مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: در روزهای اخیر به دلیل کاهش آب تالاب هورالعظیم، بیش از 5000 ماهی تلف شد.
کد خبر: ۹۴۴۴۶۲

هورالعظیم در مرز ایران و عراق، آخرین بازمانده تالاب‌های بین‌النهرین و از مهم‌ترین تالاب‌های خاورمیانه است. یک‌سوم این تالاب با وسعت 125 هزار هکتار در ایران قرار دارد. بیش از 7000 هکتار از این تالاب در سال 87 به وزارت نفت برای اکتشاف و استخراج نفت واگذار شده است. گرچه ورود شرکت نفت به این تالاب مشروط به رعایت ضوابط زیست‌محیطی بوده، اما این ضوابط اعم از جاده‌سازی، قطعه‌قطعه کردن تالاب و تخلیه پسماندهای نفتی هیچ‌گاه رعایت نشده است.

به گفته مسئولان محیط‌زیست حدود 60 درصد بخش ایرانی این تالاب هم‌اکنون آبگیری شده است. هورالعظیم پس از خشک شدن به یکی از کانون‌های اصلی تولید ریزگرد تبدیل شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: مرگ و میر ماهی‌ها در تالاب‌های استان هر سال در ماه‌های مرداد و شهریور با کاهش آب ورودی، افزایش دما و رطوبت و به تبع آن کاهش اکسیژن اتفاق می‌افتد که سال گذشته نیز شاهد این رخداد بودیم.

وی درباره فعالیت شرکت‌های نفتی در هورالعظیم گفت: با وقوع سیلاب در رودخانه کرخه در اوایل امسال و رهاسازی آب از سد کرخه، بخش زیادی از تالاب آبگیری شد.

لاهیجان‌زاده افزود: برای آبگیری هورالعظیم تعداد زیادی از دریچه‌هایی که از سوی شرکت نفت و برای فعالیت‌های نفتی بتون‌ریزی و مسدود شده بود، بازگشایی شد.

وی با اشاره به درگیری چندساله وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص جاده‌سازی در هورالعظیم گفت: بخشی از اراضی هورالعظیم در حوضچه شماره 3، حدفاصل جاده آزادگان شمالی تا دایک مرزی در حدود یکهزار هکتار است که به دلیل استقرار تاسیسات و لوله‌های نفتی هنوز آبگیری نشده است.

لاهیجان‌زاده با اشاره به این‌که این جاده به طول 13 کیلومتر به موازات دایک مرزی احداث شده، اضافه کرد: تاسیسات مستقر در این بخش، شهریور تکمیل می‌شود و شرکت نفت درخواست کرده که آبگیری آن را تا مهر به تعویق بیندازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها