نیم قرن فعالیت در یک رشته ورزشی شوخی نیست. نیم قرن تکاپو در تمام رده‌های سنی و فعالیت در ارکان مدیریتی مختلف بدنه ورزش و بخصوص ژیمناستیک کار بسیار بزرگی است که از پس هر کسی برنمی‌آید.
کد خبر: ۹۰۴۸۶۲

یک بانو اما این کار را به خوبی انجام داده. همانی که نیم قرن است در ژیمناستیک فعالیت دارد و همانی که اکنون می‌تواند تاریخچه ورزش ژیمناستیک کشور باشد. او جمیله سروری است، بانویی 66 ساله که جایگاهی قابل توجه در تاریخ ورزش ایران و البته ورزش بانوان دارد. او در 14سالگی یعنی 55 سال پیش در المپیک 1964 که در توکیو برگزار شد، شرکت کرد تا هنوز هم پس از گذشت بیش از نیم قرن جوان‌ترین ورزشکاری در تاریخ ورزش ایران باشد که در رقابت‌های المپیک شرکت می‌کند.

اما حضور این ژیمناست در المپیک 1964 هم برای خودش داستانی دارد. او وقتی به دهکده بازی‌ها اعزام می‌شود از دیدن امکانات کاملی که آنجا وجود دارد شوکه می‌شود، چراکه تاآن زمان فقط در زیرزمین خانه‌شان تمرین کرده بود و وقتی امکانات کامل آنجا را می‌بیند دست و پای خود را گم می‌کند.

جمیله 14 ساله، اما پس از دیدن آن شرایط تب و لرز می‌کند و با همان بیماری در مسابقات شرکت می‌کند. آن روز بیش از 60 نفر در رقابت‌ها شرکت داشته‌اند که سروری از بین آن همه ژیمناست از سراسر جهان فقط از پنج تای آنها در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد، اما این یک موفقیت تاریخی برای سروری می‌شود که اکنون 66 ساله است. او نه‌تنها تبدیل به تنها بانوی ژیمناستیکی تاریخ ورزش ایران در المپیک می‌شود که عنوان جوان ترین ورزشکار ایرانی در این رقابت‌ها را نیز به دست می‌آورد.

سروری که سال‌ها مربی آموزش و پرورش بوده مدتی هم در خارج از کشور زندگی کرد، اما بسرعت دوباره به ایران بازگشت. او مدیریت در ارکان مختلف ژیمناستیک را هم شروع کرد تا در نهایت به سمت نایب‌رئیسی فدراسیون ژیمناستیک رسید.

با این که از این مهره ارزشمند ورزش بانوان در سمت مدیریتی ورزش هم استفاده شده، اما او هرگز تجارب المپیکی و غیرالمپیکی خود در ژیمناستیک بانوان را به طور کامل در اختیار ژیمناستیک بانوان قرار نداده است. سروری امیدوار است با طراحی اسلامی لباس‌های ژیمناست‌ها، دختران ایرانی هم امکان حضور در رقابت‌های برون مرزی را پیدا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها