ناگفته‌های نمایشگاه پکن

آیا اعضای کمیسیون فرهنگی وارد ماجرا خواهند شد؟
کد خبر: ۹۳۷۲۶۷
ناگفته‌های نمایشگاه پکن

حکایت شرکت ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارجی هم از آن دست حکایت‌های عجیبی است که انگار حاشیه‌هایش تمامی ندارد. نمونه آخر هم ماجرای شرکت ایران در نمایشگاه پکن است که هنوز داغ داغ است و باعث تاسف.

ماجرا از این قرار است که نمایشگاه کتاب پکن دو روز پیش با کلی سروصدا فعالیت خود را آغازمی‌کند، اما قبلش اتفاق غریبی روی می‌دهد. تا مسئولان غرفه، کتاب‌ها را سر و سامانی بدهند و قبل از آن‌که به خودشان بیایند، یکباره مامورها از راه می‌رسند و کتاب‌هایی از سیدمهدی شجاعی و احمد دهقان پیش از شروع نمایشگاه جمع‌آوری می‌شود.

آن‌طور که افشین شحنه‌تبار، مدیر انتشارات ایرانی انگلیسی «شمع و مه» به فارس گفته است، ماموران نمایشگاه ابتدا کتاب داستانی «من قاتل پسرتان هستم» نوشته احمد دهقان را به دلیل تشویق به جنگ جمع کردند و ساعتی بعد هم «دموکراسی یا دموقراضه» سیدمهدی شجاعی توسط ماموران نمایشگاه جمع شده است. انگار که یک خروارکتاب ایرانی را توی غرفه ریخته باشند و هیچ مسئولی هم بالای سرشان نباشد. از آن‌طرف یک گروهی رفته‌اند سراغ متولیان امنیت نمایشگاه و مدام آمار و گزارش می‌دهند که این کتاب را جمع کنید و آن یکی را ببرید و... یعنی اگر این‌طور نبود، اگر یک رایزنی معمولی پیش از برگزاری نمایشگاه می‌شد و اگر نشانشان می‌دادند که این کتاب‌ها متولی دارد، مگر می‌شد به این راحتی اول بیایند کتاب احمد دهقان را جمع کنند، بعد هم یک ساعت بعد بروند سراغ سیدمهدی شجاعی؟

این اتفاق موردی است که تاکنون کمتر سابقه داشته و از اهمال و سستی مسئولان خبر می‌دهد. مسئولانی که طبیعتا وقتی با یک کاروان راهی جشنواره‌های مختلف می‌شوند، کمترین انتظار از آنها این است که حاشیه‌هایی از این دست را مدیریت کنند و اجازه ندهند اتفاقاتی در این سطح روی دهد. اگر بنا باشد اتفاق‌های از این دست در جشنواره‌های خارجی پیش بیاید، پس چه نیازی به فلان مدیر و فلان معاون و بهمان کارمند هست که با خدم و حشم راه بیفتند و چند روز هتل و گشت و گذار و دست آخر هم به حضراتشان خبر بدهند که ماموران فلان کتاب‌ها را جمع کرده‌اند.

شاید اگر این اتفاق در یک کشور دیگر روی می‌داد، شک نکنید که شاهد واکنش جدی بودیم که اولا اگر کار آنها درست بوده، پس یعنی هیچ مدیریتی در انتخاب کتاب‌ها دخیل نبوده است، یعنی انتخاب‌ها مطمئن نبوده‌اند. اصلا چرا کتاب‌هایی انتخاب شده‌اند که ماموران بتوانند با ارائه چند دلیل دم دستی آنها را از نمایشگاه جمع کنند؟ ثانیا اگر کارشان اشتباه بوده پس چرا اینقدر بی‌خیالیم و اجازه داده‌ایم جلوی چشم نویسندگان تمام دنیا برایمان آژان کشی بکنند و کتاب‌ها را از نمایشگاه جمع کنند؟ این اتفاق برای ایرانی روی داده است که اعتقاد داریم مهد تمدن است؛ اتفاقی که جا دارد نمایندگان مجلس و اعضای محترم کمیسیون فرهنگی بی‌اغماض در آن ورود کنند و اجازه ندهند ماجراهای تلخ و زشت و تاسف‌آوری از این دست دوباره تکرار شود.

کیوان امجدیان

دبیر فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها