وسایل ارتباط جمعی بیش و کم نقش ممتاز و موثری داشته‌ در پر کردن و غنا بخشیدن به اوقات فراغت آحاد جامعه در شب‌های بلند و پرساعت و کش‌دار پاییزی و زمستانی. چه آن زمان که رادیو حرف اول را در این باب می‌زد و مردم هوش و گوش می‌سپردند به قصه‌های شب با راویان و گویندگان صدامخملی و چه حالا که دور، دور تلویزیون است با سریال‌های نمایشی جذاب و رویاسازش.
کد خبر: ۹۷۰۹۷۲

قرائن و شواهد حاکی از این واقعیت است که با شروع فصل پاییز، تلویزیون کمربندش را محکم بسته و ساز خوش‌نوایی را کوک کرده برای سرگرمی‌سازی و رنگ و لعاب بخشیدن به ساعت‌های فراغت و آسودن مخاطبانش. در این شب‌های بلند پاییزی، بینندگان و دوستداران قاب جادویی ساعات خوشی را دارند با رسانه محبوب خود؛ از ساعات آغازین گرفته تا پاسی از شب. شبانگاه با «ماه و پلنگ» شبکه 3 آغاز می‌شود، با «هشت و نیم دقیقه» شبکه 2 ادامه پیدا می‌کند و با «معمای شاه» شبکه یک به سر می‌شود و پایان می‌گیرد. هم مخاطب وفادار و پیگیر تلویزیون می‌تواند اوقات فراغتش را در کنار خانواده با این مجموعه‌ها بگذراند و هم بیننده سختگیر و گزیده‌کار قادر است از میان این سه سریال که دارای فضا و تم متفاوت است، آن اثر را که مطلوب است و دلخواسته‌اش، برگزیند و به تماشایش بنشیند.

علاقه‌مندان آثار تاریخی با معمای شاه سرگرم می‌شوند و دوستداران درام‌های خانوادگی با ماه و پلنگ و هشت و نیم دقیقه. هر سه مجموعه هم مالامال هستند از بازیگران محبوب و مشهور در رده‌های سنی مختلف؛ از داریوش ارجمند و سعید نیکپور و گوهر خیراندیش گرفته تا سام درخشانی و شبنم قلی‌خانی و بیتا سحرخیز. همه عوامل و لوازم دست به دست هم داده‌اند تا قدرت انتخاب مخاطب را ارتقا دهند و او را مخیر سازند تا به تماشای اثر مورد علاقه و بازیگران محبوبش بنشیند و نظاره‌گر هنرنمایی آنها باشد.

این چیدمان متنوع و خلاقانه آثار نمایشی است که بیننده را قوت و توان می‌دهد که با فراغ‌بال و طیب خاطر و به دور از دلزدگی و ملالت، تلویزیون را برای گذراندن اوقات برگزیند و دیگر دل در گرو آثار سطحی و بعضا مبتذل پخش شده از دایره زنگی نگذارد. مخاطب ایرانی تا به تماشای سریال‌های جذاب و پرتعلیق وطنی بنشیند، شب به پایان رسیده و دیگر مجالی نمی‌ماند برای خودنمایی آثار اغواگر آن‌ور آبی با فرسنگ‌ها فاصله از فرهنگ و مناسبات خانواده‌های ایرانی.

حدیث تنگناها و عسرت‌های مالی که گریبان رسانه ملی را در سال‌های اخیر گرفته، اسرار مگویی نیست که دیگران از آن مطلع نباشند. مدیران سازمان صداوسیما اما کوشیده‌اند با مدیریت بهتر بودجه و منابع به‌رغم این به طور مستمر و لاینقطع آثار نمایشی را تولید و روانه آنتن پخش کنند، به نیت پرکردن و غنی‌سازی اوقات فراغت بینندگان میلیونی خود. حاصل این کنش‌های ریاضت‌گونه حالا و در شب‌های بلند پاییزی بخوبی به بار نشسته و نمایان شده است. پخش متوالی سه سریال درخور توجه و تامل و قابل دفاع، حاصل این تلاش است که لبخند رضایت را بر لبان مخاطبان قاب کوچک نشانده است. می‌توان امیدوار بود که این رویه میمون و مبارک همچنان استمرار داشته و مخاطبان تلویزیون تا آخر سال شاهد پخش مجموعه‌های نمایشی جذاب، پرتعلیق و دراماتیک باشند. سریال‌های جدید در راه است؛ همسایه‌ها، لیسانسه‌ها، پرستاران، روشنایی روز تاریکی شب و... و ... .

محسن محمدی

دبیر رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها