در حالی رئیس‌جمهور از ایجاد حدود 1.2 میلیون شغل در دو سال گذشته سخن گفته که مشاغل ایجاد شده در یک دهه گذشته سالانه 66 هزار و 700 مورد بوده و اقتصاد ایران حتی توان ایجاد صد هزار شغل درسال را هم ندارد.
کد خبر: ۹۰۵۱۱۴

به گزارش مهر، معاون مرکز آمار ایران گفت: در سال‌های 84 تا 94 به جمعیت فعال کشور 882 هزار و 708 نفر افزوده شد که از این تعداد 667 هزار و 782 نفر توانسته‌اند شغلی برای خود دست و پا کنند و 214 هزار و 926 نفر نیز نتوانسته‌اند و به جمعیت بیکاران کشور افزوده شدند.

با نگاهی به این آمارها چند نکته حائز اهمیت است؛ اولا این‌که نمی‌توان گزارش‌های دو سال اخیر دولت تدبیر و امید درباره اشتغالزایی 600 هزار نفری را در هرسال پذیرفت. دولت مدعی است نرخ بیکاری کم نشده، چون جمعیت فعال و متقاضی کار بیشتر شده است، اما حتی اگر فرض کنیم سالانه 88 هزار و 200 نفر (مجموع ده سال 882 هزار نفر) هم به جمعیت فعال اضافه نمی‌شدند، باز هم تغییر چندانی در کاهش تعداد بیکاران حاصل نمی‌شد، چون به دلیل بروز رکود و مسائل مختلف بنگاه‌ها، ریزش نیروی کار در اقتصاد ایران بالاست و این مساله خود اوضاع بیکاری را هر ساله تشدید می‌کند، یعنی هر سال با بیکارانی مواجه‌ایم که قبلا شاغل بوده‌اند، بنابراین حتی اگر چیزی به جمعیت متقاضی کار اضافه نمی‌شد هم اقتصاد ایران رمق جذب صد هزار نفر نیروی جدید کار در سال را نداشته است و چیزی از 5/2 میلیون بیکار کم نمی‌شد. باید گفت با اقدامات فعلی و سنتی دولت‌ها در ایران که بانک‌ها مجبور به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی شوند یا بنگاه‌های دولتی از تعدیل نیرو منع شوند و اقدامات مانند آن، نمی‌توان پاسخگوی صدها هزار جوان متقاضی کار بود، چون در شرایط فعلی، اقتصاد ایران حتی توان اشتغالزایی یک دهم تازه واردها را به بازار کار در هر سال هم ندارد. نکته مهم‌تر این‌که دولت تدبیر و امید نیز مانند دولت‌های گذشته نتوانسته در زمینه مقابله با بحران بیکاری و حل معضل تاریخی و کهنه اقتصاد ایران، گام‌های موثری را بردارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها