یک مامور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تائید کرد که با، در بازداشت و متعاقب آن حبس 27 ساله «نلسون ماندلا» فعال برجسته مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی نقش داشته است.
کد خبر: ۹۰۵۰۱۸

روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» روز یکشنبه نوشت: «دونالد سی. ریچارد» مامور سابق سیا با بیان نقش خود در بازداشت نلسون ماندلا با این بهانه که وی مهره اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده، برای نخستین‌بار تائید کرد که چگونه نیروهای امنیتی آفریقای جنوبی را در روز بازداشت ماندلا در سال 1962 هدایت کرده است.

این مامور 88 ساله سازمان سیا که در آن سال‌ها رسما به عنوان معاون کنسولی آمریکا در شهر دوربان آفریقای جنوبی فعالیت می‌کرد، گفت: به عنوان بخشی از بازی قدرت ژئوپلتیکی دوران جنگ سرد اطلاعاتی را ارائه کرده است؛ زیرا ماندلا خطرناک‌ترین کمونیست در خارج اتحاد جماهیر شوروی بود.

به گزارش ایرنا و به نقل از نشریه ساندی‌تایمز، انگلیس نیز روز یکشنبه در گزارشی در این زمینه نوشت: مامور مخفی سیا مطلع شد که ماندلا روز پنجم اوت از دوربان به ژوهانسبورگ سفر خواهد کرد و مدعی شد که جزئیاتی از مسیر حرکت ماندلا را به افرادی که در اداره پلیس با آنها در تماس بوده، ارائه کرده است به این معنا که آنها می‌توانستند مسیر حرکت ماندلا را مسدود کنند.

خودروی ماندلا در مسیر متوقف شد و ماموران وی را که لباس مشکی به تن داشت و پشت فرمان خودرو نشسته بود، بازداشت کردند. وی پس از بازداشت، محاکمه و به 27سال حبس محکوم شد.

هر چند از مدت‌ها قبل شایعاتی درباره مداخله سیا در بازداشت ماندلا منتشر شده بود اما به نوشته دیلی‌میل، در حالی که ماندلا بارها با حزب کمونیست در ارتباط بوده است وی همواره هر گونه وابستگی به این حزب را تکذیب کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها