اول چتر و بارانی را در ساک‌تان بگذارید و بعد آماده سفر به رشت شوید. چرا؟ رشت است دیگر، شهر باران. باران‌های ریز و مداومی که هر وقت دلشان بخواهد هوس می‌کنند ببارند حتی وسط یک روز آفتابی شهریوری! رشت،‌ بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران و پایتخت استان گیلان است که مردم آن به لهجه‌های مختلفی از گویش گیلکی صحبت می‌کنند. اگر بخواهیم به لحاظ تاریخی عمر این شهر را بسنجیم قدمتش به پیش از اسلام و دست‌کم دوره ساسانی می‌رسد.
کد خبر: ۹۳۹۶۲۹

با اطمینان می‌گویم که در هر فصل و زمانی اگر قصد سفر به رشت را دارید بهترین راه برای رسیدن به این شهر انتخاب مسیر جاده و البته استفاده از خودروی شخصی است. چون تمام جاده‌های منتهی به رشت از زیباترین و سرسبزترین مسیرهای زمینی کشور هستند که دیدنشان حال هر کسی را خوب می‌کند. ضمن این‌که تمام مسیر تهران ـ کرج ـ قزوین ـ رشت آزادراه است که اگر نخواهید توقفی بین راه داشته باشید و به سرعت برانید (که البته توصیه نمی‌شود) 4 ساعته می‌توانید از تهران به رشت بروید و برگردید. الان شاید کمتر ایرانی و حتی کمتر گردشگر خارجی را بتوان پیدا کرد که تا به حال نام مناطق دیدنی اطراف رشت مثل ماسوله، تپه‌ها و جام مارلیک، تالاب انزلی، قلعه رودخان و... را نشنیده باشد. در واقع جاذبه‌های گردشگری استان گیلان به قدری زیاد است که تقریبا جایی نیست که برای یک مسافر خالی از لطف و جذابیت باشد. بنابراین در این فضای محدود سعی به معرفی مناطق محلی داریم که بیشتر کسانی که ساکن آن منطقه هستند با آن آشنایی دارند و گردشگران از آنها بی‌خبر.

غذاهای محلی و بومی

از نظر نگارنده غذاهای محلی و بومی گیلان از جاذبه‌های مهم توریستی این استان است و اصلا به خاطر همین تنوع گسترده غذاست که رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو شناخته می‌شود. کباب مرغابی یا اردک وحشی، کباب اوزون برون، فسنجان با مرغ، میرزا قاسمی، باقلا قاتق، ترش‌تره، اناربیج، واویشکا،کباب ترش، میرزا قاسمی و... نمونه‌ای از غذاهای خوشمزه و متنوع گیلان هستند که تست کردنشان را اصلا نباید از دست داد. البته اینها جدا از انواع ترشی، مربا و کلوچه‌ای است که در گیلان تهیه می‌شود و سوغات این خطه به شمار می‌رود. این را هم بگویم که پایه اصلی غذاهای گیلانی را سبزی معطر و رب انار تشکیل می‌دهد و برای همین عمدتا ترش مزه‌اند و شما می‌توانید خوشمزه‌ترین‌های این غذاها را در رستوران محلی شور کولی، رستوران حسن مشتی، رستوران محرم و... که از بهترین رستوران‌های رشت هستند، نوش جان کنید. البته اگر در این بین هوس فست‌فود هم کردید رستوران پاردیزو در خیابان گلسار قطعا بهترین فست‌فود شهر را برای شما سرو می‌کند.

دریاچه سقالکسار

روستای سقالکسار از جاهای بکر و دیدنی این استان، بین راه آقا سیدشریف تا جیرده است که تا رشت حدود نیم ساعت فاصله دارد. دریاچه این روستا از زیباترین دریاچه‌های کشور است که در هر فصل جذابیت‌های خودش را دارد و آب آن از ریزش‌های جوی و چشمه‌ساران منطقه تامین می‌شود. در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌آمدند و آب این چشمه را می‌خوردند و به همین خاطر این روستا را سقالکسار (به معنای محل آب خوردن پرندگان) نامیدند.

مسجد صفی‌

این‌ مسجد از نمونه‌های زیبای‌ مذهبی‌‌ شهر رشت‌ بوده که‌ بنای‌ اصلی‌ آن‌ متعلق به دوران صفویه‌ است. این مسجد دارای‌ کاشیکاری‌‌ها و گچبری‌‌های ماهرانه‌ای است‌ و به‌ دلیل‌ قدمت‌ تاریخی و ظرافتی که در جزئیات پرداخت آن شده از‌ اهمیت‌ فرهنگی‌، هنری‌ و جهانگردی برخوردار است.

قله درفک

درفک نام آتشفشان خاموشی است که در نزدیکی رشت بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل قرار دارد. آتشفشانی که سال‌ها از آخرین جوش و خروش آن می‌گذرد و شاید بتوان گفت از بکرترین طبیعت و آب و هوا در میان قله‌های دیگر این منطقه برخوردار است. سفر به درفک یک سفر کوتاه پر از جنگل، کوه، غار و کلبه‌های روستایی است که در پاییز رویایی‌ترین آب و هوای خود را دارد. درفک در این فصل رنگین‌کمانی است از رنگ‌های گرم که وقتی با مه غلیظ و ابرهایی که در ارتفاعات تا زیر پای شما می‌رسند همراه می‌شود لذتی بی‌نظیر از طبیعت گردی را به شما هدیه می‌دهد. از دیگر نقاط دیدنی این کوه باید به غار درفک (در نزدیکی قله کوه) اشاره کرد که در تمام سال برف را در خود نگه می‌دارد و به همین دلیل حکم منبع تامین آب چوپانان منطقه را در تابستان دارد. وارد شدن به این غار کار هر کسی نیست و بدون تجهیزات کافی اصلا نمی‌توان سمت آن رفت. بنابراین اگر در غارنوردی حرفه‌ای نیستید یا تجهیزات کافی همراه ندارید، دورش را خط بکشید.

خانه میرزا‌ کوچک‌‌خان جنگلی

میرزا کوچک‌خان جنگلی، مبارز معروف در خانه‌ای متولد شد که اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان گیلان تبدیل شده و البته هرازگاهی نمایشگاهی هم در آن برپا می‌شود. اولین چیزی که توجه هر گردشگر را در بدو ورود به زادگاه کوچک جنگلی به خود جلب می‌کند این جمله معروف میرزاست که روی دیوار نوشته شده: «من استقلال ایران را خواهانم و بقای اعتبارات کشور را طالبم». خانه موزه و مرکز اسناد میرزا کوچک جنگلی واقع در خیابان استادسرای رشت همه روزه از ساعت 8 تا 13 و جمعه‌ها از ساعت 10 تا 17 یکسره باز است.

ساناز قنبری/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها