در این بازار با هر شرایطی می‌کند.

منبع: فرانس 24

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها