اکبر عالمی در مراسم بزرگداشت روز معلم در شبکه مستند:

شغلی زیبا‌تر از کار در تلویزیون نیست

شبکه مستند به مناسبت روز معلم، از اکبر عالمی به عنوان پیشکسوت آموزش فیلمسازی تقدیر و همچنین از مستند «اهل خلوت» که درباره یکی از معلمان کشورمان است، رونمایی کرد.
کد خبر: ۹۰۰۷۸۸

به گزارش جام‌جم، در این مراسم امیر تاجیک مدیر شبکه مستند، از اهمیت توجه به تجربه، دانش و اندیشه پیشکسوتان در کنار جوانگرایی در این شبکه خبر داد و گفت: بسیاری از فیلمسازان کشورمان مدیون تلاش‌ها و دستاوردهای استاد علی‌اکبر عالمی هستند. به این منظور در روز معلم از ایشان تقدیر می‌کنیم و از این فرصت برای رونمایی از مستند «اهل خلوت» بهره می‌گیریم که به کارگردانی شهرام درخشان ساخته شده و درباره یکی از معلمان خوب کشورمان است که در آسایشگاه کهریزک به تدریس مشغول است.

اکبر عالمی در این مراسم به 53 سال فعالیت حرفه‌ای در عرصه تصویر اشاره کرد و گفت: درخشان‌ترین بخش زندگی من 43 سالی است که با عشق، دقت و وقت‌شناسانه تدریس کرده‌ام. می‌دانستم رفتار و برخورد معلم برای دانش‌آموزانش الگو می‌شود و به همین دلیل همواره کوشیده‌ام الگوی مناسبی باشم. عالمی مدتی عضو فرهنگستان هنر و مدتی نیز از اعضای فرهنگستان ادب فارسی بوده است. او بیش از 30 عنوان فیلم مستند ساخته که عمدتا به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، فرانسه، روسی و عربی بوده است.

او در کنار همه اینها، ضمن تدریس در دانشکده‌های فیلمسازی، در تلویزیون نیز برنامه‌های متعددی در حوزه فیلم و سینما داشته است. عالمی ضمن اشاره به اهمیتی که برای تدریس قائل است، توضیح داد: هر روز از خودم می‌پرسم آیا شغلی زیباتر از کار در سینما و تلویزیون هست؟ از زمانی که نزد اسفندیار احمدیه با شیوه‌های ابتدایی انیمیشن سازی آشنا شدم تا امروز با هر طلوع خورشید احساس کرده‌ام که دوباره متولد شدم و باید چیزهای زیادی بیاموزم.

روان شناسی تاثیر

سال‌هایی که تولید فیلم رنگی شبیه به یک راز بود، اکبر عالمی با ترجمه کتاب‌های متعدد در این زمینه، خدمت بزرگی به صنعت فیلمسازی کرد. وی همچنین مدیریت دو لابراتوار بزرگ فیلم را در تهران به عهده داشت. عالمی علاوه بر تکنیک‌های فیلمسازی درباره محتوا و تاثیرات روانی فیلم و سینما بر افکار عمومی نیز مطالعاتی دارد.

وی شیوه تاثیرگذاری فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی بر مخاطبان را ناموفق توصیف کرد و توضیح داد: تبلیغ و آموزش مستقیم همانند نصیحت کردن است و مخاطب بزرگسال هرگز آن را نمی‌پذیرد.

جمعه با اهل خلوت

در مراسم روز گذشته، مستند «اهل خلوت» به کارگردانی شهرام درخشان رونمایی شد.

شهرام درخشان این مستند را به زورقی تشبیه کرد که برای اولین بار در عمر حرفه‌ای او از ساحلی آرام راهی دریا شده و با همسفرانی خوب به مقصد رسیده است. به گفته درخشان، این مستند با آرامش و احترام ساخته شد و در روزگاری که دچار فقر ادب و احترام هستیم، چنین تجربه‌ای برای من بسیار امیدبخش است.

همچنین این هفته در برنامه «سینمای جوان» مستند کوتاه «گارووا» برای پخش در نظر گرفته شده است. این مستند به کارگردانی طیف فتاحی به رسم کهنی در روستاهای اطراف ماهیدشت کرمانشاه می‌پردازد که گارووا نام دارد. اهالی این منطقه معتقدند در روزگار خشکسالی با اجرای این مراسم خداوند باران رحمت را بر آنها نازل می‌کند.

«گارووا» از مجموعه «سینمای جوان» امشب (دوشنبه) ساعت 21 و 15 دقیقه از شبکه مستند پخش می‌شود.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها