مطالعات جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی محبوب پنج به دو به منظور کاهش وزن در کوتاه‌مدت جوابگوست و در بلندمدت مزیت چندانی ندارد. در این رژیم فرد پنج روز در هفته برنامه غذایی عادی خود را دنبال می‌کند و در دو روز دیگر هفته (دو روز غیرمتوالی) میزان مصرف کالری را بشدت پایین می‌آورد.
کد خبر: ۹۰۹۲۴۸

میزان کاهش وزن در این روش به همان اندازه کاهش وزنی است که در پیروی از یک رژیم استاندارد لاغری به دست می‌آید. در رژیم استاندارد کاهش مصرف کالری به شکل روزانه انجام می‌شود و نیازی به کاهش شدید کالری طی دو روز در هفته و یک سیستم بشدت محدودکننده نیست.

مطالعات انجام شده توسط محققان مرکز سلامت AUSTIN و دانشگاه ملبورن نشان می‌دهد میزان کاهش وزن افرادی که از رژیم غذایی پنج به دو در طول شش ماه استفاده می‌کردند 5.3 کیلوگرم بود و این میزان برای افرادی که از رژیم غذایی استاندارد پیروی می‌کردند 5.2 کیلوگرم بود.

یک گروه، تحت رژیم پنج به دو(که منشا آن انگلستان است) قرار گرفتند و پنج روز در هفته رفتار غذایی عادی خود را دنبال می‌کردند و در دو روز غیرمتوالی باقیمانده حداکثر می‌توانستند 2500 کیلو ژول یا 600 کالری مصرف کنند.

گروه دوم که به طور متوسط 2400 کالری در روز استفاده می‌کردند تحت رژیمی قرار گرفتند که روزانه حدود 600 کالری کاهش داشت. مردان در هر دو گروه موفق به کاهش وزن و چربی دور شکم شدند.

افرادی که تحت رژیم استاندارد بودند به طور متوسط 2.3 درصدکاهش چربی و 6.4 سانتی‌متر دور کمر آنها کاهش داشت. در حالی که گروه اول که تحت رژیم غذایی پنج به دو قرار داشتند 1.3 درصد کاهش چربی و هشت سانتی‌متر چربی دور کمر آنها کاهش یافت.

مصرف 600 کالری در روز به معنای خوردن دو عدد تخم‌مرغ آب پز و کمی اسفناج هنگام صبحانه، 60 تا 80 گرم مرغ کبابی با سالاد خیار و گوجه برای ناهار و یک قطعه کوچک ماهی با سبزیجات هنگام شام است.

اوایل مطالعه، افرادی که از رژیم غذایی پنج به دو استفاده می‌کردند بیشتر از افرادی که تحت رژیم استاندارد بودند گرسنه می‌شدند.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی
جام‌جم
منبع: theguardian

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها