سایه جنگی سردتر بر روابط مسکو و واشنگتن

پوتین: برای دفع شر آمریکا آماده می شویم

آمریکا یکی دو دهه است که درصدد مقابله با هژمونی روسیه در شرق اروپاست و برای این کار استقرار سامانه به اصطلاح دفاع موشکی و استقرار نیروهای خود را در پایگاه‌های شرق اروپا در دستور کار قرار داده است.
کد خبر: ۹۰۴۶۰۱

استقرار سامانه موشکی

روز پنجشنبه ناتو بخشی از سامانه دفاع موشکی خود را در شرق اروپا در رومانی مستقر کرد. کلیت این سامانه شامل یک پایگاه در رومانی و یک پایگاه در لهستان است که روز جمعه مقام‌های لهستانی و آمریکایی، کلنگ احداث آن را زدند تا در سال 2018 آماده بهره‌برداری شود.

این سپر دفاع موشکی با اتکا به رادارها، پرتاب موشک‌های بالستیک را تشخیص می‌دهد. پس از آن حسگرها مسیر موشک را تشخیص می‌دهند و آن را در فضا و پیش از آن که دوباره وارد جو زمین شود، نابود می‌کنند.

آمریکا و ناتو سال‌هاست مدعی هستند که این سامانه برای حمایت از متحدان در شرق اروپا در برابر برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران است، اما روسیه آن را تهدیدی بر توانمندی‌های بازدارندگی خود می‌داند. درحالی که تنش بین روسیه و غرب به بالاترین سطح پس از پایان جنگ سرد رسیده، غرب نتوانسته مسکو را متقاعد کند این سپر موشکی تهدیدی برای روسیه نخواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه در آخرین هشدار رسمی در این‌باره گفت: مسکو تدابیر لازم را برای مقابله با اقدام‌های تاسف بار آمریکا در ایجاد این سامانه موشکی اتخاذ می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، پوتین که در نشست خود با سران نظامی روسیه سخنرانی می‌کرد با تاکید بر این‌که اوضاع بین‌المللی بهبود نمی‌یابد، اظهار کرد: متاسفانه اوضاع رو به وخامت می‌رود. بارها با ابراز نگرانی، پیشنهاد همکاری به طرف آمریکایی دادیم، اما تمام پیشنهادهای ما رد شد. آنها همکاری نمی‌کنند؛ بلکه می‌خواهند در مورد کاری که انجام داده‌اند، مذاکره کنیم. هیچ چیز مشخصی پیشنهاد نمی‌کنند و همه اقدام‌ها را یکجانبه و بدون توجه به نگرانی‌های مسکو عملی می‌کنند و چنین رویکردی مایه تاسف است. رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: چند سال پیش همه مقام‌های غربی یکصدا می‌گفتند سامانه پدافند موشکی برای مقابله با ایران است، ولی هم‌اکنون با توجه به توافق هسته‌ای چنین تهدیدی دیگر وجود ندارد، با این حال آمریکا همچنان به استقرار سامانه پدافند موشکی ادامه می‌دهد. وی خطاب به نظامیان حاضر در این نشست گفت: حاضران در این نشست را نمی‌توان گمراه کرد، زیرا این سامانه بخشی از توانمندی اتمی راهبردی آمریکاست که در حال استقرار است. این سامانه برای برتری در شرق اروپا مستقر می‌شود. تصمیم‌گیرندگان اجرای این اقدام بدانند تاکنون در آرامش و امنیت زندگی کرده‌اند، ولی از این پس ما مجبوریم بیندیشیم که چگونه این تهدید را دفع کنیم.

استقرار نیروهای رزمی

استقرار سامانه موشکی آمریکا و ناتو در شرق اروپا و مرزهای امنیتی روسیه تنها یک بخش از حرکت چکشی غرب برای برخورد با هژمونی روسیه پس از جنگ سرد است. این استراتژی بعد دیگری نیز دارد و آن استقرار نیروهای رزمی و پیاده نظام و انجام رزمایش در مرزهای روسیه است.افزون بر بررسی برنامه استقرار 4000 نظامی ناتو از سوی آمریکا در کشورهای حوزه بالتیک یعنی لیتوانی، استونی و لتونی (سه جمهوری هم مرز با روسیه) آمریکا در حال برگزاری رزمایش در گرجستان است و همزمان جنگ‌افزارهای خود را در قالب یک همکاری نظامی به مولداوی فرستاده است. به این ترتیب پنج جمهوری شوروی سابق، میزبان نیروهای غربی هستند.

با این‌که ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو سعی کرده اوضاع را آرام کند و حرکت‌های ناتو و آمریکا را در شرق اروپا بی‌ارتباط با تهدید روسیه بداند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید کشورش اقداماتی را برای پایان دادن به تهدید آمریکا در اروپای شرقی در نظر دارد.

حسین امیری

گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها