باراک اوباما دوشنبه در یک نشست خبری در کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره شعارهای انتخاباتی ترامپ ازجمله قطع حمایت آمریکا از معارضین دولت سوریه و همچنین باز‌بینی، تغییر یا لغو توافق‌نامه‌های بین‌المللی آمریکا توضیحات مهمی ارائه کرد.
کد خبر: ۹۶۹۰۳۲

به گزارش پرس تی‌وی، اوباما با اشاره به موفقیت توافق با ایران بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و موافقت حدود 200 کشور با توافق تغییرات آب‎وهوایی در پاریس، گفت: سنت این است که توافق‌نامه‌‏های بین‎المللی در دولت‌های بعدی دنبال شود. بخصوص اگر دریابید که آنها نتایج خوبی برای ما دارند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: برای این‌که ما از این توافق خارج شویم، می‎بایست کشورهای دیگری را تحریم کنیم که هنوز متعهد به این توافق هستند، چون آنها به برجام متعهد خواهند ماند.

اوباما در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد که سیاست خارجی دولتش در قبال بحران سوریه با شکست روبه‌رو شده است. رئیس‎جمهور آمریکا در این نشست خبری از مردم آمریکا خواست به رئیس‌جمهور منتخبِ خود فرصتی بدهند تا خود را برای مسئولیت‎های ریاست‎جمهوری آماده کند. اوباما گفت: بزودی ترامپ با واقعیت‌ها آشنا شده و بسیاری از انتظاراتش بر اثر جاذبه منصب ریاست‌جمهوری، تغییر خواهد کرد .

اظهارات تند و نژادپرستانه ترامپ علیه مکزیکی‌ها و شعارهایی نظیر جلوگیری از ورود مسلمانان یا تفتیش عقاید آنها، با موجی از اعتراضات در سراسر آمریکا روبه‌رو شده است.

معترضان آمریکایی نگران تحقق این وعده‌ها هستند، اما ترامپ در تازه‌ترین مصاحبه‌هایش از برخی مواضع خود کوتاه آمده است. وی درباره دیدارهای ترامپ با رهبران جهان طی هفته جاری، گفت: یکی از پیام‎هایی که من قادر به ارائه آن‎ هستم، تعهد وی به ناتو و اتحاد اقیانوس اطلس است. بر اساس قانون آمریکا، اوباما تا ظهر 1 بهمن ـ روز معارفه ـ رئیس‎جمهور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها