همه ما در سال‌های بعد از دوران تحصیل در مدرسه وقتی با خود خلوت و آدم‌های «اثرگذار» در زندگی و اندیشه خود را مرور می‌کنیم، در کهکشان ذهنمان نام و تصویر افراد کمی می‌درخشند که حتی اگر حضور فیزیکی آنها محدود به چند ماه بوده باشد، اما «حضور روان‌شناختی» آنها پردوام و مستمر بوده است. اینها همان کسانی هستند که با مهربانی و صمیمت، محیطی سرشار از امنیت و پذیرش برای ما فراهم کرده‌اند و در چنین محیطی بتدریج و بدون شتاب و عتاب، نه تنها دانش خود را به ما ارزانی داشته‌اند بلکه ذهن و ضمیر ما را، سمت و سویی معین بخشیده‌اند و نظم و نظام مشخصی به زندگی‌مان داده‌اند.
کد خبر: ۹۰۸۷۱۶

برای من و بسیاری از افرادی که سال‌ها پیش کلاس چهارم ابتدایی را با سرکار خانم «صدیقه حکمت» در مدرسه مالک اشتر پایگاه هوایی اصفهان گذرانده‌اند، نام این خانم معلم همواره در صدر نام آدم‌های اثرگذار می‌نشیند. آنچه در ذهن من و همکلاسی‌هایم، این خانم معلم را دوست‌داشتنی و اثرگذار و ماندگار ساخته است، چندین و چند خصیصه و ویژگی معین است. نخستین آن ویژگی‌ها، «صبوری» این معلم بود. این ویژگی آنچنان در وی تثبیت شده بود که هرگز اهمال، شیطنت و شلوغ کردن هیچ دانش‌آموزی نمی‌توانست آن را از او بگیرد و موجب رنجش و عصبانیت این معلم شود. ویژگی دوم اهتمام مستمرش به «تحسین» و تشویق یکایک دانش‌آموزان بود. او اغلب مترصد فرصتی می‌شد تا اختیار یا عملکردی در خور تحسین از دانش‌آموزی سر بزند، آنگاه سریع با واژگانی که تا اعماق وجود نفوذ می‌کنند، او را مورد تحسین و تشویق قرار می‌داد. این منش فوق‌العاده خانم معلم «احساس ارزشمندی» را در تمامی دانش‌آموزان تقویت می‌کرد. ویژگی سوم خانم حکمت، «رفتار عادلانه» با همه دانش‌آموزان بود. من هرگز به یاد ندارم که او دانش‌آموزی را حتی به خاطر هوش یا عملکرد تحصیلی بالاتر بر آن دیگری که عملکرد پایین‌تری داشت، ارجح بدارد و میان آن دو بذر خصومت و کینه بکارد. خلاصه آن‌که او معلمی بود که به همه دانش‌آموزانش عشق می‌ورزید و با مهربانی و صبوری و حوصله و ترغیب و تشویق، زمینه یادگیری و موفقیت و رشد را برای آنان فراهم می‌ساخت. از همین رو، نام و یاد او همواره در ذهن ما دانش‌آموزان قدیمی‌اش همچون خورشیدی تابناک می‌درخشد.

تابناکی نام و یاد خانم صدیقه حکمت تنها به ‌آن سبب نیست که او برای چند نسل «معلم نمونه» بوده است، بلکه همسر خلبان شهید عباس بابایی بودن نیز عامل نیرومند دیگری است که ملت ما هرگز آن را از یاد نخواهد برد.

دکتر سعید منتظرالمهدی

معاون اجتماعی ناجا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها