jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۹۰۵۷۲۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵  |  ۱۶:۱۰

این مواد غذایی را کمتر بخورید

۱۰خوراکی که عامل اصلی افزایش وزن هستند

آیا تا الان پیش خودتان فکر کرده‌اید چرا غالبا امریکایی‌ها این‌قدر سنگین‌وزن هستند؟ طبق عادت، شاید پرخوری و عدم تحرک را در این مسئله مقصر بدانیم؛ ولی یافته‌های اخیر، متخصصان را در این مورد شگفت‌زده کرده است. طبق گزارش‌های دانشمندان دانشگاه هاروارد مصرف برخی خوراکی‌های خاص، عامل اصلی افزایش وزن هستند.

۱۰خوراکی که عامل اصلی افزایش وزن هستند
به گزارش جام جم سرا ، در ادامه ۱۰ خوراکی آمده اند که عامل اصلی افزایش وزن همهی آدم ها هستند:

۱. کره
مدت‌ها است می‌دانیم مصرف کره و پنیر منجر به افزایش وزن می‌شود. پژوهشی در دانشگاه هاروراد دریافت افرادی که محصولات لبنی مصرف می‌کنند، در ازای هر چهار سال مستعد افزایش حدود ۱۳۶ گرم هستند. البته ماست در میان محصولات لبنی یک استثنا است؛ آدم‌هایی که ماست می‌خورند کم‌تر در معرض افزایش وزن قرار دارند. البته ماست منجمد فاقد باکتری‌های زنده است و غالبا به اندازه‌ی یک بستنی دارای کالری است؛ و به خاطر داشته باشید، محصولات کم‌چرب دارای قند بیش‌تر هستند.

۲. انواع دسر
دسرهای پرچرب مانند بستنی، پای، و کیک پنیری باعث افزایش وزن می‌شوند. مصرف اندک این قبیل خوراکی‌ها، آن هم در مناسبت‌های خاص چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی مصرف بیش‌تر می‌تواند سلامت و تناسب اندام‌تان را تهدید کند. پای‌های خامه‌ای و آجیلی نسبت به پای‌های میوه‌ای بیش‌تر کالری دارند. یک‌هشتم پای یا کیک پنیری به اندازه‌ی یک وعده‌ی غذایی کامل کالری دارد، و بسته به مواد تشکیل‌دهنده‌‌اش دارای ۳۰۰ کالری بیش‌تر از ۴۰۰ کالری مجاز است. نصف فنجان بستنی وانیلی حاوی ۱۳۵ کالری است.

۳. میوه‌های خشک
میوه‌های خشک علاوه بر آن‌که دارای مقادیر زیاد کالری و قند هستند، بالطبع آب کافی هم ندارند. گهگاه می‌توانید به اندازه‌ی یک‌چهارم فنجان از این خوراکی‌ها مصرف کنید – مصرف بیش‌تر توصیه نمی‌شود.

۴. آب میوه
آب میوه به اندازه‌ی نوشابه حاوی قند است. نوشیدن آب میوه میزان گلوکز را بالا می‌برد و باعث می‌شود کبد این گلوکز‌ها را به عنوان چربی ذخیره می‌کند؛ و همه‌ی این‌ها منجر به افزایش وزن می‌شوند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند نوشیدن آب میوه می‌تواند در هر چهار سال حدود ۱۴۰ گرم به وزن‌تان اضافه کند.

۵. غذاهای سرخ‌شده
غذاهای سرخ‌شده دیگر تبدیل به بخشی از زندگی‌مان شده‌اند، ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف روزانه‌ی غذاهای سرخ‌شده در خانه می‌تواند هر چهار سال حدود ۱۶۳ گرم به وزن‌مان اضافه کنند و مصرف این غذاها در رستوران نیز در هر چهار سال باعث ۱۲۷ گرم افزایش وزن می‌شود.

۶. سیب‌زمینی
پژوهش‌ها نشان می‌دهند هر نوع غذایی که با سیب زمینی درست می‌شود، وزن را افزایش می‌دهد؛‌ سیب زمینی پخته‌شده، رنده‌شده، و کبابی به یک اندازه‌ در افزایش وزن تاثیرگذار هستند. مصرف روزانه‌ی سیب‌زمینی در هر چهار سال ۵۸۰ گرم به وزن‌تان اضافه می‌کند. هنگام درست کردن پوره‌‌ی سیب‌زمینی سعی کنید از سبزیجاتی نظیر گل کلم نیز استفاده کنید، تا هم سبزیجات مصرف کرده باشید و همین‌طور میزان نشاسته‌ی آن کم‌تر شود.

۷. سبزیجات نشاسته‌دار
اگرچه این خوراکی‌ها حاوی ویتامین و فیبر هستند، ولی اگر نگران حفظ تناسب اندام‌تان هستید باید مصرف‌شان را محدود کنید. خوراکی‌های نشاسته‌دار نظیر ذرت و سیب‌زمینی قند خون را بالا می‌برند و به مقداری زیاد حاوی کالری هستند. البته مصرف متعادل نشاسته برای سلامتی‌تان مفید است.

۸. غلات صبحانه
اگر وزن اضافه نمی‌خواهید، غلات صبحانه را از خوراکی‌های صبح‌تان حذف کنید. شروع روز با خوردن یک کاسه‌ی بزرگ از این خوراکی‌ها کاری اشتباه است زیرا غلات صبحانه مملو از کالری و قند است. و البته، ترکیب آنها با شیر و میوه‌های خشک وضعیت را وخیم‌تر هم می‌کند.

۹. گوشت فراوری‌شده
اگر گوشت فراوری‌شده مصرف می‌کنید، پس قطعا در انتظار چاق شدن باشید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند مصرف بیش از حد گوشت قرمز در چهار سال ۴۳۰ گرم به وزن‌تان اضافه می‌کند.

۱۰. خوراکی‌های بدون گلوتن
اگر فکر می‌کنید خوراکی‌های بدون گلوتن سالم‌تر هستند، کاملا در اشتباه هستید. معمولا این قبیل خوراکی‌ها حاوی مقادیری زیاد کالری، قند و چربی هستند. یک پژوهش نشان داد احتمال افزایش وزن در افرادی که محصولات بدون گلوتن مصرف می‌کنند نسبت به افراد دیگر بیش‌تر است.
منبع : سلامت نیوز
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

کنترل کرونا با تشویق و تنبیه

نقش‎ها را باید جدی گرفت. اگر می‎‌خواهیم پروتکل‎های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا رعایت شود، آمار ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند یا کمک کنیم آمار مرگ و میر کم شود، باید هر کسی نقش خود را درست انجام دهد.

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

این ۵۰ ثانیه تلخ

این ۵۰ ثانیه تلخ

با ذهن ده دوازده سالگی‌ات نگاه کنی، فکر می‌کنی زنگ تفریح یک مدرسه خورده و بچه‌ها دارند هوریز می‌کنند توی حیاط مدرسه که از بوفه ساندویچ مزخرف کالباس خشک بخرند و نوشابه فانتای تگری و این یک ربع وقت آزاد را خرج شکمشان کنند و بادگلوهای سوزنده را توی کلاس بزنند و بینی‌شان تا مغز سرشان تیر بکشد و بسوزد و کیف کنند.

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

چند نکته درباره اتفاق روز یکشنبه مجلس

تصویری که روز یکشنبه از حضور وزیر خارجه در مجلس شورای اسلامی منعکس شد، چگونه تصویری بود؟ وزیر خارجه به عنوان مهمان و از باب معارفه و تحلیل وضعیت سیاست خارجی به مجلس دعوت شد؛ اما در لابه‌لای بحث، مکرر همهمه و داد و فریاد از اطراف و اکناف مجلس بلند بود، وزیر خارجه نیز متقابلاً بر حرارت کلام خود می‌افزود، فضای جلسه از حالت گفت‌وگو به جدل میل کرد و درنهایت تصویری متشنج از سطوح بالای حکمرانی در کشور به افکار عمومی مخابره شد.

شما باید پاسخ بدهید

شما باید پاسخ بدهید

در ماه‌های اخیر برخی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی در قالب نامه‌نگاری و مصاحبه و اظهارنظرهای مطبوعاتی و... و با لحنی طلبکار در مورد وضع موجود کشور اعلام موضع کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر