تصور کنید ۳۰ سال پیش و در دهه شصت خانمی را در خیابان می‌دیدید که یک مانتو به تن دارد که هیچ دکمه‌ای ندارد و شلوار لی پوشیده و در کمال تعجب تکه‌هایی از آن شلوار هم نباشد یعنی قیچی شده باشد نه از فقر که از عمد.
کد خبر: ۹۲۵۸۵۴
زنان نیمه‌ لخت در خیابان‌های تهران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، سال‌ها پیش مرحوم حسین قندی یکی از اساتید روزنامه‌نگاری می‌گفت: روزی در روزنامه کیهان به این نتیجه رسیدیم که لوگوی کیهان که به نستعلیق نوشته شده خیلی شکم دارد و باید از آن وضعیت دربیاید اما اقتضای کار حرفه‌ای ایجاب می‌کرد که به‌یک‌باره لوگو را تغییر ندهیم و این کار را در فاصله چند ماه و آرام آرام انجام دادیم و هیچ یک از مخاطبان هم متوجه این تغییر نشد چرا که این تغییر یک‌دفعه‌ای و به‌یک‌باره انجام نشده بود.

این جمله استاد فقید این روزها عجیب تداعی کننده شرایط حجاب در کشور است. تصور کنید 30 سال پیش و در دهه شصت خانمی را در خیابان می‌دیدید که یک مانتو به تن دارد که هیچ دکمه‌ای ندارد و شلوار لی پوشیده و در کمال تعجب تکه‌هایی از آن شلوار هم نباشد یعنی قیچی شده باشد نه از فقر که از عمد و البته شالی هم به سر داشته باشد که اگر نباشد بهتر است، شکی نیست که که مردم آن زمان سریع به پلیس زنگ می‌زدند که زنی مجنون در کوچه پس‌کوچه‌های این شهر در حال قدم زدن است، بیم آن می‌رود که به کسی آسیب برسد.

... و طولی نمی‌کشید که یک آمبولانس آژیرکشان می‌آمد و دخترک به‌ظاهر مجنون را زیر نظر پلیس با خود می‌برد. این جملات را حتماً آنها که دهه شصت را تجربه کرده‌اند، باور می‌کنند. حتی 20 سال پیش هم اگر با این سر و وضع کسی در خیابان انقلاب ظاهر می‌شد در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن بود عده‌ای فکر کنند که حتماً دوربین مخفی است و شاید سرک می‌کشیدند که دوربین مخفی را هم پیدا کنند و حتماً عده‌ای از خانم‌ها زیر لب غرولند کنان بر سرعت قدم‌هایشان می‌افزودند تا از این تصاویر فاصله بگیرند و در عجب بودند که اتفاقی افتاده و یا مثلاً این خانم حتماً ... است.

... اما 10 سال پیش. حتماً این تصاویر با چشمانی خیره و البته آمیخته به نکوهش تا آنجا که تصویر محو شود ادامه داشت. شاید کمی آن‌طرف‌تر رگ‌های گردن یکی از اهالی محل هم باد کرده بود و داد می‌زد "آقا، این کوچه چند تا شهید داده اسم این کوچه، کوچه شهداست شما را به خدا حرمت نگه دارید." ... و اما امروز برخی بی‌اعتنا از کنار این تصاویر رد می‌شوند، برخی کمی آن‌طرف‌تر در حال عکس گرفتن از این صحنه هستند کسی چه می‌داند شاید می‌خواهند به‌عنوان مد جدید از آن الگوبرداری کنند. پسرک جوانی هم لبخند به لب، چند عکس می‌گیرد و طولی نمی‌کشد که به‌سرعت برق و باد این تصاویر در شبکه‌ای اجتماعی دست به دست می‌چرخد.

کمی این‌طرف‌تر اما مردی جاافتاده می‌خواهد جلو برود تذکر بدهد اما می‌ترسد که یکی از شهروندان به او معترض شود و بگوید "آقا، به تو چه ارتباطی دارد؟" و کسی چه می‌داند شاید قمه‌ای زیر آستینی مخفی باشد تا گلوی وی را بشکافد و فردا تیتر روزنامه‌ها بشود که آمر به معروف بر اثر اصابت ضربات قمه جان خود را از دست داد.

چه شده؟ این همه تغییر در 30 سال حکایت از چه دارد؟ کدام برنامه‌ریز به خود جسارت داده که برای حجاب دختران و زنان این مملکت این‌طور طراحی کند که در یک فاصله زمانی، آنها را این‌گونه به خیابان‌ها بفرستد؟ مردم ما چه تغییری کرده‌اند که این همه تغییر رفتار را از خود نشان می‌دهند. کدام روان‌شناس، جامعه‌شناس و یا آسیب‌شناسی این همه تغییر را به‌راحتی تفسیر می‌کند و از کنار آن می‌گذرد؟

حتم داریم که این مانکن‌های نیمه‌عریان که بی‌محابا در سطح شهر قدم می‌زنند، ثمره تئوری آنانی است که بدون حساسیت‌زایی و در کمال خونسردی گام به گام نظریه خود را پیاده کردند تا در سایه غفلت دولت‌ها و سربه‌هوایی وزارت‌خانه‌های مختلف این مرز و بوم و شوراهای مختلفی که حتماً اعضای آن هم حقوق‌های ناچیزی می‌گیرند، حساسیت‌زدایی کنند. امروز کار به جایی برسد که دختران گول‌خورده این‌طور لخت و عور در انظار عمومی ظاهر شود تا هر کدام انگشت اتهام را به‌روی یکدیگر نشانه رویم و تازه به پلیس خرده بگیریم که «آقا، چرا برخورد نمی‌کنید؟» که البته پلیس هم در این ماجرا آن‌قدر بی‌تقصیر نیست لااقل به‌اندازه دیگران هم نباشد سهمی در این نابسامانی دارد.

... و شاید دوباره دست روی دست بگذاریم و از کنار این تصاویر مضحک بگذریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷۰
kasra
-
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۲
بیست سال پیش یكی یه قوطی می گرفت تو گوشش به جای موبایل امروزی تو خیابون بلند بلند حرف می زد اونو هم می گرفتن می بردن دیونه خونه بابا دنیا داره عوض می شه چه بخواهید چه نخواهید
behnam
-
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
دینا عوض شده یا دنیا؟
از این دنیا تا آن دنیا فاصله زیاد است...
عزیز بروز بودن هر آدمی دوس داره نه اینكه كم كم ایرانی بودنمون فراموش كنیم...
نام
-
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
دنیا عوض شده باشه اما كدوم بخش از این مجموعه دنیا ؟
منظورت از این حرف ، آزادی كه در سواحل تركیه و تایلند وجود داره؟آیا اینه عوض شدن دنیا؟
چرا همش بفكر امور شهواتی هستید چرا بفكر ایجاد علم بیشتر همانند غرب و حتی شرق نیستیم ؟ ...
امثال شما باعث تحریف اسلام میشید اگر قبول داشته باشد اسلام رو.بخاطر جنگ نرمی كه راه انداختن ، فرهنگ برهنگی خودشون رو به ما
تحمیل كردن خب سوالم اینه حجاب برداشته شد آیا متمدن خواهید بود با جهان سومی؟وقتی تولید علم ما در جهان زیر 5 درصده هنوز فكر میكنید
همگام با دنیا در حال تغییر و عوض شدنید؟كوتاه فكری تا چه حد . مردم هر كشوره مهم نیست چه دینی داشته باشن ملزم به احترام به قوانین اون كشورن.
هر چند بی كفایتی مسئولین در بخش فرهنگی و اجتماعی و ورود سیاست به این بخش كار رو برای آمریكا و نوچه هاش كه كمر به نابودی تك تك این مردم بستن ، سهل كرد .
رحیم
-
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
یه مطلب كاملا اجتماعی و البته كاملا سطحی كه یك روانشناس اونو نوشته!
بخشهایی از كتاب «حجاب باحجاب» حاج آقای زائری كه اگه نویسنده میخوند شاید مطلبشو طور دیگه ای مینوشت:
[سئوال: وضعیت حجاب در جامعه‌ی ما به لحاظ كیفی الآن چگونه است؟ مطلوب، ایده‌آل، نا مطلوب و یا بحرانی؟] من خلاف معمول می‌خواهم از شما سئوال كنم كه آیا وضع عدالت در جامعه‌ی ما مطلوب است؟ آیا وضعیت اخلاق در جامعه‌ی ما مطلوب است؟ آیا وضعیت التزام دینی در جامعه‌ی ما مطلوب است؟ و خیلی آیاهای دیگر. ما اولین مشكل‌مان این‌ست كه حجاب را یك موضوع مجرد و جدا از خیلی موضوعات دیگر می‌گیریم و انتظار داریم حجاب خوب بشود. در صورتی كه خیلی چیزهای دیگر خوب نیست. حجاب، خروجی و نشان‌دهنده‌ی چیزهای دیگر است. (صفحه ۵۳)
وقتی سیاست و اقتصاد و رفتار و گفتار و قضاوت و تشكیلات اداری اسلامی بود، حجاب زنان هم به طور طبیعی اسلامی خواهد بود و زمانی كه روسری اقتصاد كمی كنار رفت و مانتوی سیاست كمی تنگ و كوتاه شد و نظام اداری چكمه پوشید و سیستم قضایی گردن و بازویش را برهنه كرد، به طور طبیعی این واقعیت‌های تلخ در تصویر زنان كوچه و خیابان خودشان را نشان می‌دهند. قضیه همین قدر ساده است. باور كنید (صفحه ۱۵ و ۱۶)
ما باید متاسفانه اعتراف كنیم كه خیلی وقت‌ها به نفاق و ظاهرسازی مردم راضی هستیم. (صفحه ۶۱)

ما مشكل‌مان این است عدل و قسط را رها كرده‌ایم. بدون تعارف در بین خود ما دروغ گفتن و غیبت كردن آنقدر قبح ندارد كه بیرون بودن موی زن دارد. باید بپذیریم كه اگر فردی حق كسی را بخورد و یا مثلاً رشوه بگیرد و … خروجی‌اش می‌شود این ظاهر مردم. (صفحه ۶۲)
من به عنوان یك طلبه می‌گویم تفاسیر قرآن را نگاه كنیم و ببینیم در قرآن و در روایات، دروغ، غیبت و … چقدر قبح دارد و روی پوشش ظاهری چقدر تاكید شده است. سهم هركدام را باید به اندازه خودش بدهیم. اگر خدا درباره‌ی گران‌فروشی ۵۰ درصد حرف زد، درباره‌ی دروغ ۷۰ درصد، معلوم می‌شود كه باید درباره‌ی دروغ بیشتر حساسیت داشت. (صفحه ۴۲)


راهكار كوتاه مدت این‌كه فعلاً در موضوع حجاب هیچ كاری انجام نباید دهیم… زیرا عملكرد ما اثر تخریبی بیشتری بر موضوع دارد… راهكار دوم و بلندمدت این‌ست كه به نظر من تمام اجزا و اركان مختلف باید با یكدیگر عمل كنند؛ یعنی حجاب را باید جزئی از مجموعه‌های دینی ببینیم. اگر قرار است به حجاب و حكم خدا عمل كنیم، قبل از آن باید فرآیندهای دیگر اجرا شده باشد تا حجاب جواب دهد. (صفحه ۷۸ و ۷۹)
من واقعاً عقیده دارم اگر كسی در این جامعه با این شرایط محجبه بود، این استثناست. باید دانشمندان بنشینند تحلیل كنند چطور شده این محجبه است! یعنی این‌قدر خانواده، نان حلال، شیر مادر قوی بوده كه او محجبه مانده است. چون واقعاً نتیجه این عملكرد حجاب نمی‌شود. (صفحه ۹۶)
من می‌گویم وضع‌مان در حجاب، از وضع‌مان در عدالت بهتر است. هروقت عدالت‌مان صد شد، آن وقت بگوییم حجاب‌مان دویست شود. (صفحه ۱۰۰)
همه‌ی آقایان برای خانم‌ها مرتباً حدیث می‌خوانند كه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) فرمودند زن بهتر است در خانه باشد. نه مردی را او را ببیند و نه او مردی را ببیند. من می‌گویم زن امروز ما در مقایسه با انتظارمان از حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) چه نمره‌ای می‌گیرد؟ مرد امروز ما در مقایسه با انتظارمان از امیرالمومنین (علیه‌السلام) چه نمره‌ای می‌گیرد؟ واقعاً وضع زن‌ها بهتر است… ما مرتب حجاب را مطرح می‌كنیم و چیزهای دیگر را نمی‌بینیم. (صفحه ۱۰۰)
و من الله توفیق...
از جوانان دهه شصتی
-
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
آن زمان گشت های ثارالله كمیته های انقلاب اسلامی و گشت منكرات سپاه زیاد بود و كسی جرات بی حجابی نداشت حتی مردان حق پوشیدن لباس آستین كوتاه در خیابان را نداشتند و پوشیدن شلوار جین هم ممنوع بود , بلند بودن مو سر هم ممنوع بود , ان زمان من جوان بودم و گشت ثارالله من را به دلیل پوشیدن پیرهن آستین كوتاه گرفت و بردن قرارگاه و دست مارو از آرنج با رنگ , رنگ زدن تا دیگر لباس آستین كوتاه در خیابان نپوشم
رضا
-
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
الان دقیقا منظورت چی بود؟میخوایی دوباره همونجوری با مردم رفتار بشه؟؟
باقر
-
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
نتیجه همین عملكرد غلط شده این ، حالا درو نمایید.
علی تهرانی
-
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
باسلام:كسانیكه در دهه شصت شعار میدادند وبرخورد خشن میكردند با جوانان آنروز وپوشیدن شلوار لی وپیراهن آستین كوتاه جرم بود وكرواتها را قیچی میكردند وموها را با قیچی سلمونی دستی میتراشیدند واتوبان روی كله راه می انداختند وشناسنامه ها را چك میكردند خودشان الان در خارج از كشور دارند زندگی میكنند ومتاسفانه آنروز چهره خشنی از اسلام نشان دادند كه بازخورد آن رادربین جوانان حال حاضر میبینیم وهم اكنون داعش در تمام خاورمیانه چهره وحشیانه تری راازاسلام تكفیری نشان دنیا میدهد.درهرصورت اگر همه طبق قانون اساسی عمل كنیم وبه حریمها احترام بزاریم بهتر است.
ناشناس
-
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
درست است كه ناهنجاری آشكار است. ولی این دلیل نشد كه خبرگزاریها آن را با عكس و یدیو آشكارتر كنند.
رضا
-
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
هیچی زوری نمیشه اگه از زور استفاده شه نتیجه عكس میده.در مورد حجابم همین اتفاق افتاده از وقتی حجاب اجباری شد این جور لباس پوشیدنا مد شد
محسن
-
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
آخه اینا نسل سوم انقلابند .
ارمان
-
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
نسل تربیت یافته ما هستند كه به جز دروغ و اختلاس چیری تحویلشان ندادیم.
نرم افزار موبایل
-
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
وقتی این همه مد میاد توی كشور وكسی جلوشو نمیگیره،خود مردم و جونا هم هوس میكنن میپوشند، چشم هم چشمی ای روزا توی مملكت ما غوغا كرده،،،هر جرمی را باید از ریشه خوشكاند،،،بعضی ها هم دلخوشیشون به همین لباس ومد است،و هیچ قصد وغرضی ندارند،
asad
-
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
فعلا فیشهای نجومی و آقازاده ها و بدهكاران مولتی میلیاردی و سارق های كانادا نشین رو بچسبین بقیه رو بیخیال.....
سعید
-
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
حسین فریدون چی شد چرا از نام اینها از ب ز ج چ استفاده نكردید
نام
-
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
هر موقع تونستیم مثل آمریكا ، فرانسه ، آلمان ، انگلیس و ... تولید علم كنیم در حد فوق عالی
اونوقت ادعا كنیم جهان درحال تغییره ، ما از جهت فرهنگی جزو جهان سومیم
متاسفانه این طور خبر ها میاد و میره اما هیچ كسی وجود نداره از ریشه درست كنه چون
70 درصد مشكلات از خود همین مردمه ، داداش هرموقع تونستی بوئینگ ایرانی بسازی
ادعای تغییر و تحول كن . والسلام
ناشناس
-
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۱
۰
هر چی برخورد بشه بدتر میشه فرهنگسازی و اگاهی جوابشه
ا.
-
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
به خدا اگه بگن آزاد ، هم سره از ناسره جدا میشه ، هم اینكه یه مدت عقده‌هاشونو خالی می‌كنن
روح الله
-
۰۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
مرگ بر امریكا
بابك
-
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴿۲﴾ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴿۳﴾


حسن عابدی
-
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
دوست محترم"نام" وقتی فرهنگ واخلاق متعالی شد علم خیلی سریعتر رشد میكند. تولید علم بدون در نظر گرفتن فرهنگ واخلاق دچار آفت میشود
نظر
-
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
مثلا این مسایل چه تاثیری بر زندگی افراد میزاره باور كنید خیلی ها و اكثریت جامعه فقط اولش كه می بینند براشون دیدن این مسایل عجیب هست بعدش دیگه هیچ كسی اهمیتی به این مسایل نمیده . ضمنا تعداد این جور افراد كمتر از اون هست كه اهمیت بحث كردن داشته باشه . ضمنا اعمال شخصی هر فردی به خودش مربوط میشه وقتی كه تو دنیا تا این حد پوشش رو نرمال می دونند به نظر من بحث كردن در مورد این جور مسایل یه جور نتیجه خوب برای اونایی هست كه اینكار رو انجام میدن . . اینها را تا موقعی كه تو ایران تابو می دونند و اینجوری بهش واكنش نشون میدن افرادی كه این تابوها رو می شكنند خودشون رو قهرمان و شجاع می دونند.
مجید
-
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
با سلام.
این مطلب رو ببرید قسمت ویژه سایت تا چند روزی بحث بشه
یا باید حجاب باشه یا نباشه.این بدحجابیه.قبول كنیم كه خانمها البته نه همه ی خانمها راهشون رو گم كردن.فقط دارن تقلید میكنن.پیشرفت خوبه.ولی آیا توی همه زمینه ها این پیشرفت رو با جامعه ی جهانی داشتیم؟نه .نداشتیم.باید یه فكر اساسی باشه.
سارا
-
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
ظاهراً در ایران كل اسلام خلاصه شده در حجاب خانمها، برادران گرامی شما هم و غم دیگه ای ندارید ؟؟ خوش به سعادتتون كه اینقدر ذهنتون آزاده كه مهمترین دغدغه فكریتون لباس پوشیدن جوانهاست.
حسین
-
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
با سلام سعی میكنم كوتاه بگم.
یه جوان دوست داره بهش توجه بشه.بقیه ببیننش.مورد ستایش قرارش بدن.وقتی تو جامعه ای هستیم كه بیكاری بیداد میكنه یه جوون نمیتونه درامد مكفی داشته باشه نمیتونه ازدواج كنه و امیال خودشو سامان بده .نمیتونه تو كار مورد ستایش قرار بگیره . برای همین میره سر یه شبه كاری كه بتونه شاید یه درامد ناچیز داشته باشه . صبر میكنه تا اوضاع بهتر بشه ولی میبینه هر روز یه اختلاس هر روز یه فساد هر روز یه فساد.
انتهاش اینه كه جوونای ما تو خیابون خیلی بیشتر مورد توجه قرار میگیرن . وقتی مسئولین بهشون بی توجه هستن و كار نیست شغل نیست ازدواج نیست درمان نیست خیابون تنها راه تسكینه.... 
با زور چیزی حل نمیشه
با كمیته و گشت و چوب و زور برمیگردیم به دهه شصت
و زمان اجبار شاید مقایسه شیم با داعش.
ولی اگه مسئولین محترم كمتر اختلاس كنن ،،،رانت و رشوه یكم كمتر شه ، یكمم كمتر به چین حال بدیم ... شغل خودبخود بوجود میاد اروم اروم ازدواجا سر میگیره و هر چیز تو كانال خودش درست پیش میره . 
حسین
-
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
نمیخوام بگم همه مشكلات از اقتصاده ولی شاید خیلیهاش باشه.
وقتی بودجه اموزش و پرورش و صدا سیما كم میشه به طبع فرهنگ سازی ضعیف میشه.
وقتی جوونا نمیتونن ازدواج كنن
دو تا راه میمونه، یا تقوا پیشه كنن و از صبر و نماز كمك بگیرند
و یا اینكه .... و البته میدونیم كه همه پسر پیغمبر نیستند و انتظار بیجاییه كه منه مسئول بیام رانتخواری كنم رشوه بگیرم
اختلاس كنم دزدی كنم و از بقیه بخوام ادم خوبی باشن تا درست شه.
حالا چرا جوونا مسئولیت قبول نمیكنن و ازدواجا كم میشه؟؟
خوب حتما نمیتونن با حقوق هشتصد تومن كرایه خونه بدن و امور بگذرونن.
یه جوون دوس داره زیبا باشه
دوس داره توسط همسرش ستایش بشه
دوس داره پیشرفت كنه .
وقتی نشه میشه این...  
نمیتونه پیشرفت كنه چون اساسن شغلی نداره نمتونه ازدواج كنه چون درامد مكفی نداره و البته نمیتونه برای همسرش دلربایی كنه .
با غریزه جنگیدن هم مثل شنا تو جهت خلاف رودخونست...
ولی زیبا میتونه باشه و رقابت تو زیبایی به عریان شدن و تیتر ناخوشایند شما ختم میشه.
پس عزیزان جوان كار كنیم كمتوقع تر باشید و مسئولین محترم دزدی نكنید رشوه نگیرید رانت خواری نكنید وكمتر اختلاس كنید جوان ها رو دریابید وگرنه مشكلات دامنگیره
شما هم خواهد شد ... 
رضا
-
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
فقط اینو میدونم كه كوچكترین فشار اضافی نه تنها این داستان رو درست میكنه صد درجه بدترش میكنه
آرمان
-
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
جناب نویسنده ای كه اینقدر تحلیل ابكی ارائه میكنید همین تفكرات امثال شماها جامعه را به این روز كشاند.شما چرا به علت ها نمی پردازی و باز متمسك به برخورد چماقی می شوی ؟مگر همین روش باعث این بقول شما ناهنجاری نشده است؟ افراط و تفریط در برخوردها و بگیر و ببندهای بی محتوا و ترساندن مردم نتیجه اش این می شود.چرا به ریشه نمی پردازی؟اینجا این جوانان مقصرند یا متولیان فرهنگی كه میلیاردها تومان از پول بیت المال ارتزاق می كنند و ...؟
كسرا
-
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
نه به آن شوری شوری دهه شصت نه به این بی نمكی الان . مقصر كسانی هستند كه در دهه شصت اینقدر بیجا سخت گرفتند تا مملكت به این روز افتاد . وگرنه یك نسل و اینقدر تغییر در هیچ كجای دنیا دیده نمیشه .
سعید
-
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
علتش فقط یه جمله اس و بس
"بی غیرت شدیم "
محمد
-
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
چه شده؟ این همه تغییر در 30 سال حكایت از چه دارد؟
جواب: هیچ عادی هست 30 سال عمر یك نسل است كه تمام شده و نسل دیگر است كه اینگونه اند قرار نیست همه نسل ها شبیه هم زندگی كنند - نسل ما زورگویی و اجبار و قایمك بازی بود - این نسل هم اینطور زیاد خورده نگیرید با سال 60 هیچ چیز را نمی شود مقایسه كرد هیچ چیز را - قال علی (ع): لا تَقسِروا اَولادَكُم عَلی آدابِكُم ، فَاِنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَیرِ زَمانِكُم؛
آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحمیل نكنید، زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده ‏اند .
محمد
-
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
با این چیزای حاشیه ایی حواس مردم رو پرت میكنید .به جای اینكه پیگیر دزدی ها، بخور بخور ها ،قاچاق ها ،اعتیاد همه گیر تو جوون ها ،فساد اداری، ضعف آموزشی، مشكل حمل و نقل عمومی، آلودگی الگوی غلط مصرف برق و آب و ... امنیت جاده ها درمان بیمارا تامین دارو های ضرروی.... بشید. جای تاسفه كه از این تریبون بجای استفاده صحیح دارید اینطوری استفاده میكنید البته نمیشه هم زیاد خرده گرفت اینجا همه چیز دولتیه
یوش
-
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
باعث و بانی همه اینها بانك ها و دادن و گرفتن وام( ربا ) و لقمه حرام است ...
مادر ایرانی
-
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
باز هم 600000000000 تومان اختلاس؟600 میلیارد تومان.......................................................
پند
-
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
تمام مسائل شهر و كشور ما حل شد مانده مسئله پوشش خانم ها عجیب است واقعا
علی
-
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
زمانیكه فساد در جامعه رواج پیدا كرد بطور قطع به یقین دین و مذهب از بین خواهد رفت و زمانیكه در جامعه بی دینی و لامذهبی ایجاد شد هر نوع جرم و گناه و حرامی به وجود خواهد آمد كما اینكه اكنون اسرائیل و آمریكا به این نتیجه رسیده اند كه برای ریشه كن كردن اسلام و دین و نابود كردن یك كشور فقط و فقط كافیست حجاب و پوشش از زنها برداشته شود و در كوچه و خیابان به نمایش در آیند . دقیقا همان كاری كه در زمان رضا شاه به زور انجام دادند و كاملا نتیجه گرفتند الان با لطایف الحیل انجام میدهند و در كمال تاسف دارند به مقصودشان می رسند . بله با از بین بردن حجاب و پوشش زنها و رواج فساد وفحشا و متعاقبا با یك جامعه فاسد هر كاری می توان كرد و به راحتی می توان دین و مذهب و غیرت و شرف و ناموس و وطن پرستی و علم ودانش و پیشرفت و . . . . و همه چیز را ازشان گرفت
مهدی
-
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
آفرین
كارشناس
-
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
یعنی همه مشكلات كشور مربوط به حجاب زنان است ؟؟ متاسفم براتون .....
شما با این حرفاتون دست روحانی رو از پشت بستین كه !!! اون كه همه مشكلات كشور رو تقصیر احمدی نژاد می دونه و شما هم كه همه مشكلات رو انداختین گردن خانمها !!!
جواد
-
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
بابا همه گناه ها را نیندازید گردن آمریكا وانگلیس , ببینید تو این مملكت چه اتفاقی افتاده كه مردم به این روز افتادن , می گن فقر كه از در وارد شد ایمان از پنجره خارج می شود , شكم گرسنه دین وایمان ندارد , اگه وضعیت اقتصادی ومعیشتی مردم درست بشه وجوان ها به جای ازدواج درسنین بالا در شرایط متعارف بتوانند ازدواج كنند , اگر به جوان ها وام ازدواج و آن هم مكفی داده شود, فساد كاهش پیدا خواهد كرد , مگر در كشورهای دیگر اسلامی بجز عربستان حجاب اجباری است , یك آیه در قرآن بیاورید كه حجاب را اجباری كرده باشد , در جواب دوستمان كه گفته بود ما نگاهمان را چه كنیم , منی كه نمی توانم چشمم را به روی نامحرم نبندم , به راحتی دستم نیز به بیت المال دراز خواهد شد , همان گونه است كه دراین مملكت پول شویی و اختلاس بیداد می كند وما داد اسلامی بودن می زنیم
مهرداد
-
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
این همه مشكل جوانان و اقتصاد نابسامان باز دوباره مشكل خشكسالی و اقتصاد و زلزله افتاد گردن حجاب. اونی كه میخواد نداشته باشه گشت ارشاد باشه و نباشه فرقی نداره شما نهایت 100متر یك خیابان را با مامور پوشش بدید اخرش كه چی سالها داره با این مسله و ماهواره داره مبارزه میشه ایا دستاوردی هم داشته ؟؟؟؟؟
نرم افزار موبایل
-
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
متاسفم ك ما ایرانیا بجای توجه به بحثهای اقتصادی و صنعتی داریم درباره حجاب و پوشش حرف میزنیم و انقدر برامون تو الویت اند
علی
-
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
تیتر خبر خیلی مسخره اس هم خود خبر
ناشناس
-
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
حجاب یك مقوله كاملا شخصی است ...
....
-
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
پس تكلیف اون بنده خدایی كه میخواد نگاهش رو حفظ كنه چی میشه؟حفظ نگاه خیلی سخت شده.این حق الناس نیست؟
حجاب یه مقوله ی شخصی نیست.كاملا اجتماعیه ...



منصور
-
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
اگه اینجور باشه باید خداوند شیطان را هم بگیرد و دست و پا و دهانش را ببندد تا همه آل بشر به بهشت بروند.
مهدی
-
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
با این همه منابع چه بلایی داره سر ما جوونا میاد تو ایران. امید به اینده صفر شده. همه گرفتار.... دستمونم به هیچ جا بند نیست. خدایا خودت كمكمون كن
حسین
-
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
یه زمانی رادیو و تلویزیون خوب نبود
یه زمانی استین كوتاه ایراد داشت
یه زمانی ویدیو خلاف بود
الان ماهواره جرمه...
تو یه جاهایی زنها باید نقاب بزنن
تا كی میخوایم بصورت قهرآمیز برخورد كنیم
شما اگه ده روز برید تو اروپا دیگه همچین صحنه هایی اینجوری جلب توجه نمیكنه و خیلی چیزا خود بخود میشه ضد ارزش
اونجا غلیظ ارایش كردن ضد ارزشه
ولی نتیجه محدودیت میشه این...
 
محسن
-
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
۰
۰
من موندم اینایی كه اینطوری میپوشن میان تو خیابون، اینایی كه انقدر راحت با پسرا دوست میشن دینشون چیه؟؟ مسلمونن؟؟یا اصلا فازشون چیه؟ اگه مسلمونن كه برن دو كلمه در مورد دین و مذهبشون بخونن. الحمدلله همه كه سواد دارن. دوره قاجار كه نیست
سوال بعدی اینه كه نیتشون چیه یا همون فازشون چیه كه اینطوری میپوشن؟ مثلا میخوان پسرا رو بیشتر جذب كنن كه نگاشون كنن. اگه اینه نیتشون كه پسرایی كه جذب این دخترا میشن معلومه دنبال چین؟ یعنی واقعا خود دخترا نمیدونن؟؟ آیا این دخترا دنبال همون چیزین كه اونجور پسرا دنبالشن؟
لطفا مسئولین پاسخگو باشن
سعید
-
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
۰
۰
متاسفم واسه نشریات كشور كه به جای پرداختن به اختلاص های كلان. حقوق های نجومی. جنگ های آقازاده ها بر سر قدرت . حقوق 700 هزار تومنی كارگرای عزیزمون. مشكلات فراوون اعتیاد. سونامی سرطان به خاطر عدم نظارت محصولات غذایی روزمره ی ما. و اصل مطلب ، بیكاری جوون ها كه سر منشا مشكل حجاب است؛ به موضوعی میپردازند كه بیشتر باعث تنفر م و نفاق و دوری مردم از رسانه های داخلی كشور میشه. متناسفم.
لطفا ادعای آزادی بیان خودتون رو ثابت كنید و منتشر كنید.
علیرضا
-
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
۰
۰
سلام وقت بخیر خدمت عزیزان وقتی تو یه جامعه ای مثل ایران با اسم برابری زن و مرد مردانگی مردها را بگیرن كه نتواند به ناموس خود چیزی بگوید و در صورت گفتن قانون عوض حمایت محكومش كند وضع جامعه از این هم بدتر میشود الان كلیه قوانین در جهت حمایت از زنان هست امر به معروف و نهی از منكر هم فقط اسمش مانده هیچكس نمیتواند حرفی بزند در صورت زدن اطرافیان دانسته و ندانسته مخالفت میكنن كه به تو چه مربوط دخالت میكنی دولت بیاد جلوشو بگیره .
مجید
-
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
۰
۰
به نظرم باید داشتن یا نداشتن حجاب رو آزاد كنن.اونوقت دیگه خانمها یا باحجابن یا بی حجاب.بدحجابی دیگه نخواهیم داشت.
دقت كردین الان یه شال یا روسری شده تمام حجاب.مابقی رو كسی كار نداره.
میثم
-
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
۰
۰
حجازی جمله قشنگی گفت ما كجامون پاكه كه فوتبالم پاك باشه حالا ما كجامون اسلامی هست كه حجابمون اسلامی باشه
حسن
-
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
۰
۰
آقا در این عكس این خانم نیمه‌لخت نیست، تمام‌لخت است!
حسن
-
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
اگه شما به روسری افتاده می گی تمام لخت پس ایشون عریان است . متاسفم برای شما و امثال شما . من به جرات میتونم بگم شما هایی كه اینطوری در مورد دیگران قضاوت می كنید ناموس خودتون از همه بدترن و خود شماها دنبال این جور موارد هستین .
ایرانی
-
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
۰
۰
وقت ان رسیده كه حضرات از خواب بیدار بشن و واقعیت های روز جامعه را ببینن و بدونن در حركت و تغییرهای اجتماعی لحظاتی میرسد كه تحت كنترل نخواهد بود
یه دهه هفتادی
-
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
۰
۰
شاید كمی آن‌طرف‌تر رگ‌های گردن یكی از اهالی محل هم باد كرده بود و داد می‌زد "آقا، این كوچه چند تا شهید داده اسم این كوچه، كوچه شهداست شما را به خدا حرمت نگه دارید." ... و اما امروز ...
ای كاش حرمت خون شهدا رونگه داریم ...
مدیون شهداییم..
مدیون مادرای شهدا...
مدیون اشكای مادرای شهدای جاویدالاثر..
ای وای ...
مدیون این جملشون
☆خواهرم!سرخی خونم را به سیاهی چادرت به امانت میسپارم...
سهیلا
-
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
شهدای ما از وطن ما حراست كردن ، ما با عراق كه دشمن خاكمون بود جنگ داشتیم ، شهدای جنگ ما به خاطر چادر شهید نشدن ، میمونه شهدای زمان انقلاب كه اونا فقط امام خمینی رو میخواستن نه شاه رو باز هم باید گفت اوناهم به خاطر چادر شهید نشدن . چرا سعی میكنید برای هرچیزی منتی به سر زنای جامعه بگذارید .
یه دهه هفتادی
-
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
ای وای..
واقعا نمیدونم چی بگم!
یه قسمت مشترك كه توی اكثر وصایای شهدامون هست حفظ حجابه...حجاب یه امر كاملا عقلانیه..انسان با بی حجابی یه جورایی به شخصیت خودش هم توهین میكنه...روشن فكری و... نیست!
یه دهه هفتادی
-
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
دكتر اشاره كرد كه چادرم را در بیاورم تا راحت تر بتوانم مجروح را جابه جا كنم.

همان موقع كه داشتم از كنار او رد می شدم تا بروم توی اتاق و چادرم را دربیاورم، مجروح كه چند دقیقه ای بود به هوش آمده بود به سختی گوشه چادرم را گرفت و بریده بریده و سخت گفت: من دارم می روم كه تو چادرت را در نیاوری. ما برای این چادر داریم می رویم... چادرم در مشتش بود كه شهید شد. ..


از آن به بعد در بدترین و سخت ترین شرایط هم چادرم را كنار نگذاشتم....یكی از هزاران هزاران خاطره ی زیبا از شهدای باغیرتمون☆از زبان یك خانم پرستار..
چشمانت را ببند ای شهید! ...
حسن
-
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
به گفته این فرد محترم خون شهدا فقط برای حجاب ریخته شده و بس . گور بابای بیكاری . فقر . بی پولی . گرسنگی . گرانی . دردی و و و ....... حجاب داشته باش هر كاری خواستی بكن مهم نیست .
یه دهه هفتادی
-
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
كسی همچین حرفی نزد ...
بهنام
-
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۰
شهدا فقط برای حجاب كشته نشده اند. برای ازادی ،شرف، انسانیت.و ....
از این ها هم بگویید اگر واقعا اعتقاد دارید از فساد های وحشتناك بار ی كم بود مادیات.از دزدی از ....
خسته شدم از همتون خدا شاهدا.خدا خودش به ابروی حضرت زهرا جواب این مسولان دروغگو را بده.
حسن
-
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۰
كاش اینو هم می گفتید كه چند سال پیش شنیدن خبر اختلاس میلیاردی خنده دار بود، ولی حالا دزدی و اختلاس جزئی از فرهنگ شده، اینو هم اضافه می كردید كه چند سال پیش متكدی و كودكان خیابانی خیلی كم بود ولی الان چهارراهی تو تهران پیدا نمی كنید كه حداقل 2 یا 3 تا كودك یا متكدی به سراغتون نیان، در ضمن كاش اینو هم می گفتین چند سال پیش ارزش پولمون اینقدر كم نبود كه با حقوق یك ماه كاركردمون فقط بشه بیمه اتومبیلتو تمدید كنی و هزاران ای كاش دیگه ...ای كاش......
من
-
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
داداش فرافكنی نكن... چه ربطی داره؟
مریم
-
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
۰
۰
متاسفانه روزنامه های ما فقط از حجاب خانمها می نویسند همه.
امین
-
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
۰
۰
شماها اگه واسه اختلاسهای میلیاردی و رانتخواری یكدهم شال دخترها رگ غیرتت میومد بالا الان به گفته خودت مردم نسبت به همه چی اینقدر بی تفاوت نبودن...حاجی اگه شما حواست به دكل نفتی باشه گم نشه ما قول میدیم حواسمون به دكمه مانتو و شال روی سر دخترامون باشه
زهرا
-
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
آقا امین گل گفتی
سلیمان
-
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
۰
۰
چه نظراتی خوب نوشته اند مسولین كه اولا وقت ندارند بخونند دوما اگر هم بخونند به ككشان.....حداقل ما بیكارها برای وقت گذرانی هم شده بخونیم بهتره گرجه دردی را دوانمی كند
ع.د
-
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
۰
۰
هر چیزی به جای خود باید رسیدگی بشه اختلاس جای خود ، بد حجابی هم جای خود ، حجاب هم طبق دستورات دینی جزو مسلمات دینه و جزو قوانین مملكت ، حالا هر كس با هر عقیده ای توی این مملكت داره زندگی میكنه باید رعایت كنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
حجاب در محیط عمومی یک مسئله یشخصی نیست که هر کسی دلش هر طور خواست ظاهر شود رعایت حجاب احترام به حقوق دیگراناست ورعایت کردن ان امری است واجب

نیازمندی ها