حضور وزیر خارجه در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی که به منظور پاسخگویی به سوالات دو نفر از نمایندگان مجلس صورت گرفته بود با حاشیه‌هایی همراه بود.
کد خبر: ۹۵۲۲۲۸

نمایندگان سوال‌کننده از وزیر خارجه، جواد کریمی‌قدوسی و محمدرضا پورابراهیمی بودند که پورابراهیمی درباره عملکرد وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی پرسیده بود.

کریمی‌قدوسی هم سه سوال مطرح کرده بود که حاشیه‌های دیروز مجلس هم مربوط به همین سه سوال بود. سوال‌های نماینده مشهد درباره مخالفت وزارت خارجه با برگزاری نمایشگاه هولوکاست، تغییر معاون عربی‌ـ آفریقای وزارت خارجه و گزارش وزارت خارجه درباره برجام به مجلس بود.

ظریف درباره مخالفت وزارت امورخارجه با برگزاری نمایشگاه هولوکاست توضیح داد: ضمن احترام به آزادی بیان، اعتقاد شخصی‌ام این است که این موضوع کمک به مظلوم‌نمایی رژیم غاصب صهیونیستی است و کمک به مردم فلسطین نیست.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش درباره علت تغییر امیرعبداللهیان، اظهار کرد: افتخار می‌کنم برادران بزرگوارم قاسم سلیمانی، سید حسن نصرالله و رمضان عبدالله هر روز در تماس با من از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنند.

ظریف خطاب به نماینده سوال کننده تاکید کرد: چگونه به خودتان جرات می‌دهید در صحن مجلس خلاف بگویید؟! بنده که می‌دانم چه گذشته است، برای حفظ احترام همکارانم سکوت می‌کنم و اجازه نمی‌دهم هیچ‌کدام از آنها مورد سوال قرار بگیرند. هیچ‌کسی حق ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ما توصیه بکند، به شما هم اجازه نمی‌دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی ایران بزنید.

وی افزود: جناب آقای امیرعبداللهیان قرار بود به عنوان سفیر ایران در کشور بسیار مهم و حساس عمان که برای ما حساسیت استراتژیک دارد، تشریف ببرند و با خودشان هم صحبت شد و همه اقدامات لازم صورت گرفت و معاون بعدی هم تعیین شد، اما ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفتند فعلا به ماموریت تشریف نبرند.

وزیر خارجه درباره گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی درباره برجام هم گفت: وزارت امورخارجه با کمال صداقت در حوزه‌هایی که برجام با آنها در ارتباط است هر سه ماه یک‌بار به مجلس گزارش ارائه کرده است. وی اضافه کرد: ما باید این موارد را به عنوان نقاط قوت نظام و نقاط قوت رهبری بشناسیم، اجازه نخواهیم داد در هیچ حوزه‌ای هیچ یک از طرف‌های برجام از حدودش تخطی کند، ما با کمال قدرت و شجاعت در برابر زیاده‌خواهی ایستادگی می‌کنیم و تاکید کردیم که برجام برای حل مساله هسته‌ای است.

ظریف در پاسخ به سوال پورابراهیمی هم گفت: وزارت امور خارجه هدف کار خود را پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

 عذرخواهی ظریف از نمایندگان

پس از اتمام پرسش و پاسخ نماینده مشهد و وزیر امورخارجه، نمایندگان مجلس اعلام کردند سوال نماینده مشهد را وارد نمی‌دانند.

علی مطهری که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخش پایانی جلسه علنی دیروز مجلس را به عهده داشت پس از اعلام نتیجه آرا گفت: تحت‌تاثیر فضای جلسه برخی کلمات از طرف آقای ظریف صادر شد که احیانا تحقیر مجلس تلقی می‌شود و چنین کلماتی نباید به کار برده شود که از اقتدار مجلس بکاهد و موجب تحقیر مجلس شود. مطهری افزود: آقای ظریف در میان صحبت‌هایشان در جمله‌ای گفت که برای حفظ احترام اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سوال قرار گیرند. نایب‌رئیس دوم مجلس اظهار کرد: هر نماینده‌ای آزاد است درباره همه مسائل کشور اظهار نظر و درباره هر موضوع و هر وظیفه مسئولان اجرایی، سوال کند. پس از این اظهارات، وزیر خارجه باردیگر پشت تریبون قرار گرفت و گفت: بنده به هیچ عنوان قصد توهین به مجلس محترم را که نماینده آحاد ملت بزرگ ایران است، نداشتم ؛ با این حال اگر کسی از صحبت‌های من برداشت توهین کرده است، عذرخواهی می‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها