از انتقادات تند تا به حضور نپذیرفتن مدیرعامل بانک ملی

سفر ناکام نماینده بانک‌ها به قم

چند روز پس از آن‌که با وجود مخالفت بانک مرکزی و دولت، طرح اصلاح نظام بانکی در مجلس به تصویب رسید، رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها با هدف رایزنی با مراجع و علما که از طرح مجلس حمایت کرده‌اند، به قم سفر کرد اما آن‌طور که از اخبار منتشره مشخص است، نماینده بانک‌ها نتوانست به اهداف خود از این سفر برسد.
کد خبر: ۹۰۳۹۵۴

به گزارش نسیم، دیروز براساس اخباری که از قبل اعلام شده بود، همتی، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور و مدیرعامل بانک ملی به دیدار مراجع عظام تقلید رفت. نکته مهم این سفر آن بود که یکی از مراجع عظام تقلید با وجود تمامی تلاش‌های آشکار و پنهان همکاران رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها، حاضر به دیدار با عبدالناصر همتی نشد. آیت‌الله جوادی‌آملی قبلا نیز نسبت به حرام بودن درآمد بانک‌های ربوی هشدار داده بود و این بار نیز، رئیس بزرگ‌ترین بانک ایران را که قاعدتا بیشترین مطالبات و بیشترین سودها را از مردم دریافت کرده است، به حضور نپذیرفت.

همچنین آیت‌الله علوی‌گرگانی از جمله کسانی بود که انتقادات نسبتا تندی از روال فعلی بانک‌ها کرد. وی قبلا نیز خسارت تاخیر تادیه را حرام دانسته بود و این بار نیز از رئیس بانک ملی به عنوان بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام خواست تا مانع ایجاد فشار به مردم برای بازپرداخت اقساط سنگین و سودهای آن شود، امری که قطعا از دست همتی ساخته نیست.

بیشترین انتقادات از رئیس بانک ملی را آیت‌الله نوری‌همدانی انجام داد. وی در سخنانی با تاکید بر این‌که کسی که قرض بدهد و سود بگیرد عمل حرام مرتکب شده و این کار رباست، گفت: قرآن هفت مرتبه ربا را حرام عنوان کرده است. وی اصل نظام بانکی را غربی دانست و افزود: غربی‌ها بانک‌ها را براساس ربا ایجاد کرده‌اند و قرض می‌دهند و سود می‌گیرند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز رئیس بانک ملی را ناامید کرد و گفت: مردم شکایت‌های زیادی از بانک‌ها دارند که به ما اعلام می‌کنند. مردم در واقع به رویه‌ای که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند، اعتراض داشته و در نامه‌هایی که به ما می‌رسد، مسائلی مطرح می‌شود که باور آنها مشکل است. استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بانک‌ها چگونه براحتی با استفاده از شرایط امروز، خانه‌های مردم را مصادره می‌کنند؛ در حالی که باید راهی در پیش گرفت که مردم متضرر نشده و در حق آنان ارفاق‌هایی انجام شود. اگر روش‌های بازپس‌گیری تسهیلات به شکلی باشد که مردم را از دارایی‌های خود محروم کرده و با استفاده از شرایط تورم و... اموال آنان را بگیرند، خیانت به مردم است. گفتنی است آیت‌الله مکارم هفته گذشته بصراحت از طرح مجلس برای اصلاح نظام بانکی دفاع کرده بود و دفاع ایشان در تصویب طرح مجلس، اثرگذار بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها