کشتی سن خوزه متعلق به اسپانیا ۳۰۸ سال پیش با محموله‌ای ارزشمند به زیر آب رفت. ارزش گنجینه این کشتی بالغ بر چندین میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. حال پس از بحث‌‌های مفصل، کلمبیا می‌خواهد لاشه کشتی را از آب بیرون بکشد.
کد خبر: ۹۲۸۳۰۵
کلمبیا لاشه کشتی افسانه‌ای را از آب بیرون می‌آورد +عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دویچه وله، خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌‌جمهور کلمبیا در جریان افتتاح یک مرکز پژوهش دریایی تضمین داد که کشورش در جریان عملیات بیرون آوردن لاشه کشتی افسانه‌ای سن‌ خوزه که ۳۰۸ سال پیش به زیر آب رفت، "قانون را رعایت خواهد کرد.

کشتی سن خوزه متعلق به اسپانیا در سال ۱۷۰۸ میلادی با محموله‌ای ارزشمند از طلا، نقره، جواهرات و اشیای گرانبهای دیگر از سواحل آمریکای جنوبی به قصد عزیمت به خانه به راه افتاد. در میانه راه این کشتی بادبانی عظیم که بخشی از ناوگان فیلیپ پنجم، پادشاه وقت اسپانیا بود، با کشتی‌های بریتانیایی که قصد تصاحب گنجینه‌اش را داشتند، روبرو شد.

پس از درگیری میان دو طرف، سن‌ خوزه به شدت آسیب دیده و همراه با محموله‌ افسانه‌ایش به زیر آب فرو رفت. تنها تعداد انگشت‌شماری از خدمه ۶۰۰ نفری این کشتی زنده ماندند.

در سال ۱۹۸۰ وزارت فرهنگ کلمبیا ارزش محموله سن‌خوزه را حدود 10 میلیارد دلار ارزیابی کرده بود.

دسامبر سال گذشته کلمبیا سرانجام از پیدا شدن لاشه این کشتی در سواحل خود خبر داد. تا آن زمان تیم‌های کارشناسی متعددی به امید یافتن بقایای کشتی سن‌خوزه راهی آب‌های اقیانوس اطلس شده بودند، اما همه آنها در نهایت ناکام مانده و تنها موفق شده بودند لاشه کشتی‌های دیگر را کشف کنند.

پیدا شدن این کشتی به موضوعی بحث‌برانگیز میان اسپانیا و کلمبیا تبدیل شد زیرا اسپانیا نیز ادعای مالکیت بر این کشتی را مطرح کرد. در نهایت این دو کشور بر سر گنجینه چندین میلیارد دلاری سن‌خوزه به توافق رسیدند.

رئیس‌جمهور کلمبیا گفته است که بیرون آوردن لاشه کشتی سن خوزه پروژه‌ای علمی و باستان‌ شناسی و نه یک پروژه تجاری است. از همین رو نیز به تأکید وی از این پروژه تمام جهان باید استفاده ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها