رکابزن فقید کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو، در پیستی دچار حادثه شد و متعاقب آن جانش را از دست داد که دو ماه پیش نیز یک دوچرخه‌سوار المپیکی در آن دچار حادثه‌ای شدید شده بود.
کد خبر: ۹۴۶۶۰۶
همه چیز درباره جاده‌ای که جان گلبارنژاد را گرفت

شب گذشته (شنبه) در مسابقات دوچرخه‌سواری بازی‌های پارالمپیک 2016 ریو حادثه‌ای دلخراش رخ داشت که در آن بهمن گلبارنژاد، رکابزن ایرانی دچار حادثه شد. این ورزشکار 48 ساله که در یک شیب تند دوچرخه‌اش واژگون شد، بر اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان انتقال داده شد اما در مسیر دچار ایست قلبی شد و با وجود انتقال به درمانگاهی محلی، جانش را از دست داد و شوک بزرگی به کاروان ایران و بازی‌های پارالمپیک 2016 وارد کرد.

طبق اعلام کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC)، گلبارنژاد در حدود ساعت 10:40 صبح (به وقت محلی) در اولین بخش از پیچ گروماری، بخش کوهستانی مسیر، دچار حادثه شد.

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از تسنیم ، مسیر این مسابقه که آغاز آن در منطقه پونتال بود، شامل پیست گروماری می‌شود که در بازی‌های ماه گذشته المپیک ریو مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این پیست دارای شیب‌هایی تند است که ماه گذشته نیز برای برخی از دوچرخه‌سواران دردسر ساز شده بود، البته خطرناک‌ترین قسمت این مسیر یعنی پیست ویستا چینسای که ماه گذشته برای آنه‌میک فن‌فلویتن، رکابزن زن کاروان هلند در المپیک 2016 حادثه‌ساز شد، از مسیر مسابقه رکابزنان پارالمپیکی حذف شده بود. ماه گذشته در این مسیر فن‌فلویتن دچار حادثه شد که بر اثر آن ضربات شدید به سر و صورت ورزشکار کاروان هلند وارد آمد. او که برای مدتی کوتاهی بیهوش بود، همچنین دچار جراحات و شکستگی‌های شدیدی شد.

پس از آن حادثه بحث‌هایی درباره شدت شیب پیست و غیراستاندارد بودن آن مطرح شد و انتقاداتی از نحوه طراحی آن صورت گرفت. از جمله کسانی که از این پیست انتقاد کردند، کریس بوردمن، رکابزن پیشین بریتانیایی بود، که بعد از حادثه‌ای که برای فن‌فلویتن رخ داد به BBC گفت: من از این پیست واقعاً ناراضی‌ام. من به شخصه از این پیست بازدید کرده‌ام و زمانی که آن جداول را در کنار مسیر دیدم، فهمیدم که این پیست از استانداردهای فنی بسیار فاصله دارد و پیست بسیار خطرناکی است. آنهایی که این پیست را طراحی کرده‌اند، معیارهای ایمنی را در نظر نگرفته‌اند. ما می‌دانستیم که شیب این مسیر بسیار تند است. زمانی که این پیست را دیدم، با خودم گفتم امکان ندارد که کسی در این مسیر دچار حادثه شود و دوباره بتواند از جایش بلند شود و به مسابقه ادامه دهد. چیزهایی که ما در این پیست دیدم، واقعاً بد بودند.

ویکتورا پندلتون، یکی دیگر از قهرمانان المپیکی بریتانیا در رشته دوچرخه‌سواری نیز جزو کسانی بود که به غیراستاندارد بودن پیست گروماری اعتقاد داشت. او گفت: مسیر مسابقه بی‌نهایت و به طرز باورنکردنی خطرناک بود.

با وجود تأکید مسئولان کمیته برگزاری رقابت‌های المپیک 2016 و اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری UCIبر استاندارد بودن پیست گروماری و و بیانیه‌ای که آنها پس از سانجه فن‌فویتن برای ربط دادن این حادثه به عوامل دیگر منتشر کردند، شکی نیست که این پیست ایرادهایی داشته است به خصوص که شیب این پیست در منطقه ویستا چینسا برای اکثر دوچرخه‌سواران المپیکی هم زیاد بود و طی دو روز نخست مسابقات جاده بازی‌های المپیک 2016 دو رکابزن مرد نیز که جزو گروه پیشتازان مسابقه بودند، دچار حادثه شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امید
-
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
۰
۰
باید مساله از كانالهای مختلف پیگیری شود و همچنین شبكه های بین المللی ایرانی با كارشناسان متعددی در این خصوص مكاتبه كنند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها