دردسرهای بزرگی که میزبان جام ملت‌های اروپا رابه چالش می‌کشد

یورو 2016 و مصائب تلخ فرانسه

جام ملت‌های اروپا از 21 خرداد در فرانسه آغاز می‌شود؛ تورنمنتی جذاب از نظر فوتبالی که بهترین‌های قاره سبز را به چالش می‌کشد. این رقابت بین 24 تیم حدود یک ماه برگزار خواهد شد و ده شهر و ده ورزشگاه مختلف در سراسر کشور فرانسه میزبانی مسابقات را به عهده خواهند داشت. اما حالا مسأله امنیتی به مهم‌ترین دغدغه برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در یورو 2016 تبدیل شده است. در حملات تروریستی ماه نوامبر در پاریس 130 نفر کشته شدند و حالا این نگرانی وجود دارد که با هجوم هواداران فوتبال از کشورهای مختلف، زمینه برای اقدامات تروریستی در فرانسه بیش از پیش مهیا شود.
کد خبر: ۹۱۰۷۴۰

رقابت‌ها با تقابل فرانسه مقابل رومانی در استادوفرانس شروع خواهد شد؛ ورزشگاهی که میزبان بازی فینال نیز خواهد بود. این ورزشگاه سال 1998 برای جام‌جهانی (که آن سال هم به میزبانی فرانسه بود) افتتاح شد و از آن زمان تقریبا 30 میلیون هوادار را در مناسبت‌های مختلف به خود دیده است؛ بزرگ‌ترین ورزشگاه فرانسه با بیش از 81 هزار صندلی.

در مورد مسائل امنیتی گفته می‌شود 73 هزار نیروی پلیس و ژاندارم به کار گرفته شده‌اند و ده هزار سرباز نیز در طول مسابقات به این نیروها اضافه می‌شوند. ژاک لمبرت، رئیس کمیته برگزاری مسابقات یورو 2016 می‌گوید: ساختار این تورنمنت از نظر مسائل امنیتی با جام جهانی که در سال 1998 برگزار کردیم تفاوتی اساسی دارد؛ چرا که این بار مجبوریم اقدامات امنیتی کامل‌تر، پیچیده‌تر و با شدت سنگین‌تری را اعمال کنیم. ما این نیروهای تقویت شده را به‌طور ویژه برای مسابقات یورو به کار گرفته‌ایم تا هر گونه خطری را دراین مورد از بین ببریم بویژه با توجه به فضای امنیتی ای که در چند وقت اخیر در فرانسه ایجاد شده و نگرانی‌هایی که برای هواداران و مردم عادی به وجود آمده است. فرانسه اما مشکلات دیگری هم دارد، مثل معضل حمل و نقل. سوال این است که آیا واقعا جمعیت بلیت به دست و خبرنگاران و حتی بازیکنان، توانایی رفتن به ورزشگاه‌های دلخواه خود را دارند؟ این سوال زمانی به وجود آمد که فرانسه با بحران شدید کمبود سوخت مواجه شد و کارگران پالایشگاه‌ها و همچنین کارگران صنعت حمل و نقل این کشور دست به اعتصاب زدند. آیا ادامه این اعتصاب به سود شبکه‌های تلویزیونی پخش‌کننده مسابقات تمام خواهد شد؟ اصرار دولت فرانسه به تغییر قانون کار نیز مشکلات این کشور را بیشتر کرده است. هفته گذشته بیش از نیمی از پمپ بنزین‌ها و ایستگاه‌های سوخت فرانسه به نشانه اعتصاب دست از کار کشیدند. کارگران متروی این کشور هم قرار است اعتصاب کنند. اوضاع البته در یکی دو روز اخیر کمی بهتر شده، اما این که حمل و نقل بازیکنان 24 کشور و در ده شهر مختلف به مشکل نخورد، نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است.

مقامات امنیتی فرانسه بالا بردن ضریب امنیتی پنج منطقه کلیدی را برای برگزاری بدون دردسر مسابقات ضروری می‌دانند: خیابان‌ها، محل اقامت و تمرین تیم‌ها، ورزشگاه‌ها، محل تجمع هواداران یا Fan Zone‌ها و در نهایت شبکه حمل و نقل.

بمبگذاری در بروکسل و مصر، هشداری جدی در این مورد بود که فقط ورزشگاه‌ها و اطراف آنها، کانون خطر نیستند. پلیس زره‌پوش تقریبا حالا در تمام فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار فرانسه مستقر شده‌اند و این روند در طول برگزاری مسابقات با حرارت بیشتری دنبال خواهد شد.

سایه شوم تروریست، باعث شده در آستانه یورو 2016، سایه حواشی روی متن سنگینی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها