مدت‌هاست که عملکرد اقتصاد و بازار سرمایه را از طریق شاخص کل بورس می‌سنجند در حالی که باید از این موضوع فاصله گرفت و به جای آمار و ارقامی که به اقتصاد کشور نفعی نمی‌رساند، به مسائل مهم‌تر بپردازیم تا مشکلات از ریشه حل شود.
کد خبر: ۹۴۰۵۳۸

هر مسئولی که بر صندلی ریاست سازمان بورس تکیه می‌زند، روی شاخص کل بورس توجه ویژه‌ای داشته و به هر قیمتی قصد دارد آن را صعودی جلوه دهد و همین موضوع سبب شده تا سازمان بورس از درون با معضلاتی روبه‌رو شود. در دوران گذشته، در زمان افت شاخص با شرکت‌های حقوقی تماس گرفته می‌شد تا اقدام به خرید سهام شرکت‌ها کنند تا از سقوط شاخص جلوگیری کنند و در زمان افزایش و حباب هم با فروش سهام، بازار را متعادل کنند، اما این‌گونه عملکردها و طرز تفکر، بازار سرمایه را با چالش جدی همراه کرده است. زمانی که شاپور محمدی به عنوان رئیس وارد سازمان بورس و اوراق بهادار شد اعلام کرد که قصد دارد از شاخص‌سازی فاصله بگیرد و امیدوارم روی این صحبت خود پایبند باشد و عملکرد بازار سرمایه را به شاخص کل گره نزند.

به جای این‌که توجه زیادی روی شاخص داشته باشیم باید به نقدشوندگی بازار و همچنین ساختار درونی شرکت‌ها توجه کنیم و از مسائل حاشیه‌ای دور شویم. اکنون شرکت‌ها برای این‌که خود را سودآور نشان دهند دست به اقداماتی می‌زنند که بازار سرمایه را با چالش همراه کرده است. پرداخت بیمه یکی از این معضلات است و باید یک بیمه واحد برای شرکت‌ها در نظر گرفته شود تا از این مشکل رها شده و شاهد شکوفایی در بخش‌های مختلف باشیم.

دکتر حسین نصیری

کارشناس بازار سرمایه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها