حذف نام عربستان از اسناد حملات 11 سپتامبر

در حالی که رسانه‌های خبری آمریکا پیش از این اعلام کرده بودند در گزارش 28 صفحه‌ای کمیته تحقیق کنگره آمریکا درباره حملات 11سپتامبر، شواهدی از دخالت عربستان سعودی وجود دارد اما جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) گفته است که کمیسیون تحقیقاتی حملات تروریستی 11سپتامبر، به هیچ سند و مدرکی درخصوص دخالت مقام‌های عربستان سعودی در این حملات دست نیافته است.
کد خبر: ۹۱۲۷۹۶

به گزارش تسنیم، جان برنان در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت: فکر می‌کنم اسناد 28صفحه‌ای منتشر می‌شود و من از انتشار آنها حمایت می‌کنم و همه خواهند دید که عربستان هیچ نقشی در ارتباط با حملات 11 سپتامبر ندارد. وی افزود: عربستان سعودی یکی از بهترین شرکای آمریکا در زمینه مقابله با تروریسم در 15 سال گذشته بوده است.

این اظهارات تازه در حالی است که کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی آمریکا سه ماه پیش درصدد بودند اسناد موسوم به «28 صفحه‌» را از حالت محرمانه خارج کنند. به‌دنبال این طرح، دولت عربستان تهدید کرد اگر کنگره آمریکا طرحی را تصویب کند که به‌موجب آن هرگونه مسئولیتی بابت حملات 11سپتامبر متوجه این کشور شود، صدها میلیارد دلار از سهام و دارایی‌های خود در آمریکا را به فروش خواهد رساند. آن زمان گفته شده بود انتشار این اسناد از حمایت عربستان سعودی از هواپیماربایانی خبر می‌دهد که در حملات تروریستی 11سپتامبر مشارکت داشتند. بااین حال کاخ سفید به دلایل نامعلوم انتشار این اسناد را متوقف کرد و چند روز بعد از آن با سفر باراک اوباما به ریاض به طور کلی به حاشیه کشیده شد. این اسناد 28 صفحه‌ای از گزارش کنگره درباره حملات 11 سپتامبر در سال 2003 توسط دولت بوش در راستای منافع امنیت ملی آمریکا برداشته شده است. پورتر گاس، رئیس مشترک پرونده بازجویی درباره حملات 11سپتامبر پیش از این گفته بود که «اف. بی. آی» در آن زمان مانع آشکارسازی این اسناد شده است. این درحالی است که محمد بن سلمان، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان سعودی امروز (دوشنبه) برای دیدار با باراک اوباما به آمریکا سفر می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها