لاریجانی: اقدامات رژیم آل‌خلیفه نشان می‌دهد این رژیم نفس‌های آخر را می‌کشد

هشدار ایران به تنش‌زایی آل‌خلیفه

در پی دنباله‌روی رژیم آل‌خلیفه از سیاست‌های تنش‌زای آل‌سعود در منطقه و تکمیل پازل تنش‌آفرینی‌های غرب و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه که در قالب سلب تابعیت بحرین از شیخ عیسی قاسم و تشدید رویکردهای امنیتی علیه رهبران دینی و ملی این کشور انجام شد، مقامات کشورمان با هشدار به رژیم آل‌خلیفه بر ضرورت اصلاح شرایط این کشور از روش‌های مسالمت‌آمیز تاکید کردند.
کد خبر: ۹۱۵۷۴۱

به گزارش جام‌جم، دیروز برخی مراجع تقلید، وزارت امور خارجه کشورمان، نمایندگان مجلس و سپاه پاسداران در قالب بیانیه‌هایی اقدام آل‌خلیفه را محکوم کردند و نسبت به پیامدهای این تصمیم هشدار دادند.

نقض آشکار دو میثاق سازمان ملل

در همین زمینه 252 نماینده در قالب بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدام آل‌خلیفه در سلب تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، این اقدام را نقض آشکار دو میثاق حقوقی، سیاسی و مدنی 1966 سازمان ملل متحد دانسته و تاکید کردند: مطابق میثاق‌نامه سازمان ملل متحد، هیچ کشوری نمی‌تواند از شهروندان خود سلب تابعیت کند، حتی اگر آنها مرتکب جنایت شده باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در نطق پیش از دستور خود با ناشیانه خواندن اقدام رژیم بحرین، آن را محکوم کرد و گفت: این اقدامات نشان می‌دهد رژیم آل‌خلیفه نفس‌های آخر را می‌کشد.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، علی لاریجانی با بیان این‌که رژیم بحرین تصور می‌کند با لغو تابعیت این مرد بزرگ می‌تواند بحران سیاسی داخلی خود را به سوی آرامش سوق دهد، اظهار کرد: البته این اقدام را باید در زنجیره رفتارهای سبکسرانه این رژیم ارزیابی دقیق کرد که از طرفی حاکمیت خود را در زیر سلطه پایگاه نظامی غربی و همچنین دخالت تانک‌های یک کشور عربی به ذلت کشاندند و تمام نیروهای آزادیخواه از جمله شیخ علی سلمان را که به صورت مسالمت‌آمیز می‌خواستند اعتراضات دموکراتیک داشته باشند، به زندان افکندند. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هم که امروز بر مقدرات این کشور کوچک مسلط شده‌اند، در آزمون دیگری قرار گرفته‌اند که در مقابل دعاوی زیاد خود در زمینه حقوق بشر، این رفتار بدوی را چگونه توجیه می‌کنند.

تخریب پل‌های ارتباطی آل‌خلیفه با مردم

وزارت امور خارجه کشورمان هم در بیانیه‌ای، اقدام دولت بحرین در سلب تابعیت از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم و تشدید رویکردهای امنیتی علیه رهبران دینی و ملی، ضدیت با اعتقادات و مبانی دینی و دستبرد به اموال و وجوهات شرعی مردم بحرین را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه با بیان این‌که انجام چنین اقداماتی از سوی دولت بحرین، امید به اصلاح امور از طریق گفت‌وگو و روش‌های مسالمت‌آمیز را از بین میبرد، آمده است: به دولت بحرین توصیه می‌شود که با پایان دادن به برخوردهای فراقانونی، از تخریب همه پل‌های ارتباط با مردم و رهبران میانه‌رو این کشور پرهیز و با پذیرش واقعیت‌های کشور و برگزاری گفت‌وگوهای جدی ملی به بحران جاری در بحرین خاتمه دهد.

هشدار جامعه مدرسین به آل‌خلیفه

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در بیانیه‌ای ضمن حمایت از مبارزات و مجاهدت‌های مردم و علمای بحرین، اعلام کرد: پایان تحولات منطقه، نابودی آل‌خلیفه و آل‌سعود را رقم می‌زند.

در این بیانیه با اشاره به جنایات و خونریزی‌های داعش و نیز کودک‌کشی‌های عربستان سعودی در یمن تصریح شده است: اما آنچه در این فجایع و خونریزی‌ها فراموش شده، مظلومیت مردم بحرین در مواجهه و مبارزه با جبهه ظلم و ارتجاع است. مردم مسلمان بحرین این روزها زیر چکمه‌های استبداد سیاه رژیم آل‌خلیفه روزه خود را با درد و رنج و استغاثه به درگاه الهی افطار می‌کنند و از حضور آنها در مساجد و نماز جمعه جلوگیری می‌شود. در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این‌که اهانت و هتک حرمت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین و سلب تابعیت از این عالم مجاهد و زندانی کردن مردم مظلوم بحرین در پناه حمایت‌های عربستان سعودی و استکبار، اوج استبداد و خفقان را در بحرین نمایان کرده، آمده است: تشدید این فشارها بر مردم مسلمان بحرین و ممانعت از انجام عبادات و فرایض دینی در مساجد، پایمال کردن حقوق شهروندی و نادیده گرفتن خواسته‌های بحق شهروندانی که به صورت قانونی از این رژیم درخواست می‌کنند؛ نشان از ضعف و درماندگی رژیم دست‌نشانده آل‌خلیفه در برابر حق‌خواهی و ظلم‌ستیزی مردم انقلابی بحرین دارد. خواسته‌ای که ان‌شاءالله با مجاهدت‌های مردم انقلابی و در پناه و نصرت الهی محقق خواهد شد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از تمام مردم مسلمان و انقلابی و نهادهای مردمی خواسته است برای حمایت از مظلومان و جلوگیری از فراموش شدن مظلومیت مردم بحرین، به پا خیزند. آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید هم در پیامی با محکوم‌کردن اقدام اخیر دولت بحرین در سلب تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم گفت: رژیم آل‌خلیفه غافل است از این‌که طرح چنین موضوعی سبب بیداری مردم بحرین و آشکار‌شدن ظلم آنها در جهان خواهد شد. به گزارش تسنیم، در این پیام تصریح شده است: ما ضمن محکوم کردن این اقدام حمایت خود را از عالم مجاهد شیخ عیسی قاسم و مردم مظلوم بحرین اعلام کرده و از مجامع اسلامی می‌خواهیم نسبت به این ظلم سکوت خود را شکسته و به وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل کنند.

سپاه: بنیان‌های رژیم آل‌خلیفه فرو خواهد ریخت

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای با تأکید بر این‌که بزودی بنیان‌های رژیم آل‌خلیفه فرو خواهد ریخت، اعلام کرد: اقدام نابخردانه آل‌خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم موجب شکل‌گیری قیامی ویرانگر علیه رژیم وابسته و حاکم بر این کشور خواهد شد.

اشتباه بزرگ راهبردی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بیان این‌که سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، عالم بحرینی خلاف مقررات بین‌المللی است، گفت: این اقدام استیصال دولتمردان بحرین را نشان می‌دهد.

به گزارش جام‌جم، علاءالدین بروجردی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: بی تردید حکومت آل‌خلیفه در این اقدام برخلاف همه موازین بین‌المللی، مرتکب یک اشتباه بزرگ راهبردی شده است که آثار منفی این اقدام نابخردانه دامن خود آنها را می‌گیرد و بدون تردید نه مردم بحرین و نه دیگر کشورها در برابر این اقدام نابخردانه و برخلاف موازین بین‌المللی آرام نخواهند نشست.

پایمال شدن ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی در بحرین

کمال دهقانی فیروزآبادی، نماینده میبد در مجلس شورای اسلامی هم با بیان این‌که اقدام اخیر رژیم آل‌خلیفه، تبعات داخلی و خارجی خواهد داشت به جام‌جم گفت: در کشور بحرین، حقوق سیاسی و شهروندی اکثریت مردم، از سوی یک اقلیت پایمال می‌شود و مردم این کشور از حق تعیین سرنوشت که ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی است، محرومند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که مردم این کشور برای دستیابی به حقوقشان راه‌های مسالمت‌آمیز زیادی را طی کردند و با دولت این کشور برای انجام اصلاحات گفت وگو کردند، اظهار کرد: اما این حقوق اولیه از سوی دولت بحرین نادیده گرفته شده و حتی رهبر صلح‌طلب مردم بحرین که همیشه از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت‌آمیز به‌دنبال تحقق خواسته‌های مردم بوده، پس از فشارهای فراوان، سلب تابعیت شده است. این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل افزود: امنیت بحرین برای همسایگان و سایر کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران، مهم است و ایران همواره به دنبال این بوده که تمام 15 کشور همسایه‌اش در آرامش باشند و به همین دلیل به همسایگان توصیه می‌کند از طریق اصلاحات و شیوه‌های مسالمت‌آمیز مشکلات داخلی خود را حل کنند. دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: اتخاذ چنین روشی به امنیت پایدار می‌انجامد که هم برای خود کشورها خوب است و هم به نفع همسایگانشان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها