کلینزمن همگان را گیج کرده است

فرانتس بکن باوئر رئیس افسانه ای کمیته سازماندهی جام جهانی فوتبال 2006 در خصوص این رقابتها نظرات جالب و متفاوتی دارد و یکی از آنها این است که اگر قرار باشد تیمی برزیل را از مقام قهرمانی دور کند آن تیم انگلیس است.
کد خبر: ۹۱۹۶۰

او برای کشورش یعنی آلمان بختی حداکثر تا حد رسیدن به مرحله نیمه نهایی قایل است ولی اعتقاد دارد سلیقه و اقدام یورگن کلینزمن سرمربی آلمان در مورد دست روی دست گذاشتن در مورد تعیین دروازه بان ثابت تیمش از بین اولیور کان و ینس لمن کار غلطی بوده است و تکلیف این قضیه باید از ماهها پیش به سود یکی از این دو روشن می شد.
ببینیم نظرات قیصر مشهور و 61 ساله فوتبال آلمان که چه در مقام بازیگر و کاپیتان (1974) و چه در هیات یک مربی (90) جام جهانی را برد در مورد مسائل مختلف جام 2006 ، تیمهای زبده حاضر در آن و شانس های کشورش و نکات دیگر چیست.



آقای بکن باوئر ، شانس دار اول فتح جام جهانی پیش رو به نظر شما کیست؛
بدیهی است که برزیل ، آنها بهترین بازیکنان دنیا را دارند و در سال 2005 جام کنفدراسیون ها را هم در خاک ما بردند و به لحاظ فنی و نیروی انسانی کم و کسری آشکاری ندارند و حتی خط دفاعی شان نیز خیلی بد نیست . با داشتن امثال رونالدینیو و رونالدو و روبی نیو می توانند هر مشکلی را به لحاظ فنی حل کنند. البته روی پیش بینی های قبل از جام زیاد حساب نکنید.

از چه نظر؛
مشخص است. زیرا گاهی با شروع مسابقات به هم می ریزند. خود من قبل از آغاز جام 2002 گفتم که آرژانتین و فرانسه به فینال می رسند اما دیدید که هیچیک حتی از گروه خود بالا هم نیامدند. جام ، همیشه حوادث زیاد و غیرقابل پیش بینی و عجیبی دارد.

با این وجود پس از برزیل به کدام تیم رای می دهید؛
به تیم انگلیس. از نظر من آنها بهترین تیم فعلی اروپا هستند و در دور مقدماتی هم فقط یک باخت داشتند. خط دفاعی شان قوی است و امثال جرارد ، بکام ، لمپارد ، رونی ، تری و اوون را دارند. اگر بتوانند پس از 40 سال جام جهانی را دوباره ببرند ، برایشان فوق العاده خواهد بود.

اما اسون گوران اریکسون (مربی سوئدی تیم ملی انگلیس) از حالا اعلام کرده است که پس از اتمام جام جهانی می رود و این نمی تواند روی تیم بی تاثیر باشد.
فکر نمی کنم این طور باشد. خود من 7 ، 8 ماه مانده به شروع جام جهانی 1990 در اقدامی مشابه اعلام کردم که پس از اتمام جام می روم اما دیدید که تیم کار خودش را کرد و قهرمان شد و از قضیه من تاثیری نپذیرفت . اصولا بازیکنان یک تیم در درجه اول برای خودشان و کشورشان بازی می کنند و نه برای مربی و برایشان فرقی هم نمی کند که چه کسی مربی است ! اعتقاد دارم اگر تیمی برای ساقط کردن برزیل شانسی داشته باشد ، آن تیم انگلیس است زیرا هم بالنسبه جوان و پراشتها است و هم به لحاظ فنی در سطح پایینی قرار ندارد.

شانس کشورتان را چقدرمی دانید؛
کم نیست و شاید این تیم بتواند تا نیمه نهایی پیش برود و این حداقل دستاوردی است که برای انگلیس هم پیش بینی می کنم اما هر سال برگزاری دیدارهای دوستانه و تدارکاتی یک چیز است و شرکت در مسابقات رسمی و بازیهای جام جهانی چیزی به کلی متفاوت.

اوضاع بهتر شده است
اوضاع بهتر شده است

  قیصر که خواه ناخواه هم به عنوان کاپیتان (1974) و هم در هیات مربی (90) ، آلمان را به مقام قهرمانی جام جهانی رسانده ، نامش در یادها مانده و همچنان تجلیل می شود ولی او معترف است وقتی سال 1984 تازه رهبری تیم ملی کشورش را به دست گرفته بود ، شرایط ایده آل نبود و تماشاگران از نتایج بد ژرمن ها در جام ملتهای اروپای آن سال ، ناراحت و ناامید بودند.
او می گوید: حتی رفتار و برخورد بعضی بازیکنان آلمان نیز در تورنمنت های بزرگ بین المللی مطلوب مورد تایید مردم آلمان نبود. حالا دیگر آن روال تصحیح شده است و ما در این زمینه مشکلات کمتر داریم.
ما به لحاظ فنی نیز از شرایط خوبی بهره می بریم و مثلا اولیور کان هنوز از بهترین دروازه بانان دنیاست و اگر در برخی کشورهای دیگر هم دروازه بان های خوبی یافت می شوند ، ما با کان و لمن از بقیه سر هستیم.
بکن باوئر همیشه از این که یورگن کلینزمن ، شاگرد او در جام جهانی 1990 و سرمربی فعلی تیم ملی آلمان به زندگی اش در امریکا ادامه داده و از همان جا و در بیشتر اوقات با کنترل از راه دور به هدایت تیم ملی همت گماشته ، انتقاد داشته است و اکنون نیز می گوید: سیستم غیرمتعارف و عجیبی است اما نسبتا جواب داده و نتایج کارمان آنقدرها هم بد نبوده است.
کلینزمن حتی سعی داشته از روشهای بدنسازی دیگر کشورها از جمله امریکا در سیستم های تمرینی تیم ملی آلمان استفاده کند و با این که من بر لزوم اقامت دائمی او در خاک آلمان اصرار داشته ام ، معتقدم که بهتر است فعلا وارد جنگهای حاشیه ای و بحثهایی از این قبیل نشویم ، چون فرصت تنگ است و زمان بسیار کمی تا شروع جام جهانی مانده است زمانی که باید فقط صرف کار و تلاش و وحدت شود تا تیم آلمان در بهترین فرم و شرایط خود در جام جهانی حضور یابد که من به چنین چیزی بسیار خوشبین هستم.


 

ما به دلیل میزبانی و در جیب داشتن مجوز حضور مستقیم در دور پایانی جام ، در 2سال اخیر مسابقه ای رسمی نداشته ایم و جای خالی آن در تیم ما و نحوه کارش به وضوح حس می شود. نفرات ما نیز اغلب جوان و کم تجربه اند و نمی دانم چطور با این مساله و شرکت در دشوارترین مسابقه دنیا کنار خواهند آمد. باید بسیار پخته بود تا بتوان در جام جهانی به نتیجه رسید و نفرات فعلی ما آن قدر دیدارهای رسمی نداشته اند تا به چنین پختگی ای برسند. ما باید حتما در گروهمان اول شویم تا حتی المقدور در مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی به یکی از مدعیان اصلی نخوریم ، هر چند کار غیر قابل پیش بینی است و احتمال دارد یک «بزرگ» دیگر در گروهش دوم شود و در همان مرحله اول حذفی به ما بخورد. در گروهی که فقط امثال کاستاریکا ، لهستان و اکوادور حریفان ما را تشکیل می دهند ، اول نشدن تاسف بار خواهد بود و اگر اول نشویم همان بهتر که اصلا بالا نرویم. چنانچه انگلیس هم در گروهش اول شود امکان برخورد ما و آنها زودتر از نیمه نهایی متصور نخواهد بود.

مثل این که رقابت آلمان با انگلیس بسیار مورد توجه شما قرار دارد.
همین طور است. ما طی 45 سال اخیر برخوردهای کلاسیک متعددی داشته ایم و خود من در چند تای آن شرکت کرده ام. از فینال جنجالی جام جهانی 66 گرفته تا بازی انتقامی جام 70 و برخوردمان در جام ملتهای اروپا 72 ، اصولا یک نوع پیکار و رقابت جویی خاص در ستیزهای این دو کشور با یکدیگر مشاهده می کنید که در بین برخی تیمهای ولو بزرگ دیگر نیست . درست است که انگلیس فقط یک بار جام جهانی را برده اما در اغلب دفعات از مدعیان جدی آن بوده است و در دور مقدماتی جام قبلی هم 5 گل به ما زد.

فکر می کنید بهترین جانشین برای اسون گوران اریکسون چه کسی خواهد بود؛
بگذارید خودشان تصمیم بگیرند اما من شخصا گاس هیدینک هلندی را بسیار می پسندم و او را در کارش یک نابغه می دانم و تقریبا به هر جا رفته ، موفق بوده است . اصولا انتخاب یک مربی جدید برای تیم ملی یک کشور به سبب خطیر بودن موضوع ، کار بسیار سختی است . خود من در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال آلمان هستم و در سالهای اخیر در این مورد رنج زیادی برده ام و مدتی طول کشید تا ابتدا رودی فولر و پس از استعفای او یورگن کلینزمن را بیابیم.

ظاهرا از سفر اخیرتان به انگلیس راضی هستید.
صددرصد. آن جا تونی بلر (نخست وزیر انگلیس) از من دعوت به عمل آورد و دیداری داشتیم و متوجه شدم که از فوتبال سررشته دارد. طی آن ملاقات راجع به فوتبال حرفهای زیادی زدیم و اصولا امیدوارم مقامهای سیاسی متعددی برای نظارت بر جام جهانی هجدهم به آلمان بیایند زیرا به این ورزش وجهه بیشتری را می بخشند و آن را مطرح تر می سازند.

ظاهرا در سفرهای اخیرتان به 31 کشور دیگر حاضر در دور پایانی جام جهانی امیدواری ها و تضمین هایی در این خصوص گرفتید.
همین طور است. استقبال زیادی از من و بهتر بگویم امر برگزاری جام جهانی 2006 شد و دیدم که چهره های سیاسی و اجتماعی متعددی از این پیکارها استقبال کرده اند حتی اگر نیمی از سیاستمداران دعوت شده پیرامون جام حضور یابند ، جام بسیار معتبری خواهیم داشت.

ظاهرا از نحوه برخورد کلینزمن با مساله انتخاب و بهتر بگوییم عدم انتخاب دروازه بان فیکس تیم ملی آلمان و موکول شدن این مساله به چند هفته قبل از شروع مسابقات ناراحت هستید.
همین طور است که می گویید. از نظر من او باید از ماهها پیش و شاید یک سال مانده به شروع دور پایانی جام جهانی تصمیمش را در این خصوص اعلام و مشخص می ساخت که چه کسی در این پست نفر اول و کدام نفر دروازه بان ذخیره است . در شرایط فعلی به جای این که نوعی رقابت جویی بین اولیور کان و ینس لمن بوجود آید نوعی سرگردانی و سردی در وجودشان هست که بسیار مضر خواهد بود. در یک تیم کار دروازه بانی و خط دفاعی از نهایت حساسیت و اهمیت برخوردار است و مدافعان باید نهایت همکاری و هماهنگی را با دروازه بان تیمشان داشته باشند. حال آن که در تیم ما در هر دیدار یک نفر متفاوت درون دروازه می ایستد و بنابر این مدافعان نمی دانند با چه کسی طرف اند. روش کار کان و لمن نیز بسیار متفاوت است و مدافعان نمی دانند که چکار بکنند ، زیر توپ بکشند و یا آن را به سمت عقب بفرستند زیرا دروازه بان دائما عوض می شود و هر کدام که باشند بر طبق اسلوب و روش دلخواه خودشان عمل می کنند و این باعث گیجی مدافعان ما شده است و وقتی مشکل بیشتر می شود که در نظر بگیریم این مدافعان به خودی خود جوان و کم تجربه اند. کان و لمن عادات متفاوتی مثلا در موقع خروج از دروازه دارند. یکی زود خارج می شود و دیگری عادت دارد حتی المقدور روی خط دروازه بماند. شما باید بدانید که روی توپ های بلند ارسالی از جناحین دروازه بان تان از کدامیک از این دو قماش است اما وقتی در هر بازی دروازه بان عوض می شود ، مدافعان هم قاطی می کنند و تعدادی از گلهای زیادی که ما طی یک سال و اندی اخیر خورده ایم به خاطر همین مساله بوده است . به واقع ما چوب سیاست غلط کلینزمن را خورده ایم و من این نکته را به خود اونیز گفته ام ، خود من موقعی که بازی می کردم ، دقیقا می دانستم که سپ مایر درون دروازه ما روی هر یک از توپهای حریفان چه می کند ولی حالا هیچ چیز مشخص نیست . به فکر کلینزمن رسیده است که یک در میان از آنها استفاده کند و در هر مسابقه که یکی از آنها را دعوت می کند، دیگری اصلا فراخوانده نشود تا خفت نیمکت نشینی را متحمل نگردد و این از همه بدتر است زیرا شنیده ام هر کدام که دعوت نمی شوند به جای علاقه و حساسیت نشان دادن به موضوع می روند و گلف بازی می کنند.

از شانس های انگلیس برای ناکام کردن احتمالی برزیل سخن گفتید. سایر اقبال داران جام جهانی 2006 چه تیم هایی هستند؛
ایتالیا ، آرژانتین و خود ما (آلمان) ، فرانسه و هلند هم بد نیستند. تیم هایی مثل مکزیک و سوئد و پرتغال و چک هم می توانند شگفتی ساز باشند. با این حال جام حوادث ویژه خود را دارد که قابل پیش بینی نیست . چه کسی فکر می کرد ، ترکیه و کره جنوبی و سنگال در جام قبلی آن طور بدرخشند؛ شیرینی جام جهانی به همین نکات است.

مترجم : وصال روحانی
منابع : Daily Telegraph و /Daily mail
دهم و بیست و ششم فوریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها