با انتخاب «عون» به ریاست‌جمهوری لبنان صورت گرفت

حزب الله برنده دوئل سیاسی در بیروت

سرانجام پس از 29 ماه خلأ سیاسی در لبنان روز گذشته پارلمان این کشور موفق شد در چهل و ششمین نشست خود میشل عون رئیس جریان ملی آزاد و نامزد مقاومت و جریان 8 مارس را به ریاست جمهوری این کشور انتخاب کند. عون پس از چهار دور رأی‌گیری در پارلمان لبنان موفق به کسب این مقام شد. جلسه دیروز پارلمان لبنان برخلاف همیشه با حضور تمامی 127 نماینده و بدون فردی غایب برگزار شد. پارلمان لبنان در کل 128 نماینده دارد که یکی از آنها فوت کرده است .
کد خبر: ۹۶۳۰۸۸

طبق گزارش زنده تلویزیون‌های لبنان، میشل عون در این جلسه در دور اول به‌دلیل عدم کسب دو سوم رای نتوانست انتخاب شود و رای‌گیری به دور دوم کشیده شد. براساس قانون اساسی لبنان در دور نخست رئیس‌جمهور باید دست‌کم 86 رای از 127 رای پارلمان را به‌دست آورد اما میشل عون روز گذشته در دور نخست فقط 83 رای به‌دست آورد. عون در دور دوم به رأی «نصف+1» یعنی 65 رأی نیاز داشت که به آسانی موفق شد به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور لبنان رای لازم را به‌دست آورد. به‌دلیل عدم تطابق تعداد آرا با تعداد نمایندگان در رأی گیری، دور دوم اخذ رأی نمایندگان چهار بار تکرار شد.

میشل عون، نامزد مورد حمایت حزب‌الله و مورد مخالفت احزاب لبنانی نزدیک به عربستان بود. عون برخلاف همه مخالفت‌ها سرانجام حمایت حزب المستقبل به ریاست سعد الحریری را هم به دست آورد و موفق شد به کاخ بعبدا راه‌پیدا کند. نظام حکومتی لبنان، پارلمانی است که میان مسیحیان و مسلمانان (شیعه، سنی، دروزی و علوی) تقسیم شده است. رئیس‌جمهور این کشور با رأی مستقیم نمایندگان مجلس و برای یک دوره شش ساله انتخاب می‌شود حال آن‌که انتخابات پارلمانی هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود. میشل سلیمان آخرین رئیس‌جمهور لبنان بود که در می ‌2014 دوره ریاستش به پایان رسید و گروه‌های سیاسی از آن زمان تاکنون بر سر رئیس‌جمهور جدید به توافق نرسیده بودند.

منابع خبری از چند روز پیش از عصبانیت رژیم صهیونیستی نسبت به تحولات لبنان و احتمال انتخاب میشل عون گفتند. انتخاب وی برای عربستان سعودی نیز خوشایند نیست هر چند این رژیم سعی می‌کند وانمود کند که از این ماجرا خرسند است اما برهیچ‌کس پوشیده نیست که عربستان طی دوسال گذشته بشدت با انتخاب میشل عون در پارلمان مخالفت و در این امر کارشکنی کرده بود. حتی روز گذشته شبکه العربیه وابسته به عربستان برای تحقیر میشل عون بارها در گزارش‌های خبری خود گفت او فرزند یک «شیرفروش» بوده است!

میشل عون از شخصیت‌های لبنانی طرفدار بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است و انتظار می‌رود با انتخاب او روابط سوریه و لبنان به دوران گذشته بازگردد. براساس یک فرمول از پیش اعلام شده موسوم به دوگانه «عون ـ حریری» قرار است میشل عون، سعد حریری را به نخست‌وزیری معرفی کند. عون دقایقی پیش در پارلمان لبنان به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور سوگند یاد کرد. همزمان با انتخاب میشل عون به‌عنوان رئیس‌جمهور لبنان، مناطق مختلف این کشور بویژه محله حریک زادگاه او، شاهد شادی و جشن و سرور مردم است. وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز انتخاب عون به‌عنوان رئیس‌جمهور لبنان را تبریک گفت. مدیر دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان نیز گفت بزودی مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور درکاخ بعبدا صورت خواهد گرفت .

سرگذشت میشل عون

«میشل عون» (81 ساله) نظامی و سیاستمدار لبنانی، در 17 فوریه 1932 در منطقه الشیاح به دنیا آمد. وی در سال 1955 وارد ارتش شد و در 23 ژوئیه 1984 به فرماندهی ارتش رسید. بعدها وی به فرماندهی کل ارتش لبنان رسید و در پایان دوران جنگ داخلی در لبنان، از سوی امین جمیل رئیس‌جمهور وقت به‌عنوان نخست‌وزیر، مأمور تشکیل کابینه نظامی شد. پس از تشکیل دولت نظامی، جمیل قدرت را به او سپرد تا به مقابله با دولت مدنی به ریاست «سلیم الحص» بپردازد. وزرای مسلمان چند ساعت پس از تشکیل کابینه استعفا کردند و به این ترتیب لبنان برای نخستین‌بار به‌صورت همزمان با دو دولت مواجه شد.

در آگوست 1989 با میانجیگری عربستان توافق‌نامه طائف برای پایان جنگ داخلی لبنان امضا شد. ولی میشل عون با این توافق‌نامه به‌دلیل مشخص نشدن وضعیت حضور نیروهای سوریه در لبنان و راهکار خروج آنها، مخالفت کرد. پس از جدالی سنگین وی سرانجام در 13 اکتبر 1990 با توافق لبنانی‌ها و سوری‌ها از کاخ بعبدا اخراج شد و به سفارت فرانسه در بیروت رفت و پس از مدتی با توافق صورت گرفته در 28 آگوست 1991 به فرانسه تبعید شد.

میشل عون در 7 می 2005 به کشورش بازگشت و با استقبال بسیاری از هوادارانش مواجه شد. وی پس از آن در رقابت‌های انتخابات پارلمان 2005 شرکت کرد و با گروهی متشکل از 21 نماینده وارد پارلمان شد و دومین فراکسیون پرجمعیت را تشکیل داد. عون در 6 فوریه 2006 یادداشت تفاهمی را با حزب‌الله لبنان امضا کرد. پس از خروج ارتش سوریه از لبنان، وی روابط بسیار خوب و نزدیکی را با دولت سوریه از سرگرفت و در 3 دسامبر 2008 با سفر به سوریه با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها