به دنبال اعلام واشنگتن مبنی بر توقف حملات هوایی به مواضع تروریست‌ها در موصل، نیروهای داوطلب مردمی (حشد الشعبی) اعلام کردند از سمت غرب حمله خود را به موصل شروع کرده‌اند. این اقدام درست برعکس آن چیزی بود که آمریکایی‌ها در نظر داشتند و به گفته شیخ اکرم کعبی، دبیرکل جنبش النجبای عراق «نیروهای داوطلب مردمی نقشه‌های آمریکا را به شکست کشاندند». توقف عملیات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا به موصل یک بار دیگر توخالی بودن دعاوی واشنگتن را اثبات کرده و نشان داد که آمریکایی‌ها هدفشان مبارزه با داعش نیست!
کد خبر: ۹۶۲۱۷۶

شبکه خبری السومریه نیوز، روز گذشته از آغاز عملیات حشد الشعبی و گروه‌های مقاومت عراق برای آزادی غرب موصل خبر داد.

گفته می‌شود نیروهای مردمی عراق تاکنون با تصرف چهار روستا در حال حرکت به سمت تلعفر در غرب موصل هستند.

طبق برنامه‌ریزی‌های دولت عراق مقرر شده است، نیروهای حشد الشعبی در بخش غربی موصل بر مناطقی به امتداد 12 هزار کیلومتر تا حومه غرب موصل و مرزهای سوریه و عراق تسلط یابند. یکی از فرماندهان این نیرو می‌گوید: نیروهای ما مامور قطع مسیرهای غربی موصل مقابل داعش هستند تا ناگزیر به عقب‌نشینی به موصل و عدم فرار به سمت سوریه شوند.

با شروع عملیات آزاد سازی موصل، آمریکایی‌ها گفتند طوری برنامه‌ریزی شده است که تروریست‌ها در صورت تمایل از خاک عراق به سوریه نقل مکان کنند. این طرح با مخالفت روسیه و سوریه مواجه شد. به نظر می‌رسد عملیات حشدالشعبی در واکنش به این سیاست بوده و آنها قصد دارند جلوی انتقال تروریست به سوریه را بگیرند.

خنثی شدن طرح آمریکا

شیخ اکرم الکعبی در گفت‌وگو با یورونیوز تصریح کرد: توانمندی‌های عراق بویژه بعد از تشکیل نیروهای حشد الشعبی، باعث به شکست کشاندن نقشه‌های آمریکا شد.

وی افزود: آمریکایی‌ها به این دل‌خوش کرده بودند که هریک از نبردها علیه داعش ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد، اما مشاهده می کنیم که این نبردها در مدت زمان کوتاهی پایان یافت و به شکست داعش منجر شد.

الکعبی معتقد است: اگر ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی آمریکا نبود، ما عملیات آزادسازی را با سرعت زیاد تکمیل می‌کردیم، اما متاسفانه موانعی که آمریکا و هم‌پیمانانش در داخل عراق ایجاد می‌کنند، باعث کندی عملکرد نیروهای عراقی می‌شود.دبیرکل جنبش النجبا درباره نقش منفی ترکیه در عملیات آزادسازی موصل گفت: ترکیه در طرح تقسیم عراق شریک است.

محمد حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد علت اقدام آمریکا در متوقف کردن حملات در موصل در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان کرد: اختلافی در اینجا وجود دارد که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق مخالف هرگونه عملیات نظامی ترکیه در موصل است. این درحالی است که آمریکایی‌ها در همین عملیات از پایگاه اینجرلیک ترکیه استفاده می‌کنند و می‌گویند بدون همکاری آنکارا قادر به استفاده از این پایگاه نخواهند بود. دولت عراق تاکنون رسما اعلام کرده مخالف هرگونه مشارکت ترکیه در این عملیات است. شاید آمریکایی‌ها به دنبال این باشند که در آینده با حمایت ترکیه، یک پایگاه نظامی دائمی در منطقه موصل تاسیس کنند.

پشت‌پرده تصمیم آمریکا

هنگامی که آمریکا به طور یکجانبه اعلام کرد عملیات موصل را متوقف می‌کند، این پرسش برای بسیاری مطرح شد که هدف آنها از این تصمیم چه بوده است.روز گذشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان با ارائه گزارشی در پاسخ به این پرسش نوشت: این اعلام توقف عملیات در زمانی صورت می‌گیرد که تنش بین ترکیه و عراق بر سر حضور نیروهای ترک در عملیات موصل بالا گرفته است و علاوه بر این حشد الشعبی نیز اعلام کرده، آماده آغاز عملیات آزادسازی تلعفر در غرب موصل است. عملیات هوایی ائتلاف آمریکایی طی دو روز گذشته به نسبت 70 درصد کاهش داشته است.

منابع سیاسی به الاخبار گفتند، ایالات متحده آمریکا به این وسیله به بغداد فشار می‌آورد تا به ترکیه برای شرکت در عملیات موصل اجازه دهد و از سوی دیگر مانع حضور حشد الشعبی در آزادسازی تلعفر شود. نکته دیگر این‌که آمریکایی‌ها خواستار ایجاد راه فراری برای داعش در شهر موصل بودند، اما نیروهای حشدالشعبی این توطئه را هم تا اینجا خنثی کرده‌اند.

تحلیل فیگارو ؛ داعش و سیاست زمین سوخته

روزنامه فرانسوی فیگارو در گزارشی به تحلیل عملیات آزادسازی موصل و موضع گروه تروریستی داعش در آن پرداخت و نوشت: داعش برنامه‌هایی برای آتش‌زدن بخش‌هایی از شهر موصل دارد و در صورتی‌که بخواهد از شهر و منطقه خارج شود از این حیله جنگی و حیله‌های دیگر می‌تواند استفاده کند. همچنین داعش از تاکتیک‌های ترور و و ایجاد وحشت برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی و کرد استفاده می‌کند.

داعش همچنین مردمی را که در برابر نیروهای عراقی مقاومت نکنند و قصد فرار داشته باشند، شکنجه می‌دهد و به وضع فجیعی آنان را به قتل می‌رساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها