پس از اجرایی شدن برجام بسیاری از کارشناسان اقتصادی و همچنین مقام‌های مسئول براین باور بودند که مشکلات تجاری و اقتصادی کشورمان با رفع تحریم‌های بانکی کم کم برطرف خواهد شد و به نوعی افق‌های تازه‌ای از اقتصاد پیش‌روی کشورمان قرار خواهد گرفت. در حالی که امروز بیش از چهار ماه از اجرای این توافق گذشته هنوز اتفاق قابل توجهی به جز امضای چند تفاهم نامه صورت نگرفته است و همین موضوع باعث نگرانی برخی مسئولان و همچنین دست‌اندرکاران اقتصادی شده است.
کد خبر: ۹۰۸۷۰۸

در نگاه اول، شفاف نبودن سیاست‌های آمریکا عامل عدم موفقیت برجام معرفی شده است و بر همین اساس چند نشست تخصصی جهت برطرف شدن موانع حضور سرمایه‌گذاران بخصوص ارتباطات تجاری بانک‌ها در کشورهای غربی برگزار شده است؛ اما واقعیت آن است که در کنار کارشکنی آمریکا برای بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، موانع داخلی را نیز نباید از قلم انداخت.

به هر حال عملکرد غیرشفاف آمریکا نسبت به کشورمان بر هیچ کس پوشیده نیست، اما اگر به واقعیت‌ها توجه داشته باشیم، فضای کسب و کار اقتصاد کشورمان نیز مساعد جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیست و هنوز خودمان نتوانسته‌ایم زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد کشور مهیا کنیم به صورتی که از گذشته سیگنال‌های اشتباهی از اقتصاد کشورمان برایشان ارسال کرده‌ایم و اکنون تمامی علاقه‌مندان به حضور در بازار بکر اقتصادی کشورمان، کارشکنی و عدم شفافیت آمریکا را بهانه کرده و برای حضور در بازار اقتصادی و صنعتی ایران تأمل می‌کنند.

بی‌شک اگر تصمیم داریم از فضای ایجاد شده بین‌المللی با در نظر گرفتن منافع ملی کشورمان برای توسعه صنایع و جذب سرمایه‌های بیشتر خارجی استفاده کنیم، لازم است در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشورمان به موارد زیر توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چون این موارد عاملی در تأمل بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران بوده است.

1. افزایش شفافیت فضای کسب و کار و کاهش بروکراسی اداری.

2. بازنگری در تضامین سرمایه‌گذاران خارجی برای حفاظت از سرمایه‌هایشان.

3. بازنگری در قوانین بانکداری کشورمان که با استانداردهای بین‌المللی فاصله
قابل تاملی دارد
.

4. تضمین حقوق مالکیت برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان ورود به بازار اقتصادی ایران.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها