بسیاری از ما نگران هستیم که مبادا دهان ما بوی بد و مشمئزکننده‌ای بدهد. حتی این موضوع برای برخی به نوعی ترس و نگرانی دائمی (هالیتو فوبیا) تبدیل می‌شود، در حالی که دهان آنها بوی بدی نمی‌دهد. تخمین زده می‌شود حدود نیمی از انسان‌ها دچار بد بویی دهان هستند.
کد خبر: ۹۱۲۰۲۳

تشخیص بوی بد دهان برای خود فرد مشکل است. تنفس کردن داخل دو دست و بو کشیدن آن شاید اندکی شما را آگاه کند، اما کلینیک‌های تنفسی مجهز به ابزاری موسوم به «هالیمتر» هستند که میزان انتشار سولفور (گوگرد) را هنگام بازدم اندازه‌گیری می‌کند، اما قابل اطمینان‌ترین راه برای اندازه‌گیری بوی دهان، مراجعه به یک متخصص رایحه‌شناسی و سطح‌بندی میزان بد بویی است.

جالب است بدانید در 85 درصد افراد بوی بد منشا دهانی دارد. شاید شما فکر کنید این امر کاملا واضح است، اما التهاب لوزه‌ها، بازگشت اسید به مری (رفلاکس) و مشکلات مربوط به کلیه و کبد می‌توانند موجب بوی بد دهان شوند. اگرچه بیش از 600 باکتری (بخصوص آنهایی که از زنجیره‌های پروتئینی شکسته شده ترکیبات ناپایدار گوگردی تولید می‌کنند) در دهان ما وجود دارد که معمولا همین باکتری‌ها جزو متهمان هستند.

همچنین براساس اطلاعات مجله پزشکی بریتانیا عدم رعایت بهداشت دهان منجر به این موضوع می‌شود، اما محتمل‌ترین علت این موضوع مواد غذایی و پلاک‌های باکتریایی روی زبان و دندان است. بخصوص زمانی که باعث التهاب لثه می‌شوند. باید گفت متهم اصلی بدبویی دهان در پشت زبان مخفی شده است زیرا شیاری پشت زبان وجود دارد که اجازه انباشته شدن پوششی سفید را می‌دهد. پوششی که تنها یک‌دهم میلی‌متر ضخامت داشته و میزان جذب اکسیژن روی زبان را کاهش می‌دهد و در نبود اکسیژن اجازه می‌دهد تا باکتری‌ها به بهترین حالت رشد کرده و ترکیبات بودار تولید کنند.

به علاوه استفاده از دهان شویه «کلرهگزیدین گلوکونات» بخصوص پس از مسواک زدن دندان و زبان، زمانی که باکتری‌ها حالت دفاعی کمتری به خود گرفته‌اند مفید است. البته توجه داشته باشید مصرف زیاد و نیز حجم زیاد دهانشویه ممکن است باعث کدر شدن دندان‌ها شود. این کار باید قبل از رفتن به رختخواب انجام شود. چراکه باکتری‌ها هنگام خواب به دلیل خشک شدن دهان و جذب کمتر اکسیژن تکثیر می‌شوند. بعلاوه دهانشویه‌های فاقد الکل بهتر هستند چراکه باعث خشک شدن دهان نمی‌شوند. البته همه این راه‌ها باید مستمر باشد. جویدن آدامس‌های بدون قند نیز ترشح بزاق را بیشتر کرده و بوی بد دهان را کاهش می‌دهد و یک سیاست مناسب برای روز محسوب می‌شود.

استفاده منظم از نخ دندان و مسواک نیز مشکل را کاهش می‌دهد. یک بررسی نظام‌مند نشان می‌دهد کشیدن مسواک به نرمی و آرامی از انتهای زبان به جلو می‌تواند کمک خوبی در این قضیه بکند.

منبع: گاردین

مترجم: آتنا حسن‌آبادی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها