فرانسه از 18 ماه قبل یعنی از هفتم ژانویه 2015 که دو برادر «کواشی» به نشریه هتاک شارلی ابدو حمله کردند و فردای آن روز هم در یک چاپخانه در منطقه دمارتن (35 کیلومتری پاریس) دست به گروگانگیری زدند و بلافاصله یکی از همدستانشان به نام امدی کولی‌بالی در فروشگاه ونسن پاریس تیراندازی کرد، دیگر نتوانسته روی امنیت را ببیند.
کد خبر: ۹۲۴۳۱۵

در این حملات که نخستین سوغات تروریست‌های به خانه برگشته از سوریه بود، 12 نفر کشته و 17 نفر هم زخمی شدند، این حمله را داعش به عهده گرفت. چند ماهی سپری شد و به ساعت 22، سیزده نوامبر 2015 رسید و درحالی‌که مردم مشغول تماشای بازی دوستانه دو تیم فرانسه و آلمان در فرانسه بودند و چند صد نفری هم در سالن نمایش بتکلان پاریس مشغول دیدن کنسرت، همزمان به هفت نقطه پاریس حمله شد و 127 کشته و 350 زخمی برجای گذاشت این حمله را هم داعش پذیرفت.

14 ژوئن 2016 عامل گروه داعش به نام لاروسی ابالا متولد پاریس دو زوج پلیس را با ضربات چاقو از پای درآورد.

و حالا نوبت به شهر نیس در جنوب فرانسه رسیده و این بار هم یک تروریست 31 ساله با حمله‌ای متفاوت و شوک‌آور 286 نفر را کشت و زخمی کرد. این تروریست فردی بوده که نماز نمی‌خواند، روزه نمی‌گرفت، به مسجد نمی‌رفت، مدام الکل مصرف می‌کرد، گوشت خوک می‌خورد، فردی فاسد و بی‌اخلاق بود.

مهاجم نیس پدر سه بچه بوده که با همسرش زندگی نمی‌کرد و طبق اظهارات همسایه‌ها مدام بدنسازی می‌رفته تا زنان و دختران زیادی را به دام برنامه‌های فاسد خود بیندازد حتی پلیس این را هم گفت که از تلفن همراه این جانی عکس چند دختر و زن را استخراج کرده است. داعش به فاصله یک روز این حمله را هم به عهده گرفت.

دولت فرانسه پس از این حملات برای ساکت کردن افکار عمومی، پشت سرهم حالت فوق‌العاده امنیتی را تمدید و چند روزی روی حملات برضد مواضع داعش در سوریه مانور خبری می‌دهد. هرچند برقراری حالت فوق‌العاده امنیتی از شورش‌های سال 2005 در فرانسه بی‌سابقه است، اما همین اقدام هم در میان احزاب راست‌دستی، کارشناسان و مردم مخالفان و منتقدان زیادی دارد زیرا آنان معتقدند این حالت امنیتی راهکار مناسبی برای جلوگیری از حملات نیست. فرانسه در دوره‌ای که از همین تروریست‌ها تعریف «تروریست خوب» داشت و برای سرنگونی دولت سوریه چشمان خود را روی رفتن جوانان فرانسوی به سوریه بست، فکر این روزها را نمی‌کرد؟ حالا که سلاح‌های فرانسوی به سمت خود فرانسه گرفته شده و تروریست‌های صادراتی پس از فراگیری آموزش‌های متنوع تروریستی به خانه بازگشته و اتفاقا لقب «تروریست‌بد» هم گرفته‌اند و از طرف دیگر کسانی هم که به سوریه نرفتند تحت تاثیر آموزه‌های سلفی و وهابی به بمب ساعتی معروف شده‌اند، به نظر می‌رسد امنیت در فرانسه براساس تائید مانوئل والس همچنان به کالایی کمیاب و شاید هم نایاب تبدیل شده و خواهد شد چرا که والس گفته فرانسوی‌ها باید یاد بگیرند چگونه درکنار تهدیدهای تروریستی زندگی کنند.

در مقابل این شرایط باید پذیرفت که کاخ الیزه حداقل تا امروز به رشد روزافزون تفکرات تکفیری، سلفی و وهابی در جامعه با خاستگاه اصلی و واقعی آن یعنی عربستان سعودی توجه چندانی نمی‌کند و از آنجا که ریاض یک هم‌پیمان منطقه‌ای است، ظاهرا همچنان قصد لاپوشانی در این باره را دارد.

علی علوی

خبرنگار پاریس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها