جوان کارآفرین اهل خوی گفت: با ایجاد کارگاه گوهرتراشی و تولید جواهرات تزئینی در پارکینگ خانه پدرم توانسته‌ام برای خود و شش نفر دیگر از دوستانم اشتغالزایی کنم.
کد خبر: ۹۶۹۸۲۴

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بسیج سازندگی، وحید تقی زاده افزود: با تبدیل سنگ‌های معمولی به جواهرات زیبا بعد از کسر حقوق پرسنل کارگاه ماهانه پنج میلیون تومان درآمد دارم. وام بسیج سازندگی گره‌گشای کار من و دوستانم شد.

وحید تقی‌زاده متولد 1369، یکی از جوانان موفق و خوش‌ذوق استان آذربایجان غربی اهل شهرستان خوی است. او دیپلم تجربی دارد و بعد از خدمت سربازی به جای چه کنم چه کنم وارد عرصه گوهر تراشی شده و در حال حاضر با توجه به سن کمی که دارد یکی از تولیدکنندگان موفق جواهر تزئینی در شهرستان خوی ارومیه است.

از پارکینگ خانه‌ام شروع کردم

وی‌ می‌گوید: ‌بعد از خدمت سربازی تصمیم داشتم ادامه تحصیل بدهم اما با توجه به علاقه‌ای که به کار گوهرتراشی داشتم تصمیم به ادامه کار پدرم گرفتم و با کمک دوستانم و با مشورتی که با هم کردیم، تصمیم گرفتیم با حمایت بسیج سازندگی کارگاه گوهرتراشی را در پارکینگ خانه راه‌اندازی کنیم. از بسیج سازندگی 60 میلیون تومان وام گرفتیم و همه باهم گفتیم یا علی. دوست نداشتم کارگری کنم و می‌خواستم خودم کارآفرین باشم و برای دوستانم هم اشتغالزایی کنم. پارکینگ برایم بهتر بود، زیرا دیگر اجاره کارگاه نمی‌دادم و به جای هزینه اجاره کارگاه وسایل بیشتری توانستم خریداری کنم.

جوانان ایرانی از چین چیزی کم ندارند

این کارآفرین می‌افزاید: قبل از این که وارد این کار شوم بعضی وقت‌ها به مغازه پدرم می‌رفتم و به او کمک می‌کردم. پدرم گوشه مغازه‌اش را کارگاه گوهرتراشی کرده بود و می‌گفت در یک فضای 2 در 2 متر هم می‌شود کار کرد اگر نیت کار کردن و کسب روزی حلال باشد. من از جلوی مغازه‌ها که رد می‌شدم ویترین زیورآلات‌فروشی‌ها را نگاه می‌کردم تا با مدل‌های جدید بیشتر آشنا شوم. شنیده بودم از چین زیورآلات وارد کشور می‌شود و دوست داشتم ببینم این زیورآلات چینی چه شکلی است. مقایسه کردم دیدم جنس ما از چین خیلی زیباتر است و روی زیورآلات بیشتر از چینی‌ها وقت می‌گذاریم. این از مقایسه دو انگشتر ایرانی و چینی کاملاً مشهود است. واردات زیورآلات از چین یکی از انگیزه‌های من برای تولید زیورآلات بود، چراکه جوانان ایرانی چیزی از چینی‌ها کم ندارند. واردات زیورآلات از چین دردناک است. الآن با وجود این که خودم کارگاه دارم، اما باز به کارگاه پدرم می‌روم و از او فوت و فن‌های جدیدی یاد می‌گیرم که در کار به من کمک می‌کند. طرح‌های جدید را در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌بینم و در کارگاه با دوستانم طراحی و تولید می‌کنیم. در نوجوانی در کارگاه پدرم نمی‌توانستم طرح‌هایم را پیاده کنم اما در کارگاه خودم راحت‌تر کار می‌کنم.

اشتغالزایی برای 6 نفر

این کارآفرین موفق اهل خوی می‌گوید: در کارگاه ما جو صمیمی حاکم است. برای پیشرفت کار صمیمیت بین نیروها لازم است. ما رئیس و مرئوسی نداریم و هرکسی اگر مطلبی بلد باشد به دیگری یاد می‌دهد. انگیزه بچه‌ها واقعاً بالاست ما حتی توانسته‌ایم با ابتکار خودمان دستگاه‌های مکش نگین را بسازیم که این کار باعث صرفه‌جویی در میزان هزینه کارگاه و افزایش سرعت در کارمان شده است. اگر جوانان ما بخواهند، کارستان می‌کنند. ما دو نفر از دوستانمان را که تحت پوشش کمیته امداد بودند، به جمع خودمان اضافه کردیم و الآن خودشان ماهی یک میلیون تومان درآمد دارند. در مجموع در کارگاه برای شش نفر به صورت دائم اشتغالزایی کرده‌ام و قصد گسترش کارگاه را دارم.

وحید از درآمدش می‌گوید: سالانه تقریباً بین 120 تا 150 میلیون درآمد کارگاه ماست که با تلاش دوستانم در ماه نزدیک به چهار کیلو تولید زیورآلات داریم. تولیدات ما از قبیل گوهرتراشی‌ها و نقره جات تزئینی است که با 60 میلیون تومانی که از بسیج سازندگی به عنوان وام گرفتیم تا الآن راضی هستیم و خدا را شکر اقساط بانک را هم بموقع پرداخت کرده‌ایم. در ماه هم با کسر حقوق نیروهای کارگاه برای خودم چهار تا پنج میلیون تومان می‌ماند که این حقوق یک مهندس در ایران است.

من با اقتصاد مقاومتی با دیپلم، درآمد یک مهندس را دارم. من به جوانانی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌گویم خیلی به امید دستگاه‌های دولتی برای کار اداری نباشند. پشت میز نشینی خیلی هم درآمد خوبی ندارد. من درآمدم از دوستانم که کارمند برخی سازمان‌های دولتی هستند بیشتر است. خودم آقای خودم هستم بالاسری ندارم و توانستم برای چند جوان هم اشتغالزایی کنم. این اشتغالزایی برای جوانان دیگر لذتش از اشتغال خودم بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

او می‌افزاید:‌ بازاریابی‌ها هم به عهده برادر کوچک‌ترم است، زیرا با سنگ و زیورآلات کاملاً آشناست و می‌تواند جنس را خوب معرفی کند. البته بعضی از اجناس را هم به مغازه پدرم و دوستان پدرم برای فروش می‌بریم. بازاریابی خیلی مهم است. باید بازاریابی را برای درآمد و تولیدات بیشتر به دقت انجام دهیم. بازاریابی باید در کنار تولید باشد. بازاریابی را باید جدی گرفت که خودش یک علم است. در این راه می‌توان از آگهی‌ها و شبکه‌های اجتماعی و اینترنت کمک گرفت. البته جنس خوب روی زمین نمی‌ماند و تولیدکننده‌ها باید کیفیت خود را بالا ببرند تا چیزی از چینی‌ها کمتر نداشته باشیم.

وی می‌افزاید: قبل از هر چیز افراد باید ببینند چه کاری را بلد هستند و چه کاری را دوست دارند. بعد از مشخص شدن این دو مقوله، وارد کار شوند. در عین حال بنده این کار را به عنوان یک کار بسیار پردرآمد برای خانم‌های سرپرست خانوار و معلولانی که دست سالم دارند، پیشنهاد می‌کنم. با سرمایه‌گذاری در آموزش گوهرشناسی و گوهرتراشی و موارد مربوط به آن، می‌توان زمینه اشتغال فراوانی برای گروه زیادی از جوانان و زنان خانه‌دار فراهم کرد. حتی می‌توان با توسعه فعالیت‌ها در این بخش و شبکه‌سازی فعالیت‌ها، به تولید انبوه دست یافت و مقوله صادرات را پیگیری کرد. سازمان فنی و حرفه‌ای با برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان می‌تواند زمینه اشتغال بسیاری از علاقه‌مندان را در این عرصه فراهم کند.

این جوان فعال می‌گوید: در کل دنیا حدود 350 نوع سنگ گوهری قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد که تعداد 35 نوع از آن سنگ‌ها در ایران وجود دارد. با وجود این همه منابع طبیعی در این حوزه جای سؤال است که چرا باید محصولات چینی بازار ایران را بگیرد و موجب بیکاری نیروی کار کشورمان شود. نکته تأسف‌آور دیگر این که منابع طبیعی ما در این بخش به‌جای استفاده در فرآیند تولید به صورت خام‌فروشی از کشور خارج می‌شوند. خام فروشی یعنی مفت‌فروشی. ما از این مواد خام می‌توانیم برای کشورمان ارزش افزوده بیاوریم. فرق ما با اروپا و آمریکا در همین است که آنها خام فروشی ندارند، اما ما با عجله خام فروشی داریم خودمان منابع خودمان را حیف می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها