هفت میلیارد دستگاه تلفن همراه جهان چه بر سر محیط زیست می آورند؛

جام جم آنلاین: موزه علمی لندن نمونه هایی از تاثیرات مخربی را که دستگاه های تلفن همراه غیر قابل مصرف و لوازم جانبی آن بر محیط زیستی می گذارد در جریان نمایشگاهی به نمایش گذاشته است.
کد خبر: ۹۱۷۱۷
بسیاری از این تلفنها پس از اینکه دور انداخته می شوند، در محل دفن زباله ها، سموم شیمیایی تولید کنند.(©Fonebak)

به گزارش شبکه BBC ، در حال حاضر بیش از هفت میلیارد تلفن موبایل در جهان وجود دارد، در حالیکه تعداد کاربران موبایل فقط 1.3 میلیارد است. بسیاری از این تلفنها پس از آنکه دیگر استفاده نمی شوند بجای آنکه بازیافت شوند، در کشوهای میزها می مانند. تخمین زده می شود بین 20 تا 90 میلیون تلفن موبایل بدون استفاده در بریتانیا وجود دارد. (©Jennie Hills/Science Museum)

فقط 10 تا 15 درصد تلفنهای موبایل غیر قابل استفاده بازیافت می شوند. قسمتهای فلزی اجزای تلفن ها مانند طلا و نقره جدا می شود (تصویر چپ) و آنچه باقی می ماند را معمولا به خاکستر تبدیل می کنند.( تصویر راست) (©Jennie Hills/Science Museum)

از پایان سال جاری دستور العملی در اروپا لازم الاجرا خواهد شد که از صاحبان صنایع و مصرف کنندگان می خواهد که تولید زباله های ناشی از لوازم برقی و الکترونیکی غیر قابل استفاده را کاهش دهند. در این تصویر قطعه ای از یک چاپگر دیده می شود که تمام آن از مواد بازیافتی تلفن موبایل ساخته شده است. (©Jennie Hills/Science Museum)

باتری های تلفن موبایل مشکلی حاد برای محیط زیست است. شرکت 'اوکسیس انرژی' در صدد آن است که نیاز بکار بردن فلز و سموم شیمیایی را در ساخت باتری موبایل از بین ببرد. عکس بالا نمونه اولیه ای است از باتری ای که از سولفید لیتیوم ساخته شده است. (©Jennie Hills/Science Museum)

در این نمایشگاه راه های عجیبی برای بازیافت لوازم جانبی موبایل در معرض نمایش قرار گرفته است. رویه های تلفنی که توسط دانشگاه واریک طراحی شده حاوی دانه های آفتابگردان هستند و می توان آنها را براحتی کاشت. (©Warwick University)

صنعت مرغداری در آمریکا بیش از یک میلیارد کیلوگرم پر در سال تولید می کند. دانشگاه دلور با ترکیبی از پر و سویا صفحه مداری برای تلفنهای موبایل تولید کرده که آسیبی به محیط زیست نمی زنند. (©Jennie Hills/Science Museum)

محصولات غذایی هم می توانند در ساخت موبایل ها بکار آیند. انستیتو ولدینگ در بریتانیا نشان می دهد که چگونه ورقه های لازانیا می توانند به عنوان صفحه مدار الکترونیکی بکار گرفته شوند. (©Jennie Hills/Science Museum)

این نمایشگاه با عنوان 'طنین اندازان مرده' روز 29 مارس گشایش یافته و به مدت شش ماه در موزه علم لندن برپا خواهد بود. (©Jennie Hills/Science Museum)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها