با بهار ارجمند، بازیگر سینما و تلویزیون

تئاتر برای من جایگاه ویژه‌ای دارد

بهار ارجمند دختر انوشیروان ارجمند، خواهر برزو ارجمند و برادرزاده داریوش ارجمند است. وی لیسانسیه رشته فلسفه از «دانشگاه علامه طباطبایی» است، اما با توجه به علاقه‌ای که به بازیگری دارد بازی در تئاتر را از پنج سالگی آغاز کرده است.
کد خبر: ۹۵۵۲۶۲

او به دلیل توانمندی‌هایش در 13 سالگی «بهترین بازیگر جشنواره تئاتر فجر» شده است. پس از آن در سریال‌ها و تئاترهای بسیاری به ایفای نقش پرداخت. ارجمند سوای تبحرش در بازهای درام در زمینه کمدی هم تجربه‌های موفقی با مهران مدیری داشته است او تاکنون در چند فیلم سینمایی و سریال به ایفای نقش پرداخته است: «زنی که تابستان گذشته رسید» و «امشب باید بمیرم»، «نردبام آسمان»، «ویلای من»، «سبک زندگی» و «خودکشی» ازجمله کارهای شاخص کارنامه بازیگری ارجمند محسوب می‌شود.

این روزها مشغول چه کارهایی هستید؟

درگیر انجام مقدمات سفرم هستم. سفری تحقیقاتی که مربوط به رشته تحصیلی‌ام است.

بازی در آثار تاریخی مثل نردبام آسمان برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

به بازی در کارهای تاریخی علاقه خاصی دارم. زیرا بازیگر باید برای درک درست از نقش تحقیقات مدون و جامعی داشته باشد. اگر نقشی که بازی می‌کنید در تاریخ مابه ازای واقعی داشته باشد. باید بگردید و جغرافیای شخصیت را درک کنید. چرایی شرایط زیستنش را فهم کرده و منطبق بر آن بازی کنید.

معمولا یکی از نقدهایی که به سریال‌های تاریخی می‌شود پرداخت نه چندان پر رنگ شخصیت‌های زن است. در نردبام آسمان نگاه لطیفی به شخصیت‌ها زن‌ها چگونه بود؟

با توجه به تعداد کم قسمت‌های این سریال نباید انتظار داشته باشیم که به همه شخصیت‌های زن نمایش یک اندازه و یک جور پرداخته می‌شد. من در این سریال نقش خورشید خواهر غیاث‌الدین جمشید کاشانی را بازی می‌کردم و قرار بود در تمام بخش‌های سریال خورشید حضور داشته باشم که به دلیل همان زمان کم سریال، بخش‌هایی از این حضور حذف شد.

چقدر ساخت سریال‌هایی مثل نردبام آسمان می‌تواند باعث شناخت بیشتر ما نسبت به مفاخر مهم ایران زمین مثل غیاث‌الدین جمشید کاشانی شود؟

ساخت این نوع سریال‌های جذاب کمک بسیار موثری برای شناساندن مفاخر علمی ایران زمین به جوان. سریال نردبام آسمان متن خوب، بازی‌های موثر و درست و کارگردانی سنجیده‌ای داشت و بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. مفاخر زیادی داریم که با وجود خدمات ارزنده‌شان هنوز برای ما چهره ناشناخته‌ای دارند. خیلی از مردم را در کوچه و خیابان دیدم که بعد از دیدن سریال رفته‌اند و درباره شخصیت بزرگ جمشید کاشانی تحقیق کرده‌اند.

بحث لهجه در کارهای تاریخی همیشه مورد مناقشه بوده است... .

من از واژه گویش به جای لهجه در کارهای تاریخی استفاده می‌کنم. گویشی که برای کار انتخاب می‌شود معمولا نشات گرفته از ادبیات فاخرمان است. به لحاظ این که قرن‌هاست که از این ساختار ادبی در گویش دور شده‌ایم. ممکن است برای برخی‌ها استفاده از این گویش قابل فهم نباشد. در برخی از موارد به دلیل درهم‌آمیختگی ادبیات فاخر با زبان عربی، شاهد زبانی ثقیل و دشوار هستیم. به نظرم استفاده از ادبیات فاخر در سریال‌های تاریخی باعث آشنایی مردم با آنها می‌شود. ما پارسی زبانیم و باید با زبان پارسی آشنایی داشته باشیم. پدرم همیشه اعتقاد داشت که اگر بازیگری ادبیات کشورش را نشناسد، بازیگر نیست. من و برادرم با چنین نگاهی از دوران کودکی با شاهنامه، ادبیات فارسی، فاخر و کهن آشنا شدیم. در نردبام آسمان محمد حسین لطیفی و حامد عنقاء به یک توافق رسیدند که زبان مورد استفاده در سریال برای تمام مخاطبان قابل فهم باشد. برای مخاطب کنجکاو، ادبیات فاخر استفاده شده در سریال‌ها می‌تواند یک عامل انگیزشی بسیار موثر برای تحقیق و پژوهش بیشتردر حوزه زبان و ادب فارسی باشد.

پیش از حضور در نردبام آسمان با محمد حسین لطیفی سابقه همکاری داشتید؟

قرار بود با ایشان در سریال فرار بزرگ همکاری داشته باشم که به دلیل حضور در کار دیگری این همکاری میسر نشد.

استند آپ کمدی در دنیا قدمت زیادی دارد گرچه در ایران قدمت خیلی کمی دارد، اما در برنامه خندوانه خیلی مورد توجه مردم قرار گرفت و خیلی از کمدین‌های قدیمی با اجرای کمدی استند آپ دوباره احیا شدند... .

در تلویزیون ملاحظاتی وجود دارد که کمتر کارگردانی جسارت داشت در قالب استند آپ کمدی نقدهایی به برخی از مسائل اجتماعی داشته باشد، اما رامبد جوان با شجاعت، درایت و رعایت حدود و حریم‌ها به شایستگی این کار را انجام می‌دهد و با اعتماد به بازیگران خانم از توانایی‌های آنها هم در این عرصه بهره‌برداری کرد. با این رویه بود که خیلی از کمدین‌های حاضر شده در خندوانه در میان مردم وجه بسیار خوبی به دست آورده‌اند.

برای اجرای برنامه در خندوانه چقدر ‌همراه گروهتان تمرین کردید؟

فرصت تمرینی نداشتیم.

بنابراین بداهه کار کردید؟

به چیزهایی که قرار بود اجرا کنیم فکر کرده بودیم و همراه برادرم اتودهایی را زدیم و با مشورت کار را به جلو بردیم و در یک چارچوب خاص قرار دادیم. ویژگی مهم استندآپ کمدی این است که بازیگر در لحظه کمدیش را ارائه کند و برای من چنین کاری یک چالش بسیار بزرگ بود.

چقدر استند آپ کمدی با بازی در صحنه تئاتر تفاوت و قرابت دارد؟

داشتن تجربه بازی در صحنه تئاتر به بازیگر کمک می‌کند که در استند آپ کمدی موفق و کارا عمل کند. من بعد از انقلاب اولین بازیگر زنی بودم که نقش سیاه تخت حوضی را در نمایش «ماه میزبان شب» پدرم بازی کردم و آموختم که چگونه با صورت سیاه نشده و سفید بداهه‌کاری را انجام بدهم. البته فقیهه سلطانی با چهره سیاه شده این کار را انجام داده بود. من در نمایش ماه میزبان شب در نقش طوطی خانم نقش سیاهی را با وجود سفیدی چهره‌اش بازی کردم که با مختصات شخصیت کلاسیک سیاه در صحنه همخوان بود و برای من در سن 13 سالگی تجربه بسیار عجیب و غریبی بود. آموختم که در لحظه چگونه باید خلق کرد و بداهه درست و مناسبی به کار برد.

در تئاتر حضور موفقی مثل بازی در نمایش «بهشت با طعم چای تلخ» داشتید. در این باره بگویید... .

تئاتر همیشه برای من جایگاه ارزشمندی دارد. وقتی متن نمایشنامه «بهشت با طعم چای تلخ» را خواندم، دو نکته توجه‌ام را جلب کرد و باعث شد بازی در این نقش را بپذیرم؛ اول این‌که داستان این نمایش ارتباط مستقیم با جنگ و دوران هشت سال دفاع مقدس کشور داشت و دوم زاویه دید متفاوت این داستان به آن دوران بود. داستان این نمایشنامه درباره پیرزنی است که در شهر مشهد، یک مسافرخانه را اداره می‌کند. این پیرزن که در اواسط نمایش مشخص می‌شود دختری جوان است، درواقع به خاطر این‌که امکان کار کردن داشته باشد خودش را جای مادر مسن‌اش معرفی کرده تا بتواند به شیوه‌ای درست و پاک امرار معاش کند. قصه این نمایش فوق‌العاده زیباست و قلم توانمند نویسنده نیز به هر چه جذاب‌تر شدن این نمایش کمک کرده است. من در این نمایش دو نقش را بازی می‌کردم چالشی که برای بازی در نقش آهو با آن روبه‌رو بودم گویش این نقش بود. یکی از این زن‌ها گویش قرشمال دارد که خراسانی است و بیشتر در تربت حیدریه و سبزوار با این گویش صحبت می‌شود؛ اما زن جوان یا همان آهو گویش مشهدی دارد. برای من اجرای لهجه مشهدی راحت‌تر بود؛ چراکه هم آسان‌تر است و هم با این لهجه به واسطه زندگی در شهر مشهد آشنایی داشتم. در واقع گویش قرشمال پر است از کلماتی که بسیار کهن هستند و شاید نیاکانمان از این کلمات استفاده می‌کردند ولی گویش مشهدی تنها آهنگ متفاوتی دارد.

مردم آثار ارزشمند تاریخی را به یاد خواهند داشت

به دلیل کمتر ساخته شدن سریال‌های تاریخی مردم شاید چندان با کارهای تاریخی احساس نزدیکی نداشته باشند، اما هنوز مردم برخی از کارهای ارزشمند تاریخی مثل امام علی(ع) و مختار‌نامه را در خاطر دارند، اما بازتاب حضورم در کارهای رئالیستی مثل برنامه خندوانه بسیار پر رنگ بوده و مدام در کوچه و خیابان مورد لطف مردم قرار می‌گرفتم و به نوعی اذعان داشتند که در این برنامه با چهره جدیدی از من آشنا شده‌اند.

هونام حقانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها