سالن همایش‌های صداوسیما شامگاه دوشنبه میزبان چهره‌های برجسته فرهنگی، هنری و حتی سیاسی و نظامی بود که به احترام مردان و عزیزانی گرد هم آمده بودند که کیلومترها دورتر از مرزهای جغرافیایی ایران در حال آفرینش هنری هستند که به تعبیر امام راحل(ره)، خمینی کبیر، فقط از عهده مردان خدا برمی‌آید، هنر مقاومت، هنر ایستادن در برابر ظلم، هنری که انعکاس آن در قالب‌های مختلف مقدس است و ضروری.
کد خبر: ۹۰۹۷۴۰

به گزارش جام‌جم، برگزیدگان نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم با حضور و استقبال جمع محترم و دوست‌داشتنی از مدیران و مسئولان کشورمان همراه با هنرمندان عرصه هنر هفتم معرفی شدند. اما آنچه به سالن همایش‌های صدا و سیما زیبایی ویژه‌ای بخشیده بود، حضور خانواده شهدای مدافع حرم از شهرها و مناطق مختلف کشورمان بود آن هم در حالی که عکس عزیزان شهید خود را در دست داشتند.

یادروج: امیدوارم صداوسیما به پخش این آثار کمک کند

این مراسم که به همت خبرگزاری فارس برگزار شد، با اجرای محمدجعفر خسروی، مجری برنامه «زنده باد زندگی» آغاز شد و در ادامه حمید یادروج دبیر جشنواره با ذکر مقدمه‌ای درباره مدافعان حرم یادآور شد: آیا نباید خدا را شکر کرد؟ شکر برای زیستن در دوران کسانی که سال‌ها فقط روایت مثل‌هایشان را شنیده بودیم و همیشه چشم انتظار دیدارشان. امروز اما سرت را که بچرخانی شهری را می‌بینی پر از رویاهایت. مهاجران یکی‌یکی بازمی‌گردند، حالا شهرمان دوباره شهید، جانباز، مادر، همسر و فرزند شهید دارد.

یادروج با اشاره به این‌که تلاش می‌کنیم آثار ارسال شده به جشنواره در یک یا دو سالن سینمایی برای مخاطبان به نمایش گذاشته شود، بیان کرد: امیدوارم صداوسیما نیز با پخش این آثار کمک کند تا مردم درباره مدافعان حرم به آگاهی بیبشتری برسند.

شفاعت برای روز مبادا

اما یکی از سخنرانان ویژه اختتامیه جشنواره حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، بود. او با بیان این‌که لقب «شهدای مدافع حرم» بسیار زیباست، گفت: شهدای مدافع حرم کسانی هستند که برای جهاد و دفاع انگیزه‌ای جز رضای پروردگار و دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) ندارند. گلپایگانی خطاب به خانواده‌های شهیدان مدافع حرم حاضر در مراسم گفت: شما سرمایه‌گذاری بزرگی برای روز مبادایتان کرده‌اید. بدون شک شهید شما روز قیامت بدون شما پا در بهشت نخواهد گذاشت و این حق شفاعتی است که خداوند بزرگ به شهدا عنایت کرده است.

بالیدن به فرهنگ مقاومت مردمی

داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون هم یکی از مهمانان در ادامه گفت: در دنیای پرشر و شور امروز که در غرب و جاهایی از شرق به‌خاطر صد دلار آدم می‌کشند، فرهنگ سرزمین من که به آن می‌بالم، فرهنگی جدا و مجزا از همه فرهنگ‌هاست و فرهنگی ممتاز است. چیزی که امروز از آن رنج می‌بریم، فرم‌ها بر محتواها غلبه کرده‌اند. امیدوارم جامعه ما بیشتر از قبل محتواگرا بشود.

علی فروتن از عموهای فیتیله‌ای نیز مهمان این مراسم بود تا به نمایندگی از هنرمندان عرصه کودک و نوجوان سر تعظیم در برابر خانواده‌های شهدا فرود آورد، او گفت: خانواده‌های شهیدان از عزیزترین برگزیدگان خداوند هستند. من به نمایندگی از کودکان بوسه می‌زنم بر دست فرزندان شهدا و این بوسه را بر پیشانی خود تا ابد نگه می‌دارم و امیدوارم مردم نیز قدر این عزیزان را بدانند و تا عمری باقی است من خود را مدیون آنها می‌دانم.

نبردهایی پر از عشق و حماسه

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این مراسم با درود بر روان پاک امام خمینی(ره) و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب در سخنانی با تأکید براین که انقلاب اسلامی طی چهار دهه توانست در برابر همه توطئه‌ها و سناریوهای قدرت‌‌های بزرگ بایستد، گفت: اگر ما روزی در امتداد کرخه و کارون می‌جنگیدیم امروز در شرق مدیترانه در حال جنگ هستیم و اگر در گذشته جهان اسلام میدان تاخت و تاز آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و هم‌پیمانان آنها بود، امروز در هیچ سرزمین اسلامی فرش قرمز زیر پای مقامات آمریکا و انگلیس پهن نمی‌کنند.

سلامی افزود: آنچه امروز اتفاق می‌افتد خارج از تصور انسان است. مدافعان حرمی که مهاجر الی‌الله شدند و همسرانی که بر این سختی‌ها صبر کردند، پدران و مادرانی که بغض خود را پنهان می‌کنند و فرزندان این شهدا در حال معماری تمدن حقیقی جهان اسلام هستند. جانشین فرمانده کل سپاه در پایان تاکید کرد: ما آماده‌ایم در وسیع‌ترین صحنه‌ها، نبردهای طولانی را با تضمین موفقیت جهان اسلام اداره کنیم.

نسل فردا تصویر می‌خواهد

ابراهیم حاتمی‌کیا، دیدبان هنر انقلاب هم که ریاست هیات داوران نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم را به‌عهده داشت، در این مراسم سخنرانی کوتاهی داشت که در واقع قرائت بیانیه همکارانش در تیم داوری بود، او خطاب به ایثارگران مدافع حرم بیان کرد: نسل مدافعان حرم فردا، تصویر می‌خواهد و نه صرفا خاطره‌نگاری.

باید ثبت کرد ولو در قالب دوربین‌های کوچک تلفن‌های همراه. هیات داوران اولین جشنواره فیلم مدافعان حرم بر دستان عزم‌گرای همه فیلمسازان این مسیر بوسه می‌نهد و ان‌شاءالله این حرمت‌گذاران عزمشان مورد قبول حضرت حق قرار گیرد.

بخش آخر مراسم اختتامیه جشنواره فیلم مدافعان حرم به اهدای جوایز برگزیدگان و آثار منتخب اختصاص یافت. در این بخش دکتر علی‌عسکری رئیس سازمان صداوسیما، سردار حسین سلامی، سردار بهمن کارگر، داریوش ارجمند، حسن خجسته، ابراهیم حاتمی‌کیا، ابوالقاسم طالبی، علاءالدین بروجردی و... جوایز برگزیدگان بخش‌های مختلف را اهدا کردند.

افتخاری و قطره‌ای در برابر دریا

از بخش‌های جذاب مراسم اختتامیه اجرای ترانه‌ای با صدا و هنرمندی علیرضا افتخاری بود. این خواننده پیش از اجرای ترانه‌اش که برای مدافعان حرم ساخته بود، گفت: ما قطره‌ای در برابر دریا هستیم، آهنگ این کار را با علیرضا سپهوند و همایون پشتار و شعر احمد بابایی ‌ساخته‌ام و آن را به پیشگاه شما عزیزان تقدیم می‌کنم. همچنین گروه سرود نوجوانان به اجرای سرود «ارغوان» که اخیرا مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب قرار گرفته بود، پرداختند. این سرود که درباره مدافعان حرم و فرزندان شهدای مدافع حرم است طی چند روز گذشته به همراه نماآهنگی از رسانه‌های داخلی پخش شده و مورد توجه مردم قرار گرفته بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها