فروشگاه‌های مجـازی کلاهبردا ری از نوع جدید

تلگرام، صفحات اینستاگرام، سایت‌های اینترنتی و... همگی پر شده از کالاهایی که در انتظار به فروش رسیدن به سر می‌برند.
کد خبر: ۹۳۶۲۹۷

یکی از کار‌های مفیدی که می‌شود با استفاده از اینترنت انجام داد، راه‌اندازی کسب و کار و اشتغالزایی است. اگر در شبکه اجتماعی تلگرام عضو باشید حتما با کانال‌های خرید و فروش برخورده یا حداقل تبلیغ آنها را دیده‌اید.

نحوه کار این کانال‌ها به‌گونه‌ای است که عکس کالای مورد نظر را منتشر می‌کند و زیر آن قیمت و مشخصات کالا را می‌نویسد. خریدار بعد از سفارش و پرداخت هزینه کالا باید منتظر باشد کالای خریداری شده برایش ارسال شود.

تعدادی از این کانال‌ها با این‌که نشان اعتماد الکترونیکی ندارند، کالای خریداری شده را صحیح و سالم برای فرد مورد نظر ارسال می‌کنند، اما تعدادی دیگر کلاهبردارانی هستند که بعد از گرفتن پول از صحنه محو می‌شوند و نشانی از خود برجا نمی‌گذارند. حتی شماره تلفنی که دست مشتری می‌دهند اعتباری است.

هشدار پلیس

سرگرد حمید کیانی، سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتای ناجا با اشاره به این‌که شاهد افزایش روزافزون کانال‌ها و صفحات فروش کالا و خدمات در شبکه‌های اجتماعی هستیم، گفت: کاربران باید توجه داشته باشند و فریب این تبلیغات را نخورده و در دام بزهکاران و کلاهبرداران سایبری نیفتند. کسب و کارهای اینترنتی ساز و کار مشخصی دارد و فروشگاه‌های فعال در زمینه خرید و فروش اینترنتی باید نشان اعتماد الکترونیکی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت کنند، تبلیغات انجام شده در شبکه‌های اجتماعی از سوی کانال‌ها و صفحاتی صورت می‌گیرد که ساز و کار‌های قانونی ندارند و این کانال‌ها و صفحات فاقد نشان نماد اعتماد الکترونیکی هستند.

وی افزود: با توجه به نداشتن نماد اعتماد الکترونیکی بهتر است کاربران فریب تبلیغات این کانال‌ها و صفحات را در شبکه اجتماعی نخورده و از این دست کانال‌ها خرید نکنند.

سرگرد کیانی با اشاره به این که بزهکاران سایبری با استفاده از تبلیغات غیرواقعی و دروغین، در این کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی کاربران را نسبت به خریداری اجناس صوری خود ترغیب می‌کنند، گفت: پس از جلب اعتماد کاربران، مبالغ هنگفتی را به بهانه فروش کالاهای نو یا دست دوم از آنها گرفته و دیگر این کانال یا صفحه در شبکه‌های اجتماعی مشاهده نمی‌شود و تلفن‌ها پاسخگو نیست.

وی یادآور شد: به دام انداختن کاربران در درگاه‌های جعلی و فیشینگ بانکی یکی دیگر از شگردهای بزهکاران و کلاهبرداران سایبری است که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ فروش کالا یا خدمات می‌کنند. همچنین ارسال کالای تقلبی یا دست دوم برای خریدار یا نفرستادن کالا از سوی این کانال‌ها و صفحات، دیگر روش‌های این کلاهبرداران است.

سرگرد کیانی با بیان این‌که بخش زیادی از کالاها و خدمات تبلیغ شده در کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی کالاها و خدمات ممنوعه است، گفت: این شگرد باعث می‌شود خریداران این کالاها و خدمات اقدام به شکایت علیه این کانال‌ها و صفحات دروغین و جعلی نکنند و در پی شکایت نکردن کاربران از این اعمال مجرمانه این کانال‌ها و صفحات شاهد هستیم آنها آزادانه اعمال مجرمانه خود را برای دیگر کاربران به اجرا می‌گذارند.

سرپرست اداره تشخیص جرایم سایبری پلیس فتای ناجا به کاربران توصیه کرد برای خرید در فضای مجازی از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند خرید کرده و برای صحت نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه‌ها نیز می‌توانند به سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها