فرد ایده‌آل دست‌نیافتنی است

سختگیری‌های بیهوده در انتخاب همسر

بدون تردید انتخاب همسر ازجمله تصمیم‌هایی است که هر فرد در طول زندگی خود با آن مواجه است؛ اما گاهی این تصمیم‌گیری آن‌چنان برای جوانان در آستانه ازدواج سخت و دشوار می‌شود که با کمال‌گرایی و وسواس نابه‌جا دچار تردید در انتخاب همسر مناسب می‌شوند و این تصمیم را به تأخیر می‌اندازند البته این نکته بسیار مهم است که دقت، مشورت و توجه به ملاک‌های فردی از شرایط اصلی ازدواج کردن است ولی افراد کمال‌گرا به‌دلیل آرمان‌گرایی، جزئی‌نگری، انعطاف‌ناپذیری وسختگیری بندرت تن به ازدواج می‌دهند و برای هر فردی خطایی پیدا می‌کنند و از ازدواج با او منصرف می‌شوند.
کد خبر: ۹۶۷۶۴۲

این دسته از افراد بر این باورند که «آدم یا باید خیلی خوب و ایده‌آل باشد یا اگر نیست، فرد مناسبی برای ازدواج نیست.» ازجمله دلایل دیگر کمال‌گرایی در انتخاب همسر، تردید است که می‌تواند به دلایل نگرانی، اضطراب، خودکم‌بینی، ترس و افکاری از قبیل ترس از عدم موفقیت به خاطر داشتن تجربه شکست در مورد خود یا اطرافیان، بدبینی و عدم اعتماد نسبت به جنس مخالف، ترس از دست دادن آزادی‌های دوران مجردی، ترس از مشکلات و سختی‌ها باشد.

ازدواج یکی از تصمیم‌های مهم زندگی ماست و باید همان‌قدر که به کار، تحصیل و رابطه با خانواده و دوستان اهمیت قائل هستیم برای تصمیم به ازدواج نیز برنامه داشته باشیم. گاهی اوقات اهمیت و ارزش زیادی برای این تصمیم قائل شدن ما را دچار وسواس و جزئی‌نگری ناکارآمد می‌کند. دقت داشته باشیم که بهترین انتخاب برای ازدواج، انتخابی است به‌موقع، باوجود شرایط مناسب برای هر دو طرف و رفع موانع. انتخابی که با معیارهای حساب‌شده و شیوه شناسایی صحیح، با آگاهی کامل، همراهی عقل و دل، تائید خانواده، با تحقیق صحیح و دقیق و توکل به خداوند همراه باشد. تصمیمی که صرفاً بر اساس احساس و علاقه زودگذر نباشد. همه جوانب سنجیده شود و در حالت اضطرار و توام با عجله نباشد.

ملاک‌هایی را برای طرف مقابل خود در نظر بگیرید که جزو اولویت‌های شماست. در دیگر مسائل مثل تشخیص ویژگی‌های پنهان شخصیتی که ممکن است خود شما آن را متوجه نشوید حتماً از یک متخصص در امر مشاوره ازدواج کمک بگیرید. موقعیت‌های ازدواج را به بهانه این‌که خودمان یا طرف مقابلمان به شرایط مطلوب مالی، شغلی، تحصیلی و... نرسیده‌ایم به تأخیر نیندازیم و یادمان باشد که بهترین انتخاب به معنی عالی‌ترین فرد نیست بلکه به معنی متناسب‌ترین انتخاب است. انتخاب فردی که با انسان هم‌جهت باشد و لازمه اولیه آن این است که انسان خودشناسی خوبی از خود داشته باشد و ملاک خود را بشناسد. هیچ انسان کاملی برای ازدواج کردن وجود ندارد و همان‌طور که خود ما دارای کاستی‌هایی در شخصیت خودمان هستیم طرف مقابل ما نیز ویژگی‌هایی دارد که صد در صد مطابق خواسته و ملاک ما نباشد. مطالعه کتاب‌های خوب در این زمینه و مشورت با افراد مطلع و شناخت صحیح از تفاوت‌های زن و مرد باعث انتخاب آگاهانه و درعین‌حال به‌دوراز کمال‌گرایی می‌شود.

عطیه رضایی - روان‌شناس بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها