jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۹۰۳۹۹۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

هر سال با فرا رسیدن سال نو سریال تکراری تعیین قیمت خودرو، در میان دستگاه‌های مختلف مطرح شده و جلسات و نشست‌های متفاوتی در این زمینه برگزار می‌شود که در نهایت یا خریداران خودروهای ایرانی ناراضی از قیمت‌های غیراصولی هستند یا تولیدکنندگان به میزان کم افزایش قیمت اعتراض دارند. اما لازم است حداقل یک‌بار برای همیشه در این زمینه و با استفاده از شرایط فعلی دوران پسا برجام درباره تعیین قیمت خودروها سیاست‌گذاری شده و روند اشتباه گذشته را تغییر دهیم.

همه می‌دانیم تا زمانی که دانش فنی تولید خودرو را در کشورمان نداشته باشیم، نمی‌توانیم محصولاتی قابل رقابت در سطح بین المللی یا حتی داخلی خودمان روانه بازار کنیم که همین امر مستلزم تعیین تعرفه‌های بالا برای حفظ بازار داخلی است. البته لازم به یادآوری است دانش فنی تولید خودرو این نیست که خودرویی خارجی را داخل کشورمان مونتاژ کرده و صرفا با تغییر الگوی آن اعلام کنیم خودروی داخلی تولید کرده‌ایم. بلکه لازم است از طراحی تا ساخت خودرو همگی را در کشورمان به اختیار گرفته تا بتوانیم محصولی داخلی را به بازار ارائه کنیم؛ به این معنی که از طراحی خودرو تا پایان کار زنجیره‌ای کامل از تولید خودرو را داخل کشورمان به کار گیریم و ارزش افزوده مجموعه را برای اقتصاد کشور نگاه داریم.

بنابراین امروز که دوباره بحث تعیین قیمت خودروها و چانه‌زنی خودروسازان اوج گرفته است بد نیست به این نکات توجه داشته باشیم که می‌تواند در زمینه کاهش قیمت تمام شده محصولات تولید ایران اثر مهمی داشته و روند کاهش قیمتی را برای بازار داخلی ایران به ارمغان آورد.

1ـ بهره‌وری: نکته‌ای که تاکنون در میان مدیریت خودروسازان کشورمان به آن توجه نشده و همین امر توانسته هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای را به تولید خودروی ایران تحمیل کند.

2ـ زنجیره تامین قطعات: طبق سیاست سنتی کشورمان برای جلوگیری از ایست خط تولید قراردادهای مختلفی با قطعه‌سازان در ابعاد کوچک منعقد شده است که همین امر نه تنها باعث زمینگیر شدن تولید در این بخش از تولید خودرو بوده بلکه باعث افزایش قیمت تمام شده قطعات به دلیل کاهش تیراژ نیز شده است. از این رو لازم است در زمینه زنجیره تامین قطعات به گونه‌ای دیگر برنامه‌ریزی کنیم تا قیمت قطعات به سطح قابل قبولی کاهش یابد.

3ـ نیروی انسانی مازاد: اگر به تعداد پرسنل خودروسازان کشورمان در مقایسه با خودروسازان مطرح جهانی توجه کنیم می‌بینیم بعضا ایران دو برابر این خودروسازان نیروی انسانی در اختیار دارد که همین امر می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های خودروسازان و در نهایت قیمت تمام شده کالا باشد بنابراین لازم است متناسب با تیراژ تولید و همچنین شرایط بازار از نیروی انسانی ماهر استفاده کنیم.

دکتر ابوالفضل خلخالی

استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چارچوب سیاست خارجی امام(ره)

چارچوب سیاست خارجی امام(ره)

مردم ایران در جریان انقلاب اسلامی بر اساس تحلیل و واقع‌نگری خود متوجه شدند یکی از مهم‌ترین دلایل و ریشه‌های معضلات کشور، سلطه خارجی و وابستگی رژیم شاه به دولت‌های دیگر بود به همین دلیل در اولین و شاید مهم‌ترین خواست خودشان؛ استقلال را انتخاب کردند.به این معنی که با دیگر کشورها بدون کمترین وابستگی ارتباط داشته باشیم و بیشتر بر امکانات خودمان تمرکز و اتکا کنیم.

پیوستگی سبك زندگی فردی و مدیریتی

پیوستگی سبك زندگی فردی و مدیریتی

اصولا سبك زندگی، مجموعه به هم پیوسته‌ای است كه هم شامل زندگی فردی و اجتماعی و همچنین مدیریت می‌شود. نمی‌توان سبك زندگی مدیریتی را از زندگی فردی و خانوادگی جدا كرد.

موج‌سواری رسانه‌ های معاند در فضای غیر شفاف

موج‌سواری رسانه‌ های معاند در فضای غیر شفاف

وزیرکشور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند که همین روزها تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان سال گذشته را اعلام خواهند کرد. این سخنان خوب است اما سوال این است که علت تاخیر بسیار در این زمینه چیست؟

آتش بی‌توجهی دولت‌ها به جنگل

آتش بی‌توجهی دولت‌ها به جنگل

همیشه وقتی یک آتش‌سوزی وسیع در پهنه‌های جنگلی کشورمان رخ می‌دهد، بحث‌هایی تکراری درباره لزوم تامین امکانات، بالگرد و بودجه مطرح می‌شود و نهادهای مختلف نیز تقصیر را بر گردن هم می‌اندازند و چند روز بعد از خاموش شدن آتش نیز همه‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود.

مانیفست مجلس جوان

مانیفست مجلس جوان

اولین نطق رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم را می‌توان به‌نوعی مانیفست و خط‌مشی اصلی این دوره در چهارسال پیش‌رو قلمداد کرد.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر