باید بیشتر افشاگری کنیم

رئیس‌جمهور کشورمان که برای شرکت در هفتادویکمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته بود در جمع خبرنگاران، یکی از دستاوردهای این سفر را انتقاد همه اعضای 1+5 (بجز آمریکا) از عملکرد واشنگتن در قبال برجام و قول آمریکا مبنی بر اصلاح رفتار خود دانست.
کد خبر: ۹۴۸۴۶۶
باید بیشتر افشاگری کنیم

در این باره باید به چند نکته اشاره کرد. در برجام، ایران در یک طرف ماجرا قرار دارد و در طرف مقابل، کشورهای 1+ 5 ازجمله آمریکا هستند. در این میان شاهدیم که تنها ایران به صورت کامل به تعهداتش عمل کرده و حسن‌نیت خود را به جامعه جهانی نشان داده است و طرف مقابل فقط به بازی‌های سیاسی خود ادامه می‌دهد. در چنین فضایی، جامعه جهانی منتظر بود که درباره روند اجرایی برجام بیشتر بداند و خوب بود که آقای روحانی، گزارشی از حسن‌نیت ایران در اجرای برجام در مهم‌ترین ارگان دیپلماتیک دنیا ارائه می‌داد و در پی آن کارشکنی‌های دولت آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی و سازمان سرمایه‌داری دنیای امروز را در قبال برجام مطرح می‌کرد. سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در شرایطی انجام شد که پیش از ایشان، آقای اوباما در سخنرانی خود از برجام به عنوان افتخار دولت آمریکا نام برد. در چنین فضایی، آقای روحانی باید تشریح می‌کرد که آمریکایی‌ها با این افتخار چه کردند و چگونه روحیه استکباری آنان باعث شد که عملا نوعی بدبینی نسبت به اجرای یک روند دیپلماتیک مثل برجام شکل بگیرد؛ روندی که طی آن آمریکایی‌ها به صورت مرموزانه و با بازی سیاسی، زنجیره‌ای از درون کنگره آمریکا تا بازارها و مراکز فعالیت نظام‌های سرمایه‌داری و نظام‌های مالی و بانکی دنیا ایجاد کردند که براساس آن نه‌تنها تحریم‌های ایران شکسته نشد بلکه تحریم‌ها به صورت جدی‌تر و عملیاتی‌تر مطرح شده و تلاش ‌می‌شود که این تحریم‌ها شمول بیشتری پیدا کند. طرح این واقعیت از سوی آقای روحانی در سازمان ملل در شرایطی که اوباما از آن به عنوان موفقیت دیپلماتیک یاد می‌کرد، باعث می‌شد که دنیا در جریان تلاش‌ها و بازی‌های سیاسی آمریکا در قبال برجام قرار گیرد.

مهم‌ترین اصل در مناسبات بین‌المللی اعتماد است که این اصل مهم در جریان مذاکرات و اجرای برجام میان ایران و کشورهای 1+5 به واسطه رفتار ایالات متحده و برخی از کشورهای غربی خدشه‌دار شده است. در سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این افشاگری عملیاتی کمرنگ بود و رئیس‌جمهور در بازگشت صرفا به گزارش کارشناسان وزارت خارجه مبنی بر انتقاد کشورهای 1+5 از رویکرد آمریکا در موضوع برجام بسنده کرد. سوال این است آیا به تغییر رویه آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی در قبال برجام اطمینانی هست؟ به اعتقاد من آمریکا نه‌تنها رویه خود را تغییر نمی‌دهد بلکه سرمست از روند تحولات در آینده به کارشکنی بیشتر در قبال برجام می‌پردازد و سعی خواهد داشت که مزایای شکست تحریم‌ها به اقتصاد و توسعه ایران وارد نشود.

دکتر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها