«همین الان تو ربات… عضو شو و یه گوشی به‌صورت رایگان دریافت کن». احتمالا با این عبارت و عبارت‌های مشابه آشنا هستید، تبلیغاتی که به نظر می‌رسد متعلق به شرکت‌های معتبر است و در گروه‌های تلگرامی مختلف دست به دست می‌شود.
کد خبر: ۹۴۰۶۱۲

این ربات‌ها گاهی خود را ربات رسمی یکی از شرکت‌های مطرح سازنده تلفن‌ هوشمند یا یکی از اپراتورهای تلفن همراه یا اپراتور ارائه‌دهنده اینترنت معرفی می‌کنند. اما پشت پرده این نوع تبلیغات چیست؟ حقیقت این است که ربات‌های جعل‌کننده برندهای معتبر، راه جدیدی برای فریب کاربران پیدا کرده‌اند و با وعده جایزه‌هایی مانند یک گوشی گران، چند گیگ اینترنت رایگان و… کاربران را فریب می‌دهند. کسانی که پشت این پیام‌ها هستند، می‌دانند وقتی یک پیام از سوی برندی معتبر منتشر می‌شود، کاربران آن را باور می‌کنند. از سوی دیگر چون محتوای این پیام‌ها طوری تنظیم شده که کاربران را به امتحان شانس خود و شرکت در قرعه‌کشی و درنهایت برنده شدن یک جایزه دعوت می‌کند، پس احتمال این‌که در ربات عضو شوند، زیاد است. کارکرد این ربات‌ها بسیار ساده است؛ وارد لینک منتشر شده می‌شوید، روی کلمه استارت کلیک می‌کنید و سپس پیامی با چنین محتوایی یا مشابه آن در اختیارتان قرار می‌گیرد:

«سلام Maedeh عزیز؛ برای دریافت یک گوشی رایگان، روی … کلیک کن. سپس پیام جدیدی که دریافت می‌کنی را واسه 20 نفر از دوستات ارسال کن. بعد از این کار پیام تبریک برای شما ارسال خواهد شد و هدیه خود را دریافت خواهید کرد.» و بعد هم از شما خواسته می‌شود برای دریافت جایزه خود در کانالی که هیچ ربطی به آن برند معروف ندارد عضو شوید!

درخواست فرستادن این پیام برای 20نفر دیگر و شرط عضو شدن در کانالی دیگر بوضوح نشان می‌دهد سازندگان ربات دنبال افزایش دیده شدن این پیام و کانال موردنظر هستند و هرچه این پیام بیشتر دیده شود و تعداد بیشتری عضو کانال شوند، مبلغ بیشتری از سفارش‌دهنده خود دریافت می‌کنند. روشی که به اصطلاح viral کردن یک پست یا همان گسترش ویروسی نامیده می‌شود.

روشی که این ربات‌ها برای بیشتر دیده شدن یک پست استفاده می‌کنند، مانند قلاب کاربران را گیر می‌اندازد. کاربرانی که هدف دیگری دارند، ولی از آنها برای نتیجه‌ای دیگر و بیشتر کردن سود خود استفاده می‌شود. ممکن است پشت این داستان اصلا آن برند معروف سازنده موبایل نباشد، ولی به هر حال چنین ربات‌هایی از جایی بابت بیشتر دیده شدن این پست‌ها یا بیشتر شدن اعضای کانال پول دریافت می‌کنند. در واقع قرار نیست کسی اطلاعات شما را بدزدد، اما این روش باعث می‌شود کاربران اینترنتی به کارگران ناخواسته‌ای برای افزایش درآمد سودجویان ناشناس تبدیل شوند. با هر عضویت، بازدید و بازنشر شما در حال شخم زدن مزرعه‌ای هستید که از محصول میلیونی آن درصدی سهم نخواهید داشت.

مائده گیوه چین - دبیر کلکیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها