با معتبرترین شرکت‌های خودروسازی چین آشنا شوید

بازار خودرو در تسخیر اژدهای زرد

تصور کنید این روزها کسی باشد که در خانه‌اش محصول چینی نداشته باشد! محصولاتی که در بسیاری از زمینه‌ها توانسته‌اند رقبای داخلی و حتی خارجی را از دور رقابت خارج کنند. از بیل و کلنگ گرفته تا ماشین‌آلات صنعتی و حتی خودرو. شدت واردات این گونه محصولات به حدی است که چشم مصرف‌کنندگان به حضور آنها عادت کرده و خوشمان بیاید یا نه، واقعیت این است که چینی‌زدگی به جزئی از فرهنگ مصرف ما ایرانی‌ها تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۹۴۴۵۹۷

خودروهای چینی با ظاهری مدرن و داشتن امکانات رفاهی پیشرفته‌تر از خودروهای داخلی از یکسو و قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه‌های اروپایی و آسیایی از سوی دیگر بسرعت ذائقه مشتریان را به سمت خود تغییر دادند. هرچند تا امروز بازار خودروهای دست دوم چینی به دلیل افت قیمت بیش از حد و همچنین کمبود قطعات یدکی، مانعی جدی برای یکه‌تازی آنها ایجاد کرده است، کماکان شاهد عرضه بی‌وقفه و متنوع این خودروها هستیم؛ خودروهایی که با نام‌ها و برندهای متفاوتی در بازار عرضه می‌شود. تا جایی که بنا بر آمار ارائه شده در سال 2011 از میان کل اتومبیل‌های تولید شده جهان در این سال، 3/44 درصد خودروها از خطوط تولید شرکت‌های چینی همچون جیلی، چری و... خارج شده و بقیه را نیز شرکت‌های معتبری در جهان همچون فولکس‌واگن، مرسدس بنز، ب‌ام‌‎و، جنرال موتورز، هیوندای، نیسان، تویوتا و میتسوبیشی تولید و به دست مصرف‌کنندگان رسیده است.

در ادامه با بزرگ‌ترین و موفق‌ترین تولیدکنندگان خودرو در سرزمین اژدهای زرد از نگاه پایگاه اینترنتی Global Cars Brands آشنا خواهیم شد. برخی از تولیدکنندگان محصولاتش از مرزهای کشور ما نیز گذر کرده و برخی هنوز نه. از طرفی محصولات شرکت‌هایی چون لیفان و گریت وال در این فهرست نتوانسته‌اند قرار بگیرند.

جیلی GEELY

شروع فعالیت: 1365/ 1986

دفتر مرکزی: استان ژجیانگ، چین

موسس: لی شوفو

شرکت جیلی که در لغت به معنی خوش‌شانس است، از شرکت‌های موفق و شناخته شده چینی است که ابتدا فعالیت خود را با تولید موتورسیلکت و جعبه‌دنده آغاز کرد و از آنجا که اشتیاق زیادی برای نوآوری از خود نشان می‌داد توانست خیلی سریع پله‌های ترقی را طی کند. جیلی اولین بار سال 1373/ 1994 موفق به تولید خودرو شد و تاکنون توانسته است در کلاس‌های مختلفی همچون MK، CK، GC7، GC5، GX2، GC2 و MK خودروهای سدان و کوچک شهری تولید کند. در سال‌های اخیر نیز وارد بازار تولید محصولات SUV (شاسی‌بلند) شده و با استفاده از محبوبیت و همچنین استفاده از قطعات باکیفیت به جایگاه مهمی در صنعت خودروسازی جهان دست یافته است. محصولات جیلی در اروپا و آمریکا محبوبیت جالب توجهی دارند.

چری CHERY

شروع فعالیت: 1376/ 1997

دفتر مرکزی: استان آنهویی، چین

موسس: دولت چین

این شرکت که سال 1997 تاسیس شده، توانسته عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو را در چین به خود اختصاص دهد. چری با ثبت رکورد تولید 500 هزار واحد در سال موفق شد به مدت 9 سال، عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدی خودرو در داخل کشور و برای هشت سال عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو به جهان را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر این خودروساز محصولاتش را به بیش از 80 کشور در شرق اروپا، آمریکای جنوبی، آسیا و آفریقا صادر می‌کند. چری کار خود را با طراحی و ساخت خودروهای سواری و سبک شهری آغاز کرد که معروف‌ترین آنها مدل QQ‌ بود؛ خودرویی که در زمان عرضه به دلیل تشابهات فراوانی که به دوو ماتیز داشت با واکنش‌های متفاوتی از سوی این خودروساز کره‌ای و مالک اصلی آن یعنی جنرال‌موتورز مواجه شد. این خودروساز چند سالی است به باشگاه تولیدکنندگان SUV نیز وارد شده که محصولاتی همچون EASTAR، TIGGO، TIGGO FL و X5 از معروف‌ترین آنها هستند. چری در زمینه تولید وانت نیز فعالیت می‌کند که S22، Q21، Q22
(Q22B، Q21D، H5 ،EV (A5BSG، A5ISG، A3ISG، QQEV
و M1EV از برجسته‌ترین آنها به شمار می‌روند.

هونگکی Hongqi

شروع فعالیت: 1337/ 1958

دفتر مرکزی: استان چانگچون، چین

موسس: FAW

این شرکت که فعالیت خود را از سال 1958 آغاز کرده تا سال 1981 تولید وسایل نقلیه لوکس را در دستور کار داشت و اغلب مشتریانش ثروتمندان و مرفهان جامعه بودند. پس از آن تولید و عرضه محصولات متوسط را نیز در دستور کار خود قرار داد. اولین محصول این شرکت H7 بود که براساس پلتفرم تویوتا کرون ساخته شده بود.

جالب است بدانید مدیران این شرکت سال 2011 و در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از تصمیم خود برای تولید وسایل نقلیه خودران به منظور کاهش اشتباهات راننده و همچنین کاهش بار ترافیکی خبر دادند. از دیگر تولیدات این شرکت می‌توان به HQ3 اشاره کرد که شباهت‌های فراوانی به بنتلی انگلستان دارد و همچنان برای مشتریان ثروتمند و اشرافی جامعه چین عرضه شده است. هونگکی با ثبت رقم 2534 دستگاه از این خودرو در سال 2013 علاوه بر این که عنوان این شرکت برای ساخت خودروهای لوکس و گرانقیمت را حفظ کرد، توانست مقام شصت و هفتم جدول تولید و فروش خودرو را در کشور چین به دست‌آورد.

چانگی CHANGHE

شروع فعالیت: 1349/ 1970

دفتر مرکزی: استان جیانگشی، چین

موسس: چانگان موتورز

چانگی از ابتدا با مشارکت شرکت سوزوکی ژاپن با بازطراحی محصولات این شرکت ژاپنی اقدام کرد و این تولیدات را با نام تجاری خود در بازار داخلی چین به فروش رساند. در ادامه و با پیشرفت این شرکت موفق شد اجازه فروش محصولات سوزوکی را با نام اصلی آن در کشور چین به دست بیاورد. این شرکت در حال حاضر از موفق‌ترین خودروسازان چینی به حساب می‌آ‌ید که ظرفیت تولید 260 هزار دستگاه را در سال دارد.

برلیانس اتو BRILLIANCE AUTO

شروع فعالیت: 1370/ 1991

دفتر مرکزی: استان لیائونینگ، چین

موسس: یانگ رونگ

یکی دیگر از خودروسازان چینی است که پیشینه‌اش به خودروسازان اروپایی و آمریکایی باز می‌گردد و با اتکا به فناوری و عنوان این شرکت‌ها توانسته نتایج چشمگیری به دست آورد.

این شرکت ابتدا به منظور تولید اتوبوس تاسیس شده بود، اما در ادامه به تولید مینی‌بوس و کامیون نیز اقدام کرد و پس از این که با بازار پرمخاطب خودروهای سواری و سبک اروپایی مواجه شد با طراحی و تولید مدل‌های H320 و H330 به رقابت با سایر خودروسازان داخلی و خارجی پرداخت.

با شروع دهه 90 میلادی برلیانس با شرکت تویوتا در پروژه میکرووَنز (microvans) همکاری‌هایی را شروع کرد که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب مشترک و انتقال فناوری، با شکست مواجه شد.

در ادامه فعالیت‌های گروه برلیانس، این شرکت با خودروساز معروف آلمانی یعنی ب‌ام‌و همکاری نزدیکی را شروع کرد. همکاری ای که باعث محبوبیت بیش از پیش آن شد. تا جایی که سری‌های معروف 3 و 5 ب‌ام‌و را در داخل چین به مشتریان محلی عرضه و پس از آن نسخه ایکس وان (X1) را در داخل این کشور تولید کرد. این شرکت در حال حاضر در زمینه طراحی و ساخت مدل‌های چند منظوره شرکت ب‌ام‌و در داخل چین سرمایه‌گذاری‌های فراوانی انجام داده است.

بی‌وای‌دی اتو BYD AUTO

شروع فعالیت: 1382/ 2003

دفتر مرکزی: استان گوانگدونگ، چین

موسس: BYD

این شرکت که از سال 2003 به جمع خودروسازان پیوست، در زمینه ساخت هاچ‌بک‌های جمع ‌و جور F3-R و ام‌پی‌وی‌های M6 و مدل‌های SUV S6 تخصص پیدا کرده است.

همکاری با شرکت دایملر که از معتبرترین خودروسازان جهان به شمار می‌رود بسرعت برند BYD را در سطح جهان به محبوبیت رساند. همچنین علاقه این شرکت به استفاده از فناوری‌های جدید به حفظ جایگاه موفق BYD کمک زیادی کرده است. مدل F3DM که در زیرشاخه خودروهای جمع‌جور قرار گرفته و همچنینBYD E6 که در گروه خودروهای هاچ‌بک شاسی‌بلند الکتریکی قرار دارد از معروف‌ترین تولیدات این شرکت به شمار می‌رود. این نام تجاری در حال حاضر در تمام قاره‌ها به عنوان یک تولیدکننده موفق که به تولید وسایل نقلیه الکتریکی لوکس مبادرت می‌کند شناخته شده و با ایجاد نام تجاری Denza امید فراوانی به توسعه فعالیت‌های خود در زمینه تولید اتوبوس‌های برقی در آینده نزدیک دارد.

فوتون FOTON MOTOR

شروع فعالیت: 1375/ 1996

دفتر مرکزی: پکن، چین

موسس: شرکت هولدینگ صنعتی پکن

فوتون موتور که به طراحی و تولید ماشین آلات کشاورزی، اتوبوس، کامیون و لوازم ورزشی مشغول است، از شرکت‌های تابعه گروه بایک بوده و سال 2011 موفق به فروش بیش از 640 هزار دستگاه از مجموع تولیدات خود شد. این شرکت نیز یکی از محبوب‌ترین تولیدکنندگان خودرو در داخل چین به شمار می‌آید.

سایک موتور SAIC MOTOR

شروع فعالیت: 1334/ 1955

دفتر مرکزی: استان شانگهای، چین

موسس: کمیسیون اجرایی نظارت بر سرمایه چین

این شرکت که تولیدکننده خودروهای دولتی در چین است، در کنار خودروسازان بزرگی همچون Dongfeng، FAW و چانگان موتورز اعتبار ویژه‌ای دارد و به تولید خودروهای لوکس با بهره‌وری سوخت بالا برای بازار داخلی این کشور مبادرت می‌ورزد. در سال‌های اخیر این شرکت با خودروسازان معتبر جهانی همچون جنرال موتورز، فولکس‌واگن و ولوو سرمایه‌گذاری‌های مشترک عظیمی برای توسعه فعالیت‌های صنعتی انجام داده است.

دانگ‌فنگ موتور DONGFENG MOTOR

شروع فعالیت: 1348/ 1969

دفتر مرکزی: استانت هوبئی، چین

موسس: مائوتسه تونگ

دانگ‌فنگ یکی دیگر از تولیدکنندگان خودرو در چین است که بیشتر فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت خودروهای سنگین معطوف کرده و در بازار جهانی این شرکت را به خاطر تولید وسایل نقلیه تجاری مانند اتوبوس، کامیون و کشنده‌های بزرگ می‌شناسند. این شرکت نیز سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با سایر خودروسازان داخلی و اروپایی انجام داده و حتی موفق شده کارخانه‌های خود را در انگلستان، پاراگوئه، ویتنام و فیلیپین تاسیس کند.

فاو FAW

شروع فعالیت: 1332/ 1953

دفتر مرکزی: استان چانگچون، چین

موسس: دولت چین

گروه شرکت‌های فاو اولین بار برای تولید قطعات خودرو تاسیس شد، اما در ادامه به طراحی و ساخت خودروهای سبک شهری اقدام کرد. این شرکت در حال حاضر بیشتر در زمینه ساخت اتوبوس و کامیون‌های سنگین فعالیت می‌کند و با شرکت‌هایی همچون FAWER، فولکس‌واگن، تویوتا، یانگزی پتروشیمی و هونگکی فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک دارد. از محصولات سواری این شرکت می‌توان به Besturn B50 اشاره کرد که در بازار ایران نیز با نام آسا طرفداران خود را پیدا کرده است.

گونو GONOW

شروع فعالیت: 1382/ 2003

دفتر مرکزی: استان تایژو، چین

موسس: گروه خودروسازی گاک

گونو در زمینه تولید شاسی‌بلندهای قدرتمند، کم‌مصرف و قابل اعتماد به تخصص زیادی دست یافته و از شرکت‌های زیرمجموعه گروه معروف گاک به شمار می‌رود. این شرکت نیز موفق شده در سال بیش از 200 هزار دستگاه خودرو در مدل‌های مختلف تولید و به بازار عرضه کند.

بایک BAIC GROUP

شروع فعالیت: 1337/ 1958

دفتر مرکزی: پکن، چین

موسس: دولت چین

این شرکت با داشتن سابقه طولانی و شهرت زیاد در بازار داخلی چین، ابتدا به تولید لوازم ورزشی و بعد از آن دوچرخه مشغول بود. سپس با سرمایه‌گذاری دولت وارد عرصه تولید خودروی سواری و وسایل نقلیه تجاری شد و در حال حاضر جزو ده شرکت محبوب و معتبر در داخل چین است. بایک به سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با شرکت‌های هیوندای، بنز، جیپ، فوتون و دایملر اقدام کرده است و در سال 2014 نیز موفق شده بیش از دو میلیون و 250 هزار دستگاه خودروی سواری و تجاری تولید کند تا در فهرست بزرگ‌ترین خودروسازان چین در رتبه چهارم قرار گیرد.

گاک GAC GROUP

شروع فعالیت: 1376/ 1997

دفتر مرکزی: استان گوانگدونگ، چین

موسس: گروه صنعتی گوانگژو خودرو

این شرکت نیز که یک خودروساز دولتی است، به تولید و فروش وسایل نقلیه تجاری اقدام می‌کند و محصولاتی با عنوان Trumpchi و Gonow که از تولیدات این شرکت است، شهرت جهانی دارد. گاک در زمینه طراحی و ساخت خودروهای سواری نیز اقداماتی انجام داده است و به تولید محصولات شاسی‌بلند (SUV) قابل اطمینان و کم‌مصرف در بازار داخلی اقدام می‌کند.

جک JAC

شروع فعالیت: 1343/ 1964

دفتر مرکزی: استان آنهویی، چین

موسس: دنیس بدفورد

شرکت جک یکی دیگر از شرکت‌های خودروساز محبوب دولتی در چین است که علاوه بر ساخت وسایل نقلیه تجاری در ساخت خودروهای سواری و SUV نیز موفقیت‌های زیادی به دست آورده است. این شرکت سال 2012 موفق به تولید و فروش 445 هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه عمومی، تجاری و شخصی شد و در حال حاضر در فهرست پنج شرکت برتر تولیدکننده خودرو در کشور چین قرار گرفته است. در بازار ایران نیز محصولات مختلفی از این خودروساز عرضه شده که با استقبال نسبتا خوبی روبه رو شده است.

زوتی اتو ZOTYE AUTO

شروع فعالیت: 1384/ 2005

دفتر مرکزی: ژجیانگ، چین

موسس: شرکت هلدینگ زوتی

شرکت بازرگانی بین‌المللی زوتی، از شرکت‌های تازه تاسیس چینی بوده که به تولید خودروهای تجاری و مسافربری مشغول است. این شرکت نقش مهمی در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان چینی و همچنین صادرات قطعات یدکی به سایر کشورهای جهان ایفا می‌کند. برخی از تولیدات معروف این شرکت عبارتند از Z500 ،V10 ،T600 T200 ،Z300 ،Z200 ،Z100 و JN . در دوسال گذشته محصول Z300 این شرکت از سوی سایپا در بازار ایران معرفی و عرضه شده است.

با مشاهده این فهرست شاید تصور کنید هر فرد یا گروهی که در چین اقدام به راه‌اندازی کارخانه تولید خودرو کرده، به موفقیت دست یافته است! در حالی که واقعیت این است در تاریخ صنعت خودروی چین کارخانه‌های زیادی وجود داشته‌اند که با هدف طراحی و ساخت خودرو به عرصه وجود قدم گذاشتند، ولی نتوانستند با اقبال عمومی مواجه شوند. فوژینگ موتور (FUXING MOTOR) یکی از آنها بود که در سال 1373/ 1994 تاسیس شد ولی به دلایل نامعلومی در سال 1377/ 1998 از ادامه فعالیت بازماند. لیمینگ اتوز (Liming Autos) نیز یکی دیگر از این کارخانجات بود که سال 1375/ 1996 تاسیس شد، اما فقط توانست سه سال به فعالیت خود ادامه دهد و در سال 1378/ 1999 طعم تعطیلی را چشید.

محمدرضا نجفی

جام‌جم

منبع: globalcarsbrands.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها