با ازدیاد سفرها در شهریور آمار سوانح جاده‌ای نیز افزایش می‌یابد

جاده‌های شهریور؛ جاده‌های حادثه

مرگ 180 نفر در ده روز؛ این آماری است که رئیس پلیس راهور ناجا از سوانح ترافیکی در دهه اول شهریور می‌دهد. با توجه این آمار و این‌که شهریور رکورد دار سوانح ترافیکی سال است باید به مسافران ماه پایانی تابستان هشدار داد با احتیاط بیشتری در جاد‌ها برانند، زیرا افزایش رفت و آمد دست به دست غیرایمن بودن خودرو‌ها و جاده‌های کشور داده و وقوع حادثه را به مسافران نزدیک‌تر می‌کند.
کد خبر: ۹۴۰۴۹۶

ترافیک در جاده‌های شهریور موج می‌زند، خانواده‌ها تلاش دارند از آخرین ماه تابستان نهایت استفاده را ببرند، به همین خاطر کوله‌بار سفر بسته‌اند و به دل جاده زده‌اند، اما کارشناسان هشدار می‌دهند در چنین مواقعی نامناسب بودن خودروها و ایمن نبودن جاده‌ها دست به دست ترافیک سنگین می‌دهد تا آمار سوانح ترافیکی نگران‌کننده شود. گواه این ادعا نیز هشدارهای رئیس پلیس راهور ناجاست.

او از این می‌گوید که در ده روز اول شهریور جاده‌های کشور شاهد مرگ و زخمی شدن بسیاری از مسافران بوده است؛ زیرا در این مدت کوتاه 180 نفر جان باخته‌اند و حدود 2000 نفر نیز به دلیل سوانح ترافیکی مجروح شده‌اند.

این درحالی است که آمار تلخ قربانیان سوانح ترافیکی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2 درصد و آمار مجروحان نیز حدود 5درصد کاهش یافته است.

افزون بر این پلیس راهور برای کاهش حادثه در این ماه پرتردد برنامه‌هایی دارد، آن‌طور که سردار تقی مهری می‌گوید: پلیس راهور طرح تابستانه را در استان‌هایی که مسافران بیشتر به آنها تردد می‌کنند با جدیت اجرا می‌کند.

به همین خاطر حدود 5000 نیرو با 800 دستگاه خودرو از سوی دیگر دستگاه‌ها به کمک پلیس راهور آمده‌اند.

نظارت‌ها بیشتر شود

بررسی گزارش‌های پزشکی قانونی کشور نشان می‌دهد که در ماه‌های شهریور 11سال گذشته حدود 26 هزار مسافر در جاده‌های کشور جان باخته‌اند، افزون بر این در کشورمان سالانه حدود 20 هزار نفر جان خود را در سوانح ترافیکی از دست می‌دهند، این آمار‌های بالا گواهی است بر این مدعا که باید تلاش‌ها برای کاهش این آمار بیش از پیش دنبال شود.

کارشناسان تاکید دارند که برای کاهش این آمار باید ایمنی خودرو‌ها را افزایش داد و زمینه‌ای فراهم کرد که جاده‌ها نیز از شرایط مطلوبی برخوردار شوند.

چراکه به قول معروف بخشنده نبودن خودرو و جاده‌ها از عوامل اصلی بالا بودن آمار قربانیان سوانح ترافیکی در کشورمان است.

این درحالی است که پلیس نیز باید حضور پررنگ‌تری در جاده‌های کشور داشته باشد و از فناوری روز برای کنترل تردد در جاده‌های کشور بهره ببرد.

علیرضا اسماعیلی، مدرس دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی کشور نیز معتقد است در چنین مواقعی که تردد در جاده‌های کشور به اوج خود می‌رسد، پلیس نیز باید شدت عمل به خرج دهد.

آن طور که او می‌گوید، در کوتاه‌مدت نمی‌توان شرایط خودرو‌ها و جاده‌ها را بهتر کرد به همین خاطر پلیس باید بیشتر تلاش کند؛ هرچند که پلیس راهور تمام نیروی خود را به‌کار گرفته و برخی معتقدند حضور بیش از حد پلیس نیز در جاده‌های کشور مناسب نیست.

اهمیت حمل و نقل عمومی

بررسی سفرهای شهریور نشان می‌دهد بیشتر افراد به خاطر این که از ماه آخر تابستان بهره ببرند، راهی سفر می‌شوند در واقع بیشتر آنها خانواده‌هایی هستند که فرزندشان دانش‌آموز است و می‌خواهند از فصل تعطیلی مدارس استفاده کنند. اما اغلب این خانواده‌ها از خودروی شخصی استفاده می‌کنند؛ زیرا در کشورمان سیستم حمل و نقل عمومی بین‌شهری مناسب نیست.

در واقع هنوز در کشورمان مردم براحتی نمی‌توانند برای سفر از هواپیما،قطار و حتی اتوبوس استفاده کنند، به همین سبب خودروی شخصی انتخاب اول خانواده‌هاست؛ انتخابی که منجر به سیل عبور و مرور در جاده‌ها شده و بالا رفتن سوانح ترافیکی را به دنبال دارد.

جاده و خودرو متهم‌اند

نقش رانندگان متخلف در سوانح ترافیکی را نمی‌توان نادیده گرفت. برای نمونه کم نیستند رانندگانی که سرعت مجاز را نادیده می‌گیرند یا با انحراف به چپ زمینه حادثه را فراهم می‌آورند اما در این بین نمی‌توان نقش جاده‌ها و خودرو‌های غیراستاندارد را نادیده گرفت.

هادی هاشمی، رئیس پیشین پلیس راهور پایتخت دراین باره می‌گوید: هوشمند نبودن جاده‌ها و کیفیت نامناسب برخی خودرو‌ها زمینه را برای بروز حادثه فراهم کرده است؛ چراکه بهبود شرایط این دو فاکتور سال‌هاست به فراموشی سپرده شده و آن طور که باید برای گسترش حمل و نقل ریلی نیز در کشورمان تلاش نمی‌شود. به گفته او، برای بهبود شرایط و کاهش آمار سوانح ترافیکی باید اتفاقات زیادی در کشور بیفتد که یکی از آنها بهبود فرهنگ استفاده از خودرو توسط مردم است، البته هاشمی تاکید می‌کند شرایط جاده‌ها و کیفیت خودرو‌ها نیز تاثیر زیادی در این بین دارد و پلیس نیز باید از ابزار و شیوه‌های مدرن برای کنترل تخلفات بهره ببرد.

با توجه به نظر کارشناسان، باید تاکید کرد برای کاهش سوانح ترافیکی، تمامی شهروندان باید این بهبود شرایط جاده‌ها و کیفیت خودرو‌ها را مطالبه کنند؛ زیرا این مهم تا زمانی که به یک خواسته عمومی بدل نشود، اتفاق نمی‌افتد.

مهدی آیینی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها