این روزها هر نفس که برمی‌آید، نه‌تنها مفرح ذات نیست، بلکه موجب تشدید بسیاری از بیماری‌ها هم شده است. حالا خبرهای تازه از افزایش بیماری‌های تنفسی در کشور حکایت دارد. آن‌طور که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به رسانه‌ها خبر داده، موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی ظرف هفته گذشته در کشور افزایش یافته و علاوه بر آن انواع شدید بیماری‌های تنفسی هم شیوع پیدا کرده است.
کد خبر: ۹۶۹۶۴۶

البته محمدمهدی گویا توضیح داده که وقتی به بیماری‌های تنفسی اشاره می‌کنیم سرماخوردگی را هم شامل می‌شود، اما نگرانی برای سرماخوردگی نداریم، بلکه نگرانی ما افزایش موارد شدید بیماری‌های تنفسی است، یعنی افرادی که به این دلیل در بیمارستان بستری می‌شوند.

این وضعیت هشدار فقط به روزهای اخیر ختم نمی‌شود. از هفته گذشته با آلوده‌تر شدن هوا، موارد شدید بیماری‌های تنفسی در کشور نیز سیر صعودی داشته است. به گفته این مقام مسئول، افزایش موارد شدید بیماری‌های تنفسی به دو دلیل فعال شدن عوامل بیماری‌زا و آلودگی هواست.

آن‌طور که مسئولان وزارت بهداشت هشدار داده‌اند، روند افزایش بیماری‌های تنفسی در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. موارد شدید بیماری‌های تنفسی بیشتر در استان‌های تهران، اصفهان و کرمان دیده شده است. سرپرست اورژانس کشور هم از افزایش 15 درصدی بیماران تنفسی و قلبی در پی تشدید آلودگی هوای تهران و افزایش 10 درصدی ماموریت‌های اورژانس به ایسنا خبر داده است. براساس آمارها، تعداد تماس‌ها با اورژانس از 9734 تماس در 20 آبان به 12 هزار و 125 تماس در 25 آبان رسیده است. اثرات سوء‌آلودگی هوا فقط به افزایش بار بیماری‌ها محدود نمی‌شود، بلکه حتی شاید بتوان بخشی از آمار مرگ و میر در روزهای اخیر را هم به همین آلودگی هوا نسبت داد. به طور مثال حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران هم در اظهار نظری قابل تامل تاکید کرده که در آبان، 412 نفر از هموطنان ما به علت آلودگی هوا فوت شده‌اند.

بیماران مزمن در خانه بمانند

تشدید بیماری‌های تنفسی در روزهایی که آلودگی هوا بیداد می‌کند، اتفاقی منحصر به کلانشهرهای کشور ما نیست. در سایر شهرهای شلوغ و دود گرفته در جهان هم وقتی آلودگی هوا تشدید می‌شود، بیماری‌های تنفسی و قلبی در جامعه افزایش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مردم خواسته که در صورت ابتلا به بیماری‌های تنفسی در این روزهای آلوده، از خوددرمانی پرهیز کنند و اگر به بیماری تنفسی مبتلا شدند، حتما به پزشک مراجعه کنند. البته این مقام مسئول به این نکته هم اشاره کرده که آلودگی هوا باعث افزایش تعداد بیماران مبتلا به آنفلوآنزا نمی‌شود، بلکه باعث تشدید بیماری می‌شود.

دکتر حمید سهراب‌پور، فوق تخصص ریه و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با جام‌جم از بیمارانی که دچار بیماری‌های مزمن، بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند یا افرادی که حساسیت و آلرژی دارند، می‌خواهد تا حد امکان از خانه خارج نشوند، زیرا در روزهایی که آلودگی هوا تشدید می‌شود، این افراد خیلی بیشتر از سایر شهروندان جامعه در معرض آسیب قرار دارند.

استفاده از ماسک‌های صنعتی در بیرون از منزل و دستگاه تصفیه هوا در منزل، راهکاری است که به گفته سهراب‌پور می‌تواند تا حدودی به بیماران مزمن یا مبتلا به عارضه‌های قلبی و تنفسی کمک کند، اما به گفته او بهترین کاری که این بیماران می‌توانند انجام دهند، ماندن در خانه و حضور نیافتن در محیط‌های شلوغ، پرترافیک و نقاط مرکزی شهر است، چون میزان آلودگی هوا در این نقاط شهر از سایر نقاط بالاتر است.

سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

آلودگی هوا فقط روی بیماران تاثیر نمی‌گذارد، بلکه افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای هم ندارند، می‌توانند قربانی آلودگی هوا شوند. دکتر محمد نبوی، فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم به همین مساله اشاره می‌کند و می‌گوید: افرادی هم که بیماری خاصی ندارند، ممکن است به دلیل آلودگی هوا، دچار بیماری‌های مختلف شوند. به گفته نبوی، این سطح بالا از آلودگی هوا می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به سرطان کند.

همچنین آلودگی شدید هوا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را هم تضعیف کند، طوری که تاثیر داروها را کاهش دهد یا دوره نقاهت بیماری‌ها را طولانی کند. حضور کمتر در محیط‌های عمومی، ورزش نکردن در هوای آلوده، استفاده از رژیم غذایی سالم شامل خوردن سبزی، میوه، لبنیات، مایعات و نخوردن فست‌فود و غذاهای صنعتی، راهکار علمی است که به اعتقاد نبوی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد و قدری از تاثیرات مخرب آلودگی هوا بکاهد.

البته او اعتقاد دارد که همه این راه‌ها مقطعی است و باید برای آلودگی هوای کلانشهرها، فکری اساسی بشود؛ تشکیل ستاد دائمی برای کنترل آلودگی هوا در کلانشهرها، جلوگیری از تردد خودروهای آلاینده در سطح شهر و تمرکززدایی جمعیت از کلانشهرها، از جمله راهکارهای بلندمدت و اساسی است که می‌تواند آلودگی هوا را کنترل کند و سلامت جامعه را ارتقا ببخشد.

در این راه، شکی نیست اگر هر فرد فقط به سهم خود تلاش کند که یک قدم در راه کاهش آلودگی هوا بردارد، این اجماع ملی می‌تواند پررنگ‌ترین نقش را در مقابله با آلودگی هوا ایفا کند.

مصوبات دولت برای بهبود کیفیت هوا

محمد مجابی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست از مصوبه روز گذشته هیات دولت برای ارائه درخواست به مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی با قید فوریت لایحه اصلاح قانون منع آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش جام‌جم، طرح نوسازی بیش از هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده شهر تهران از طریق جایگزینی آنها با تاکسی نو، انعقاد قرارداد خرید هزار دستگاه اتوبوس حمل و نقل عمومی برای تحویل تا پایان سال در کلانشهرها و پیشنهادهای مربوط به بسته مدیریت تقاضای سفر، مورد تائید هیات وزیران قرار گرفت.

همچنین یکی از بخش‌‌های دیگر مصوبات تخصیص کد جریمه برای تردد خودروهای فرسوده در محدوده کلانشهرها بود. به موجب این مصوبه، میزان جریمه تعیین شده برای تردد وسایل نقلیه در سن فرسودگی هر 24 ساعت یک‌بار در محدوده کلانشهرها، مبلغ 500 هزار ریال است. از سوی دیگر در این جلسه مقرر شد آموزش و پرورش طرح تقویم جدید آموزشی کشور را با رویکرد افزایش کارایی و بهره وری سیستم آموزشی به هیات وزیران ارائه دهد .

این طرح به این علت مطرح شد تا تعطیلات مدارس بنا بر خصوصیات اقلیمی هر منطقه از کشور در طول سال توزیع شود و سلامت جسم و روان دانش‌آموزان به این ترتیب تضمین شود.

طبق این پیشنهاد همه استان‌های کشور نباید شروع و پایان سال تحصیلی‌شان در یک محدوده زمانی یکسان باشد واستان‌هایی که معمولا درگیرآلودگی هوا هستند می‌توانند به جای تعطیلات تابستانی، تعطیلات زمستانی داشته باشند. مقرر شد آموزش و پرورش طرح تقویم جدید آموزشی کشور را با رویکرد افزایش کارایی و بهره وری سیستم آموزشی به هیات وزیران ارائه دهد.

این طرح به این علت مطرح شد که تعطیلات مدارس بنا بر خصوصیات اقلیمی هر منطقه از کشور در طول سال توزیع شود و سلامت جسم و روان دانش‌آموزان به این ترتیب تضمین شود.

طبق این پیشنهاد همه استان‌های کشور نباید شروع و پایان سال تحصیلی‌شان در یک محدوده زمانی یکسان باشد واستان‌هایی که معمولا درگیرآلودگی هوا هستند می‌توانند به جای تعطیلات تابستانی، تعطیلات زمستانی داشته باشند.

امین جلالوند

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها