دیوار آپارتاید ، حایل نژادی

در ژوئن 2003 ، دولت شارون یکی از حادترین تصمیمات دوران حاکمیت خود را اتخاذ وطرح بنای دیواری طولانی را در سرزمین های اشغالی در طول خط سبز (اطراف کرانه باختری) و اطراف شهر بیت المقدس پی ریزی کرد.
کد خبر: ۹۵۷۹۳

رژیم صهیونیستی در آن زمان اعلام کرد این دیوار برای جلوگیری از عملیات چریکی مبارزان فلسطینی احداث شده است ، اما اقدامات بعدی مسوولان این رژیم نشان داد گفته آنها کذب بوده و این ماجرا ابعاد سیاسی و حقوقی زیادی دارد. در حال حاضر نیز با وجود مخالفت های بین المللی ، کابینه جدید رژیم صهیونیستی به تکمیل روند بحث برانگیز احداث دیوار حایل در کرانه باختری اقدام کرده است و ایهود المرت ، نخست وزیر این رژیم اعلام کرده که باید در سریع ترین زمان ممکن تصمیماتی را اتخاذ کنیم که در اسرع وقت احداث دیوار حایل امنیتی را تکمیل کنیم.


مرحله نخست احداث این دیوار از ژوئن 2002 درنزدیکی روستای سالم در غرب جنین آغاز شد. مسیر دیوار به گونه ای طراحی و به اجرا گذاشته شده که بخشهای زیادی از سرزمین های اشغالی 1967 را دربر می گرفت . در طراحی های صورت گرفته ، این دیوار در واقع از 2 بخش عمده تشکیل شده بود که بخشی از آن شامل دیوارهای بتونی 8 متری و در کنارهم قرار گرفته بود که با برجهای دیده بانی محافظت می شد. در عین حال ، وضعیت و مشخصات این دیوار با توجه به مناطقی که در آن احداث شده است ، با یکدیگر متفاوت است . به گونه ای که در بعضی مناطق چندین لایه از سیم خاردار و یا کنار آن خندقهایی با عمق 5 متر و پهنای 8 متر احداث شده است و در کنار آن حاشیه ای از شنهای نرم وجود دارد تا رفت وآمدهای احتمالی را نشان دهد . همچنین این دیوار در مناطقی به صورت بلوکهای سیمانی بسیار بلند در کنار یکدیگر چیده شده است . همچنین در بخشهایی از این دیوار نژادپرستانه ، دروازه های آهنین بسیار بزرگی نصب شده است که از دسترسی آزاد و آسان کشاورزان فلسطینی به زمینهای کشاورزی خود که بر اثر احداث دیوار از آن جدا شده اند، جلوگیری می کند. همچنین به دلیل نیاز به مرتبط کردن شهرکهای صهیونیست نشین به سرزمین اصلی و حفاظت از آن در برابر حملات احتمالی فلسطینی ها، از طریق این دیوار بیش از 8درصد از خاک کرانه باختری بلعیده می شود و راههای ارتباطی برخی از روستاها و شهرهای فلسطینی با هم قطع می شود و ساکنان آن پراکنده می شوند. براساس طرح اعلام شده ، این دیوار که پس از تکمیل بالغ بر 680تا 700کیلومتر طول خواهد داشت ، تمامی مناطق حساس و امنیتی مهم را تحت پوشش قرار می دهد و هزینه ساخت آن به طور تقریبی 4.3 میلیارد دلار اعلام شده است . این دیوار که به آن دیوار آپارتاید هم گفته می شود ، 3 برابر طولانی تر از دیوار برلین و ارتفاع آن 2 برابر این دیوار مشهور فروریخته است . این دیوار 25 کیلومتر جلوتر از خط سبز است و 42 درصد کرانه غربی از جمله بخشی از بیت المقدس را در خود جای داده است . درصورتی که دیوار حایل به اتمام برسد، مناطقی همچون کفر عقاب ، قلندیا ، اردوگاه شعفاط و بقیه شهرک ها در خارج از مرزهای قدس شرقی قرار می گیرند . همچنین با احداث این دیوار ، 125 هزار نفر از فلسطینیان ساکن در قدس شرقی ، عملا قادر به ورود به شهر قدس نخواهند بود. رژیم صهیونیستی اعلام کرده است جمعیت مناطق یاد شده بالغ بر 55 هزار نفر است و حال آن که فلسطینیان تاکید می کنند که جمعیت آنان 2 برابر این تعداد و یا بیشتر است. در طول شبانه روز گشتی های صهیونیستی و برجهای مراقبت مجهز به تیربارهای سنگین از این دیوار حفاظت می کنند.

حماس و دیوار حایل

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ، حماس نیز با صدور بیانیه ای تصمیم رژیم صهیونیستی را مبنی بر ساخت دیوار حایل در اطراف بیت المقدس محکوم کرد و آن را اقدامی در جهت نابودی صلح اعلام شده از سوی تشکیلات خودگردان دانست . این بیانیه ، به نقل از یکی از مقامات مسوول جنبش حماس آورده است : تصمیم جدید صهیونیست ها، مبنی بر به پایان رساندن ساخت دیوار حایل همزمان با سالروز صدور قطعنامه دادگاه لاهه مبنی بر مشروعیت نداشتن ساخت این دیوار است . این تصمیم صهیونیست ها توهین به ساده ترین حقوق بشر است . ساخت این دیوار موجب کنار گذاشته شدن بیش از 55هزار تن از اهالی بیت المقدس از شهرشان می شود. در نهایت به نظر می رسد داستان کشیدن دیوار به دور خود و یا دیگران سابقه طولانی دارد. از دیوار چین گرفته تا دیوار برلین تا دیواری که اینک به وسیله اسرائیل احداث می شود و از آن فراتر دیوارهایی که در اروپا و بسیاری از نقاط دیگر جهان به دور محله های یهودی نشین ساخته و آنها را گتو نامیدند تا یهودیان را در آن زندانی کنند ولی هیچکدام پابرجا نمانده اند اما درباره احداث دیوار حایل میان اسرائیل و فلسطینی ها موضوع عجیب تر به نظر می رسد. آیا در واقع صهیونیست ها دیواری به دور یهودیان کشیده اند تا دوباره آنها را به گتوها برگردانند؛ یا آن که فکر می کنند فلسطینی ها در آن طرف دیوار محاصره می شوند و دست از مقاومت برمی دارند و تسلیم می شوند؛

کتایون مافی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها