همه «ترین »های زن ایرانی

هر چند وظایف زنان ایرانی پیش از انقلاب عموما سنتی بود و زنان نمونه فقط همسردارانی خوب و مادرانی وظیفه شناس محسوب می شدند که کدبانوهایی قابل نیز بودند
کد خبر: ۹۲۵۱۳
، اما با پیشرفت ایران پس از انقلاب و تغییر جامعه به سوی جامعه ای مدرن ، نقش زنان به کلی دگرگون شد و آنان بنا بر عوامل گوناگون ، وظایفی جدید را نیز پذیرا شدند.
در بسیاری از جوامع مدرن نقش زنان کاملا معادل نقش مردان است ، اما وضعیت زنان کشور ما شکلی متفاوت از چنین جوامعی دارد و بر الگوهای جوامع در حال گذار منطبق شده است.
در چنین کشورهایی عوامل گوناگونی بر وضعیت زنان تاثیر می گذارند که عبارتند از:
1-تعریف مدرنیته در کشورهای اسلامی و بخصوص در کشور ما کاملا متفاوت با کشورهای غربی است و مسوولان معتقدند سنتهای مفید می توانند ترمز مطمئنی در برابر آفات مدرنیته از نوع غربی محسوب شوند.
برای مثال خانواده گرایی و احترام به حریم خانواده در جوامع سنتی از گسترش بی بندوباری در جوامع مدرن جلوگیری می کند.
2-رشد روزافزون زنان دانشگاهی که به دنبال جایگاه و مقام ممتازتری در سطح جامعه هستند نیز ازجمله عوامل تاثیرگذار بر وضعیت زنان در جوامع در حال گذار است.
تحقیقات نشان می دهد در چنین جوامعی آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی با تعداد فرصتهای شغلی همخوانی ندارد و این عدم تناسب سبب نارضایتی اغلب فارغ التحصیلان است.
از طرفی آمارها نشان می دهند تعداد دخترانی که در کنکور شرکت می کنند نسبت به پسران در سالهای اخیر بیشتر شده است و خیل عظیم دانشجویان دختری که در دانشگاه ها تحصیل می کنند نیز بزودی به بازارهای کار هجوم می آورند و بر آمار بیکاران می افزایند.
3-افزایش تعداد زنان تصمیم گیرنده در سطوح مختلف جامعه هم جزو شاخص های تاثیرگذار بر وضعیت زنان در جوامع در حال گذار است که با نزدیکتر شدن به مدرنیته این رقم افزون تر می شود.
با توجه به مسائل فوق و تغییرات گریزناپذیر در فرهنگ و آداب حاکم بر کشورمان به چند ویژگی کاملا شاخص می رسیم که عبارتند از:
1-نقش زنان چه به عنوان زنان خانه دار و چه به عنوان مادر یا همسر تقریبا به طور کامل حفظ شده است و حتی اگر زنی کارمند هم باشد، از نقشهای سنتی او چیزی کم نمی شود. تحقیقات نشان می دهد تفکیک این نقشها از هم ممکن است در جلوگیری از ابتلا به افسردگی و استرس مفید باشد.
2-نقش زنان به عنوان تامین کنندگان بخشی از نیازهای اقتصادی خانواده در بسیاری از خانواده ها کاملا تعریف شده و تا حدودی الزامی به نظر می رسد.
از طرفی تعداد زنان سرپرست خانوار در جامعه رو به افزایش است. تعداد زنان بیوه نیز هر روز بیشتر می شود. بیکاری بسیار بالای زنان و حتی تحصیلکرده ها نسبت به مردان در سطوح مشابه و عدم وجود تامین اجتماعی یا سیستم های حمایتی برای زنان بیکار و بیوه و... نشان می دهد که بعید نیست در آینده ای نزدیک سیاستگذاران کشور را با مشکلات جدی مواجه کند.
زنان ایرانی جزو صبورترین ، سازگارترین ، نجیب ترین و هزاران «ترین» دیگر نسبت به همتایان خود در سایر کشورها هستند، اما باید به مشکلاتشان جدی تر رسیدگی شود و شاید همین شرایط گذار که اغلب جوامع را با شکل مواجه می کند در کنار صفات ممتاز زنان ایرانی بتواند امری مهم و گزینه ای مثبت برای برنامه ریزان کشور محسوب شود تا بتوانند پتانسیل های نهفته آنان را بالفعل کنند.

دکتر هادی معتمدی
روانپزشک
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها