جر و بحث‌‌های زناشویی و اختلاف ‌نظر‌های همسران مساله‌‌ای است که همه زوج‌ها آن را تجربه می‌‌کنند؛ اما اهداف زوج‌‌ها با هم در این میان متفاوت است و گاهی خودشان از این موضوع آگاه نیستند. بعضی‌‌ها دوست دارند هر چه زودتر جر و بحث و بگو مگو را پایان دهند و دوباره آرامش را به رابطه خود برگردانند و به هر چیزی برای به دست آوردن آرامش متوسل می‌‌شوند. بعضی‌ها نیز این بگو مگو‌ها را میدان جنگی تصور می‌‌کنند که باید پیروز آن شوند و اینها نیز به هر کاری برای پیروز شدن دست می‌‌زنند. این افراد با لجبازی تمام بحث را کش می‌‌دهند و نمی‌‌خواهند اشتباهات خود را بپذیرند و در برابر هر حرفی جوابی می‌‌دهند و در برابر هر عملی، رفتاری از خود نشان خواهند داد.
کد خبر: ۹۶۴۸۹۴

لجبازی یک خصوصیت شخصیتی است که افراد را به کارهای بچگانه و تصمیم‌های غیر‌منطقی وا می‌‌دارد. لجبازی از این احساس نشأت می‌گیرد که فرد فکر می‌کند، دارد شکست می‌خورد و باید قدرت خود را نشان دهد. در واقع کمبود اعتماد به نفس و عدم خود باوری و کمبود‌های درونی گاهی باعث لجباز شدن افراد می‌‌شود. شاید بسیاری از شما وقتی لجبازی می‌‌کنید از عملکرد خود آگاه نباشید و ندانید در حال لجبازی با همسرتان هستید. هر رفتاری از ما انسان‌ها سر می‌زند، علتی دارد که با شناخت درست آن می‌توان از آن جلوگیری کرد. چطور وقتی دل درد داریم به دنبال علتش می‌گردیم تا داروی مناسبش را پیدا کنیم، برای درمان مشکلات رفتاری نیز باید چنین کنیم.

تربیت خانوادگی او را بررسی کنید. همچنین تجاربی که قبل از ازدواج داشته، مشاهداتش از رفتار والدین و کمبودها و مشکلاتی که در زندگی با آن رو‌به‌رو بوده است. البته وقتی به دنبال علت رفتار نامناسب او هستید، مراقب باشید باعث تحقیر و تخریبش نشوید.

تأثیر مشکلات را شوخی نگیرید. گاهی شکست‌ها و مشکلات زندگی، تأثیر زیادی بر روحیه فرد می‌گذارد. بخصوص اگر عصبانیتش همیشگی نباشد و بتازگی بیشتر شده باشد. ممکن است یک مشکل شغلی دارد که نمی‌تواند با شما مطرح کند. این روزها مرد بودن سخت است! سعی کنید بفهمید پشت این رفتار نامناسب چه چیزی نهفته است.

گاهی میزان خشونت مرد به حدی بالاست که باید از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید. اگر همسرتان راضی شد با شما به مشاور مراجعه کند، کارتان ساده‌تر می‌شود. در غیر این صورت باید تنها مراجعه کنید و راهکارهایش را انجام دهید. گاهی عصبانیت افراد به خاطر کمبود ویتامین یا کم و زیاد شدن هورمون‌های بدن است که با دارو درمان می‌شود.

اما به طور معمول سبک زندگی نامناسب و الگوگیری غلط، باعث بروز خشونت رفتاری و کلامی است. اگر همسرتان در کودکی یاد گرفته فریاد بزند یا اگر به خاطر مشکلات، زودرنج شده، شما در مقابلش انعطاف بیشتری به خرج دهید.

برای برخورد با یک شوهر عصبانی فراموش نکنید درجه صبر و تحمل خود را بالا ببرید. در هر صورت طرف مقابل شما آستانه تحمل پایینی دارد. پس اگر شما هم این‌گونه باشید، انفجار در خانه‌تان حتمی خواهد بود.

بهتر است مطمئن شوید مقصر شما نیستید. شاید لجبازی، نحوه حرف‌زدن یا رفتارهای تان، او را عصبی می‌کند. شاید تغییر در برخی رفتارهایتان کمک کند او نیز آرام‌تر شود.

می‌توانید در زمان آرامش او، کمی در این باره صحبت کنید. البته مراقب باشید گفت‌وگوی‌تان به صورتی نباشد که فکر کند محاکمه می‌شود وگرنه بیشتر عصبی می‌شود و به نتیجه‌ای نمی‌رسید. بگذارید حس کند وارد یک گفت‌وگوی دوطرفه شده است. بگذارید او هم مشکلات شما را بیان کند و صادقانه گوش دهید. وقتی نوبت به شما رسید، در مورد رفتار همراه با خشونت او حرف بزنید. آثار رفتارش را به او گوشزد کنید. نمونه‌هایی را به او یادآوری کنید که به خاطر عصبانیت، پشیمان شده و ضرر کرده است.

با محبت از او بخواهید آرام‌تر باشد و با عصبانیت خود، باعث کم شدن محبت‌تان نشود. به او بگویید چقدر دوستش دارید. انسان‌های عصبانی به خاطر ظاهر خشن خود، محبت کمتری دریافت می‌کنند؛ در حالی که نیاز آنها به محبت بیشتر است. گاهی یک چرخه معیوب درست می‌شود. خشونت بیشتر، روابط را خراب می‌کند و عاطفه کمتر، به عصبانیت می‌انجامد.

وقتی همسرتان از عشق شما مطلع شود، سعی بیشتری برای تغییر رفتار خواهد داشت؛ اما به یاد داشته باشید روزی سه وعده صبح، ظهر و شب قرص صبر بخورید! شما هم موقعیت بگو مگو در خانه ایجاد نکنید. شاید اگر سکوت کنید او هم بعد از چند فریاد، شرمنده شود! در این صورت بازی به نفع شما پایان می‌یابد.

قصد ما به هیچ وجه تبرئه کردن مرد عصبانی که فریاد می‌زند یا دشنام می‌دهد، نیست. او باید رفتارش را کنترل کند، اما بدانید خداوند به زن‌ها قدرتی داده که می‌توانند اثرگذاری عاطفی بالایی داشته باشند. از این قدرت استفاده کنید.

اما باز هم تکرار می‌کنم در برخی از انواع خشونت که بیش از حد هستند و نیاز به بررسی متخصص دارند، تلاش شما ممکن است اثرگذار باشد، اما مشکل به طور کامل رفع نمی‌شود.

در هر صورت این مشکلی است که باید آن را برطرف کنید. کوتاه نیایید و برای آرام شدن زندگی‌تان تلاش کنید. افق زندگی‌تان از این پنجره روشن خواهد شد.

دکتر پروانه صفایی‌مقدم

متخصص روان‌شناسی بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها