لااقل سالی شش بار راهی می‌شوم. هر بار هم که می‌روم خدا را شکر می‌کنم که از تهران دور است و هنوز به پاتوق تفریحی شلوغی مثل شهرهای زیبای مازندران تبدیل نشده است.
کد خبر: ۹۴۲۴۷۷

بندر انزلی و آرامشش به قول خودشان از «تهرانی بازار» شدن در امان مانده است و هنوز حالت بومی خودش را حفظ کرده است. بندر انزلی آن‌قدر زیباست که اگر یک بار به آن سفر کنید بی‌شک برایتان به یکی از خاطره‌انگیزترین سواحلی که در همه عمرتان دیده‌اید، بدل خواهد شد.

کجا برویم؟

یکی از بهترین تجربه‌های این سفر که البته بسیاری با آن آشنا هستند، تالاب انزلی است. تالابی که در بهار و تابستان بسیار زیبا و چشمنواز بوده و پر است از نیلوفر آبی، واقعا حیف است که در ایران زندگی کنیم و آن را ندیده باشیم.

تالاب زمستان‌ها هم حال و هوای خاصی دارد و میزبان انواع پرنده‌های دریایی بویژه قوهای سفید، غاز، اردک، مرغابی، چنگر و دیگر پرندگان مهاجر است. یکی از جذابیت‌های بی‌نظیر تالاب انزلی، نیلوفرهای آبی است که در سراسر تالاب به چشم می‌خورد. نیزارها و لاله دریایی هم در حاشیه تالاب، مناظری دیدنی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. قایق سواری بر پهنه مرداب یکی از مفرح‌ترین اتفاقات سفر به بندر انزلی است.

در فاصله دو پل انزلی و غازیان، کاخ سلطنتی انزلی در وسعتی نزدیک به 1500 متر در کنار ساحل دیده می‌شود. این کاخ در فاصله سال‌های 1308 تا 1314 و پس از حادثه آتش‌سوزی کاخ خوشتار یا در کنار کاخ اصلی ساخته شد. کاخ خوشتاریا خود متعلق به تاجر روسی بوده که برق را به ایران آورده است. کاخ امروز به موزه نظامی نیروی دریایی تبدیل شده که انواع سلاح گرم و سرد از زمان صفویه به بعد را در معرض تماشا قرار می‌دهد.

در بالای بلوار ساحلی انزلی و در کنار بنای شهرداری، بنایی سفید رنگ شبیه حافظیه شیراز قرار دارد. این بنا در سال 1311 به سفارش شهرداری و توسط گروهی از مهندسان آلمانی ساخته شده است. پیش از این، مکان برگزاری کنسرت‌های موسیقی بوده و هنوز هم به دلیل شباهتی که با حافظیه دارد به همین نام خوانده می‌شود. اکنون از این محل در کنار جذابیت گردشگری به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه‌های کوچک نقاشی و صنایع دستی استفاده می‌شود. هرچند طی چند سال گذشته بیشتر محلی برای گرفتن عکس یادگاری بوده است، البته قدم زدن در بلوار ساحلی و قرار گرفتن در مقابل نسیمی که از سمت دریا می‌وزد هم تجربه ساحلی خوبی خواهد بود. از آن تجربه‌هایی که همیشه یادتان بماند و فراموشتان نشود.

چی بخریم؟

از خوبی‌های انزلی هر چه بگویم کم است. دیگر چه می‌خواهید وقتی سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین سبزیجات و ماهی که فکرش را بکنید در شنبه بازار انتظارتان را می‌کشد. از مرغ و جوجه زنده، تا انواع سبزی‌های محلی، انواع ترشی تا کفش و لباس و ابزار کشاورزی تا ماهی‌هایی که بعضی‌هاشان هنوز نیمه جان هستند و می‌توان با اطمینان از تازه بودنشان آنها را خریداری کرد.

از مراکز خرید دیگر شهر می‌توانیم از بازار انزلی واقع در خیابان پاسداران و بازار پردیس در خیابان مطهری نام ببریم. بازار ساحلی که محل فروش صنایع دستی است نیز در بلوار ساحلی قرار دارد. بازار گیلار غازیان و بازار سپه در خیابان سپه نیز از دیگر مراکز خرید شهر هستند.

مرغوب‌ترین سوغات انزلی را که شامل انواع ماهی، سبزیجات محلی، سیر ترشی و زیتون است را در شنبه بازار می‌توانید تهیه کنید. حلوا عسلی، کاکا و نباتی هم در اکثر قنادی‌ها و سوغاتی‌فروشی‌ها قابل دسترس هستند.

چی بخوریم؟

چی بخوریم؟ این ‌که دیگر پرسیدن ندارد. در هر شهری که باشیم گاهی در خانه و گاهی هم رستوران میرزا قاسمی و باقالی قاتوق می‌خورید. حتما می‌دانید که سفره گیلانی‌ها خیلی معروف است، اما سفره انزلی‌چی‌ها هم شهره عام و خاص شده است. غذاهای دریایی و فصلی که با سبزی‌های محلی طبخ می‌شود، به همراه کباب‌های خوشمزه، تنها بخشی از سفره مردمان انزلی است.

معروف‌ترین غذایی که در انزلی می‌توانید میل کنید، فسنجان است. این خورش تقریبا مانند بقیه فسنجان‌ها تهیه می‌شود با این تفاوت که مزه غالب آن ترشی است. رب انار فسنجان شمالی باید از نوع ترش آن باشد؛ همچنین فسنجان سنتی انزلی را به جای مرغ با گوشت چرخ کرده و با مرغابی درسته می‌پزند.

از انواع کباب‌های لذیذ، توصیه می‌شود در انزلی ترشه کباب را امتحان کنید که گوشت راسته گوسفند یا گوساله است که در سُسی شامل گردوی چرخ کرده، رب انار، پیاز، چوچاق و جعفری برای نصف روز خوابانده شده است. انواع ماهی شمالی با بهترین طبخ در انزلی پیدا می‌شود، اما ماهی سوف (در فصل)، ماهی سفید و اوزون برون بهترین گزینه‌ها هستند.

بهترین بشقاب پیش غذای انزلی شمال اشپل، گردو و باقالاست. بورانی بادمجان، زیتون و سیرترشی را در کنار غذا فراموش نکنید. کال کباب، ترشه شامی و خورش از دیگر خوشمزه‌های انزلی هستند.

شهریور زیبای انزلی

وقت را از دست ندهید. شهریور انزلی نه تابستانی است و نه پاییزی. حال و هوای دلچسبی دارد که می‌طلبد آدم راهی شود و آب و هوایی عوض کند. غذاهای خوشمزه گیلانی بخورد و البته هر قدر که دلش خواست سیر بخورد، بی‌نگرانی از بوی این خوراک خوشمزه و پرخاصیت. اگر در ساحل انزلی قدم زدید، به تالاب انزلی رفتید یا از فضای جالب شنبه بازار لذت بردید، جای ما را هم خالی کنید.

زینب مرتضایی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها