تا پیش از پایان سال میلادی جاری

آمانو به تهران می‌آید

سخنان دو پهلوی آقای آمانو

«یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان، اجرایی شدن توافق هسته‌ای را شکننده خوانده و گفته اشکالات ریز فنی و مشکلات کوچکی در اجرا می‌تواند به مسائل سیاسی منجر شود که اثرات منفی فراوانی بر توافق خواهند داشت.
کد خبر: ۹۵۴۲۶۷
سخنان دو پهلوی آقای آمانو

این اظهارات تازه ناظر به تحولاتی است که در این مدت در روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 گذشته است.

در این روابط با وجود این‌که ایرانی‌ها به تعهداتشان کاملا پایبند بودند، طرف مقابل یعنی کشورهای 1+5 و غربی‌ها به اجرای تعهدات توجهی نشان نداده است؛ به این معنا که در پذیرش ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو باشگاه هسته‌ای، یکی از دارندگان فناوری تولید سوخت هسته‌ای و نیز به‌عنوان کشوری که دیگر تحت تحریم نیست، کارشکنی‌هایی صورت گرفته است.

این درحالی است که بر طبق برجام، ایران دیگر جزو کشورهای تحریم شده محسوب نمی‌شود اما این مساله از سوی کشورهای غربی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفته و تحریم‌ها همچنان ادامه دارد. حتی این امکان وجود دارد که بخشی از مناسبات و روابط اقتصادی و سیاسی تحت‌الشعاع این مساله قرار بگیرد.

به نظر می رسد ، آقای آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چنین اظهارنظری را بیشتر با این ذهنیت مطرح کرده است. با این وصف او خود می‌داند که چنین اظهاراتی بیشتر متوجه طرف‌های ایران در بین اعضای 1+ 5 و کشورهای غربی است و روی سخن او با ایران نیست.

چون برابر با گزارش‌هایی که تاکنون از سوی مراجع رسمی منتشر شده، جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده و در این زمینه شک و شبهه‌ای وجود ندارد اما در نقطه مقابل، طرف‌های مذاکره‌کننده ایران هستند که به این تعهدات خود عمل نکردند البته جای تعجب دارد مسئولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد به جای آن‌که از اعضای 1‌+5 بخواهند که به امضای خود در مساله برجام پایبند باشند و تحریم‌های ایران را بشکنند و این مساله را برای همیشه حل کنند، کماکان به گونه‌ای دوپهلو سخن می‌گویند؛ همچنان که آقای آمانو این اظهارات دوپهلو را دیروز بار دیگر بیان کرده است.

واقعیت این است که احتمال هرگونه عهدشکنی از سوی کشورهای 1+5 وجود دارد و اگر ایران هم رفتاری متقابل داشته باشد، ناشی از انجام نشدن تعهدات کشورهای غربی است. همین موضوع تاکنون باعث شده که پرونده برجام در مسیر اجرایی عادی قرار نگیرد.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها