عینک

رجل سیاسی کیست؟

سیاست‌های کلی انتخابات که چندی قبل از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، در بخشی از بند 10، شورای نگهبان را مکلف کرده تا معیارهای رجل سیاسی را تعیین کند.
کد خبر: ۹۷۰۵۷۳

شورای نگهبان هم بر همین اساس با فراخوانی از صاحب‌نظران خواسته تا نظرات خود را در این زمینه به شورای نگهبان ارسال کنند و آن‌طور که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا گفته پس از جمع‌بندی نظرات کارشناسان، این موضوع در صحن علنی شورا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و هر آنچه تصویب شود، به اطلاع عموم خواهد رسید. وی در گفت‌وگو با مهر همچنین اظهار کرد: در جزء 5 بند 10 ذکر شده معیارها توسط شورای نگهبان تعیین شود؛ بنابراین در این حوزه، شورای نگهبان باید ورود کند و نیازی به تصویب مجلس ندارد. جام‌جم در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز و دکتر محمدجواد اطاعت، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ویژگی‌های رجل سیاسی گفت‌وگو کرده است:

معیارهای رجل سیاسی

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با جام‌جم، در مورد تعریف رجل سیاسی گفت: با مراجعه به آیات قرآن، موضوع رجل سیاسی منحصر به مرد می‌شود و مصداق آن زنان نیستند، مگر در باب تسامح.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به این‌که رجل سیاسی باید ویژگی‌های فرد سیاسی را داشته باشد، تصریح کرد: در راس آنها، ایمان، تقوا، شجاعت و مدیریت است که هم در قانون اساسی تبیین و هم در روایات ذکر شده است.

ابراهیمی داشتن تجربه مدیریتی را یکی دیگر از صفات مورد نیاز برای رجل سیاسی عنوان کرد و ادامه داد: از افرادی باید در مناصب سیاسی استفاده کرد که توان مدیریتی خود را به اثبات رسانده باشند .

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: نباید در مناصب مدیریتی از افرادی که تجربه لازم را ندارند، استفاده کرد، زیرا چنین انتصاب‌هایی به مصلحت نظام و مردم نخواهد بود.

ابراهیمی معتقد است، افرادی که در مدیریت‌های کلان بوده و امانتداری و صداقت خود را نشان داده باشند، باید در مناصب مدیریتی از آنها استفاده کرد.

وی گفت: مجموع کلام امیرالمومنین در نهج‌البلاغه را که در مورد مالک اشتر آمده است، می‌توان به عنوان هدایتگر ویژگی‌های رجل سیاسی دانست که بخش زیادی از آن مربوط به شجاعت و سازش نکردن با دشمنان است.

دیدگاه قانون فعلی درباره رجل سیاسی

دکتر محمدجواد اطاعت، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد تعریف رجل سیاسی گفت: در اصل 115 قانون اساسی در کنار شرایط رئیس‌جمهور، از رجل سیاسی که یک عنوان کلی است نیز سخن به میان آمده است.

وی با بیان این‌که در ادبیات حقوقی واژه رجال به مرد اختصاص ندارد و شامل زنان نیز می‌شود، ادامه داد: با وجود این، مراجعه به متن مذاکرات خبرگان قانون اساسی بیانگر این موضوع است که آنجا مراد از واژه «رجل» جنس مذکر و مرد بوده است. بنابراین براساس آنچه قانونگذار مراد کرده است، در قانون اساسی واژه رجال شامل زنان نمی‌شود. به عبارتی طبق قانون اساسی ایران، زنان نمی‌توانند نامزد انتخابات رئیس‌جمهوری شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که از نظر شرعی و متون اسلامی، برای نمایندگی زنان منعی وجود ندارد و زنان نیز می‌توانند در ایران مانند سایر کشورها رئیس‌جمهور شوند، اظهار کرد: اما این بند از قانون اساسی باید اصلاح شود. در شرایط کنونی براساس قانون اساسی فعلی این منع قانونی وجود دارد.

وی گفت: در کشور ایران در برخی متون حقوقی با نگاه بسیار مضیقی به موضوع نگاه شده است و در برخی موارد که باید شروطی در نظر گرفته شود، قانگزار بی‌توجهی کرده که بیانگر اشراف نداشتن به موضوع بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها