کودکانی که 15 دقیقه از روز یا بیشتر به تماشای تلویزیون و کارتون‌های دلخواهشان می‌پردازند، در مقایسه با کودکانی که کتاب می‌خوانند یا به بازی با قطعات جورچین می‌پردازند، از نظر از دست دادن خلاقیت ذهن در معرض ریسک بالاتری قراردارند.
کد خبر: ۹۴۹۶۱۴

یک مطالعه جدید می‌گوید شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکان، بلافاصله بعد از تماشای تلویزیون، ایده‌های خلاقانه کمتری از خود بروز می‌دهند. به گفته سارا رز از دانشگاه استافورد شایر انگلیس هرچند این تاثیرات تماشای تلویزیون، پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود، اما اگر تماشای تلویزیون باعث شود کودکان در بازی‌های خود خلاقیت کمتری نشان بدهند، تاثیرات منفی این موضوع، می‌تواند در بلندمدت، بر رشد آنها تاثیرگذار باشد. در این مطالعه، تیمی از پژوهشگران، تاثیرات آنی تماشای تلویزیون را بر خلاقیت کودکان سه ساله مورد بررسی قرار دادند. این پژوهشگران، کودکانی را که به تماشای برنامه‌های تلویزیونی می‌پرداختند با کودکانی که مطالعه می‌کردند یا به حل پازل می‌پرداختند مقایسه کرده و سپس آنها را از نظر ارائه خلاقانه‌ترین ایده‌ها آزمایش کردند. به گفته کارشناسان، نتیجه این تحقیق که بتازگی در کنفرانس رشد روان‌شناختی انگلیس در بلفاست ارائه شد می‌تواند به شکل بالقوه‌ای برای تولید‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی، مربیان مهدهای‌کودک‌ و نیز برای والدین مفید باشد. محققان می‌گویند تماشای تلویزیون همچنین می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر سلامت کودکان به جا بگذارد. کودکان شش ساله‌ای که بیشتر وقت خود را به تماشای تلویزیون می‌پردازند، احتمال این که شریان‌های چشمی آنها باریک‌تر شود بیشتر است. به گفته محققان، متوسط شریان‌های چشمی کودکانی که از نظر فیزیکی فعال هستند به شکل قابل‌توجهی نسبت به آن دسته از همسالانشان که بخش عمده وقت خود را به نشستن پای تلویزیون اختصاص می‌دهند بازتر است. باریک‌تر شدن شریان‌های چشمی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و انواع دیابت را در دوره‌های بعدی زندگی آنها افزایش می‌دهد.

همچنین محققان دانشگاه سیدنی می‌گویند مطالعه‌ای که 1500 کودک شش تا هفت ساله را در 34 مدرسه ابتدایی مورد بررسی قرارداد نشان می‌دهد خطراتی که هر یک ساعت تماشای تلویزیون، کودکان را با آنها مواجه می‌کند مشابه خطراتی است که افزایش فشار خون برای افراد به همراه دارد.

منبع: thehealthsite.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها